ОСТАННІ НОВИНИ

Мобілізація по-новому. Що передбачає новий законопроєкт

Андрій КОТЕНСЬКИЙ

|

Кабінет міністрів України вніс до Верховної Ради новий законопроєкт №10378 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби».

У пояснювальній записці йдеться, що новий закон потрібен через триваючу військову агресією російської федерації проти України та нарощування зусиль агресора щодо подальшого захоплення території нашої держави.

Завданням законопроекту є уточнення питань військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, посилення соціального захисту військовослужбовців під час отримання медичної допомоги та після звільнення з полону, уточнення обов’язків  органів місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій,  військових адміністрацій, підприємств, установ і організацій та громадян України під час проведення мобілізації, уточнення підстав для надання відстрочки та звільнення від призову на військову службу, а також для звільнення з  військової служби.

Проектом Закону, зокрема, пропонується внести такі зміни:

  • зміна призовного віку з 27 до 25 років;
  • військовослужбовці, яких звільнено з полону, мають право на відпочинок та відновлення за рахунок додаткової відпустки із збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 календарних днів;
  • залучення органів місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних та військових адміністрацій, підприємств, установ і організацій до активної участі у заходах проведення мобілізації;
  • уточнення обов’язків громадян України щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, зокрема, щодо встановлення обов’язку проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішенням військово-лікарської комісії, постановки на військовий облік за місцем перебування у разі переїзду під час проведення мобілізації, обов’язкової явки до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки і військових частин після оголошення мобілізації, наявності при собі військово-облікового документу разом з документом, що посвідчує особу, які пред’являються за вимогою згідно закону;
  • встановлення вимог до повісток про виклик до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також порядок їх вручення громадянам України. Зокрема, виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки може бути надіслана громадянину через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста або на електронну пошту. Уряд також пропонує, що повістка може бути вручена громадянину особисто у приміщенні військкомату, за місцем проживання (перебування), за місцем роботи, у громадських місцях представниками ТЦК, поліціянтами, або роботодавцем.
  • Поважна причина не явки до ТЦК лише у випадку хвороби, стихійного лиха або смерті близького родича.
  • Запровадження реєстру боржників для ухилянтів. Закон пропонує військовозобовʼязаних та резервістів, які вчасно не прибули до військових частин, вносити до Єдиного реєстру боржників. Також до них застосовуватимуть тимчасові обмеження: заборони виїзду за кордон; заборони на проведення операцій із рухомим та нерухомим майном; обмеження на право керування власним транспортним засобом та отримання посвідчення водія; обмеження права на користування та розпорядження коштами та іншими цінностями; відмови в укладенні кредитного договору, договору позики; призупиненні отримання пільг та послуг від держави. Обмеження скасовуватимуть за повідомленням керівника ТЦК та СП про виключення військовозобовʼязаного або резервіста з Єдиного реєстру боржників.
  • На порушника умов мобілізації може бути накладений штраф від 153 тисяч до 204 тисяч гривень. Для встановлення причин порушення людину може бути затримано від 3 до 72 годин (до трьох діб). А в разі вини пропонують від трьох до п’яти років позбавлення волі.
  • уточнення підстав для надання відстрочки та звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, а також синхронізація норм із підставами для звільнення з військової служби, зокрема, право на відстрочку мають особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду; які є опікунами особи з інвалідністю І чи ІІ групи, визнаної судом недієздатною, жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку, вагітні жінки, тільки діючі народні депутати України та депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
  • встановлення, що призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом), а також докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти, наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють за основним місцем роботи на повну ставку.
  • встановлення, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та були звільненні зі служби у запас. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
  • встановлення, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Такі особи можуть бути призвані на військову службу за їх згодою;
  • встановлення, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом шести місяців військовозобов’язані з числа громадян, які були звільненні зі строкової військової служби під час дії воєнного стану;
  • встановлення, що право на відстрочку від призову не мають державні службовці, працівники Бюро економічної безпеки України, Державної виконавчої служби України та прокуратури;
  • уточнення порядку бронювання для військовозобов’язаних, які працюють в органах державної влади, інших державних органах, зокрема на посадах державної служби категорії «А» – всі військовозобов’язані, а для державної служби категорії «Б», «В» – до 50% кількості військовозобов’язаних;
  • уточнення підстав для звільнення з військової служби, зокрема, звільнення за власним бажанням (для військовослужбовців із числа іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту та Національній гвардії України;
  • виключення з переліку висновків військово-лікарських комісій висновку про обмежену придатність до військової служби;
  • виключення строкової військової служби – як виду військової служби та звільнення зі служби у запас всіх військовослужбовців строкової військової служби;
  • запровадження для громадян України базової загальновійськової підготовки до 3 місяців для всіх громадян віком від 18 до 25 років при всіх навчальних закладах;
  • запровадження базової військової служби за бажанням до 25 років для тих, хто не пройшов базову загальновійськову підготовку;
  • встановлення обмеження прав громадян України, які ухиляються від взяття на військовий облік та проходження військової служби;
  • надання повноважень Національній поліції України щодо участі у заходах мобілізації;
  • встановлення додаткових вимог щодо можливості проходження державної служби або служби в поліції тільки після проходження базової загальновійськової підготовки або військової служби;
  • залучення до заходів рекрутингу на військову службу центрів надання адміністративних послуг, центрів зайнятості та центрів рекрутингу;
  • норми щодо ротації (заміни) військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі збройної агресії проти України. Зокрема, військовослужбовці не пізніше ніж через 6 місяців безперервної участі у відсічі збройної агресії підлягають заміні (ротації) для відпочинку та відновлення боєздатності.
  • Демобілізація у зв’язку з закінченням строку служби (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу), можлива у разі безперервної служби під час дії воєнного стану протягом 36 місяців.

Варто зазначити, що наразі цей законопроєкт має розглянути Парламент, до нього можуть бути подані зміни. Коли його ухвалять то більшість положень Закону набере чинності через місяць з дня його опублікування.

Як повідомляв Львівський портал, командування внесло запит на мобілізацію 500 тисяч військових. Водночас повісток у «Дії» військовозобов’язаним не надсилатимуть.

Напередодні міністр оборони Рустем Умєров заявив, що в Україні розглядають можливість розсилання електронних повісток військовозобов’язаним, в тому числі й тим, хто перебуває за кордоном.

Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *