Незалежні
автозаправні мережі, «Об`єднання операторів ринку нафтопродуктів України» та
галузеві експерти закликають уряд України віддати пріоритет захисту
українського споживача нафтопродуктів і зайняти зважену і прагматичну позицію
по відношенню до ініціатив власників українських нафтопереробних заводів, які
наполягають на введенні мит на імпорт нафтопродуктів.
Про це заявили учасники прес-конференції «Мито на імпорт
нафтопродуктів: наслідки для споживача», яка відбулася сьогодні в Києві.
Учасники прес-конференції солідарні в тому, що введення
загороджувальних мит зруйнує диверсифіковану систему постачання нафтопродуктів
в Україні, що ризикує потрапити в залежність від декількох власників НПЗ, які
будуть диктувати свою цінову політику і створять підгрунтя для маніпуляцій із
забезпеченням ринку нафтопродуктами.
«Сьогодні поставки йдуть з Литви, Білорусі, Росії,
Румунії, Польщі, Казахстану і навіть з Туркменістану, на частку яких сумарно
припадає 40% українського ринку, – заявив директор" Консалтингової групи
А-95 »Сергій Куюн, -« В сумі з 60 %-ю часткою українських виробників наш ринок
є вкрай конкурентним і гарантує об`єктивне ціноутворення в будь-який момент
часу. Введення мита зруйнує цю стійку ринкову конструкцію ».
Президент ПАТ «Концерн Галнафтогаз» Віталій Антонов
заявив: «У кінцевому підсумку питання стоїть дуже просто: хто заплатить за
модернізацію застарілих українських НПЗ: споживач чи все ж власник? При введенні
мит модернізація ляже на споживача, а при збереженні конкурентів серед
власникам доведеться інвестувати в модернізацію свої або залучені гроші».
У свою чергу заступник директора мережі АЗС WOG Анатолій
Савич спростував тезу власників НПЗ щодо демпінгу з боку білоруських
виробників. «У Білорусі функціонує максимально зрозуміла і прозора система
реалізації нафтопродуктів – на відкритих електронних торгах, – розповів він. – Крім українських компаній в них беруть участь
європейські компанії, тому про демпінг не може бути й мови. ТНК-ВР, як акціонерові Мозирського НПЗ, це добре
відомо ». За його словами, нафтопереробники зумисне дезінформують уряд з метою
введення мит і поліпшення своєї економіки за рахунок українських споживачів.
«Держава йшло назустріч власникам НПЗ з першого дня,
продавши заводи за копійки і розраховуючи на їх модернізацію. Пройшло 10 років,
і ми як і раніше маємо старі НПЗ з низькою глибиною переробки і нові вимоги про
створення для них тепличних умов », – заявив президент Асоціації« Об`єднання
операторів ринку нафтопродуктів Україна »Леонід Косянчук. «Доходи нафтових компаній Росії можна порівняти з
бюджетом України, так чому за модернізацію їх заводів повинен фактично
заплатити український споживач палива?», – говорить голова галузевого об`єднання.
«З дозволу уряду Тимошенко група« Приват »«
зекономила »на українській нафті в 2009 році близько 1 млрд доларів, чому ці
гроші не були спрямовані на розвиток належать групі заводів у Кременчуці,
Надвірній і Дрогобичі?», – задав питання Косянчук.
Глава українського представництва «Орлен Летува» Ігор
Майстренко поділився досвідом модернізації НПЗ компанії в Мажейкяї (Литва). «В останні два роки маржі переробки низькі по всій
Європі, це призвело до закриття деяких НПЗ і я думаю, українські НПЗ просто
відчули на собі загальноєвропейську тенденцію. Наше
підприємство не виняток, і ми боремося з кризою, залучаючи кредити і
модернізуючи виробництво. Практики застосування мит або інший держпідтримки в
Литві немає, хоча ми також межуємо з Білоруссю », – говорить пан Майстренко.
Гендиректор Shell Retail Ukraine Вільям Козик головним
наслідком введення мита бачить сильний удар по споживачах, оскільки не всі з
них будуть готові до підвищення цін на нафтопродукти. За його словами, якщо в Україні
буде запроваджено мито на бензин у розмірі 120 або 130 євро / т (про що раніше
заявляли представники Мінпаливенерго), то вартість літра палива на АЗС виросте
приблизно на 1,5 грн. «Якщо мита на імпорт будуть введені, і уряд буде
натискати, щоб мережі АЗС не піднімали ціни в роздробі, тоді з ринку практично
будуть змушені піти близько 4 тис. незалежних заправок – це станції, які
торгують тільки на роздрібній маржі. Адже роздрібна маржа може дуже сильно скоротитися, навіть прийти в нуль
», – зазначив Козик. Він упевнений, що введення
мита призведе до подорожчання не тільки імпортного, а й вітчизняного палива,
оскільки на даний момент українські виробники у своєму ціноутворенні
орієнтуються на вартість імпортного ресурсу. Таким чином, НПЗ зможуть не тільки
зберегти маржу, але і збільшити її. Козик не виключив, що така ситуація
на ринку може призвести до поглинання незалежних компаній більш сильними
конкурентами.
Учасники прес-конференції вбачають стимулювання розвитку
нафтопереробної галузі у наступному:
• Введення податкового заохочення випуску якісних
нафтопродуктів (краще якість – менший податок);
• Посилення вимог до якості
палива, що автоматично прибере з ринку низькоякісні сорти палива, місце яких на
ринку в першу чергу займе продукція місцевих виробників;
• Ухвалення пакету законопроектів про стимулювання
модернізації НПЗ шляхом відстрочок по сплаті податків на обладнання, необхідне
для модернізації. Це додало серйозний стимул
модернізації в Росії та Білорусі.
Виступаючі відзначили фактор прискореного зростання
нафтових цін, які незабаром можуть досягти позначки 100 дол. / бар., А також
підвищення з січня на 40% акцизного збору на бензин і дизпаливо. Все це створює
передумови для зростання цін в Україні, а в сумі з митом збільшення може скласти
20% – до 1 євро / л. У даній ситуації першочерговим завданням є захист
українського споживача, якому у разі введення мита доведеться платити підвищені
ціни не тільки за бензин, але і за всі товари народного споживання.
Львівський портал