ОСТАННІ НОВИНИ

«Велике будівництво» доріг на Львівщині: що стоїть за Зе-програмою

Олена Карп'юк

|

Президентська програма «Велике будівництво» стартувала в Україні 1 березня. Її активно нахвалювали в уряді, анонсуючи українцям масштабні зміни. Так, після подолання «епохи бідності» у 2020 році в Україні обіцяють відремонтувати понад 4000 км доріг, а також звести по сто шкіл, садочків і стадіонів, 200 приймальних відділень у лікарнях.

 

Кожна область подала у Кабмін перелік об’єктів, які хоче зробити у межах «Великого будівництва». Львівщина не пасла задніх і на цей рік запланувала відремонтувати майже 243 км доріг місцевого і державного значення, спорудити десяток шкіл, дитсадків, стільки ж приймальних відділень у лікарнях та п’ять стадіонів.

Із часу старту президентського «Великого будівництва» пройшло вже чотири місяці. Посадовці звітують про те, що на Львівщині виконали третину запланованих ремонтів на дорогах. Ці досягнення приписують виключно Зе-команді, хоча роботи на більшості дорогах розгорнули ще за попередньої влади.

Львівський портал розповідає, чи встигнуть завершити всі ремонти доріг на Львівщині до кінця 2020 року, до чого тут «тендерні тролі», а також що насправді ховається за гучною президентською програмою «Великого будівництва».

План на дороги: планка висока, а до цілі ще далеко

У межах «Великого будівництва» на Львівщині вирішили відремонтувати 242,8 км доріг як державного, так і місцевого значення. Загалом йдеться про 16 об’єктів, на які витратять більше 2,8 млрд грн.

У Службі автомобільних доріг Львівщини звітують, що станом на 1 липня на дорогах області виконали 32% запланованих робіт, тобто відремонтували близько 80 км шляхів. При цьому варто зауважити, що практично половина «дорожного сезону» уже позаду, і чи встигнуть доробити інші 68% робіт – питання відкрите.

Втім два об’єкти з 16 вже навіть встигли завершити – йдеться про трасу Львів – Пустомити – Меденичі на ділянках Велика Горожанка – Меденичі; Щирець – Велика Горожанка.

Стан ремонту доріг Львівської області у межах «Великого будівництва»:

  • Т-14-15 Мостиська – Самбір – Борислав (на ділянці Самбір – Борислав, 69%)
  • Т-14-25 Миколаїв – Городок – Жовква – Кам’янка-Бузька – Бібрка (на ділянці Крижова – Городок, 81%; ділянки Миколаїв – Велика Горожанка, Комарно – Крижова, 64%)
  • Т-14-02 Східниця – Пісочна (на ділянці Східниця – Борислав, 42%; Опарі – Пісочна, 71%)
  • Н-13 Львів – Самбір – Ужгород (на ділянці Ставчани – Самбір, 17%)
  • М-06 Київ – Чоп (кільцева дорога Львова, 3%)

«На сьогодні виконано третину запланованих робіт – це близько 80 км доріг із запланованих 242 км. На ремонти ми отримали рекордну суму грошей. Зараз ми вийшли на активну фазу робіт, що дозволить нам ще наростити кілометри. Але важливими є погодні умови. У червні вони нам зовсім не сприяли, проте зараз ми максимально нарощуємо темпи, щоб швидко виконати всі роботи і, можливо, цього року навіть долучили нові об’єкти до програми «Велике будівництво», – розповів очільник Служби автомобільних доріг Львівщини Олег Береза.

Цікаво, 80 км доріг, про які говорить посадовець, відремонтували на Львівщині не лише за кілька місяців президентського «Великого будівництва». Так, наприклад, ділянку Велика Горожанка – Меденичі на трасі Львів – Пустомити – Меденичі відновили ще торік, іншу, Щирець – Велика Горожанка, – протягом 2018-2019 років.

Своєю чергою Олег Береза пов’язує виконання дорожніх робіт безпосередньо з їхнім фінансуванням. Але далеко не всі заплановані дороги ремонтують одномоментно, нерідко їх «дроблять» на окремі ділянки. Власне, так було й з трасою Львів – Пустомити – Меденичі.

«Так, ремонт дороги Львів – Пустомити – Меденичі починався ще у 2017 році, але якщо подивитись по фінансуванню, то трохи більше ніж з 1 млрд грн, (які витратили на ремонт, – ред.) 670 млн грн пішли у 2019-2020 роках. Наприклад, у нас є 60% виконання дороги Мостиська – Самбір – Борислав, але в основному всі ті роботи були виконані цього року», – каже очільник Служби автомобільних доріг Львівщини.

Про те, скільки ж насправді км доріг встигли відновити на Львівщині за чотири місяці «Великого будівництва», Олег Береза відповідає нечітко. Але водночас він не заперечує, що вищезгадані 80 км, якими хизується обласна Служба автомобільних доріг, могли ремонтувати ще раніше. Відтак виходить, що всі ці заслуги не варто приписувати виключно президентській Зе-програмі.

Тим часом у Львівській ОДА продовжують наголошувати на тому, що 2.8 млрд грн  є безпрецедентною сумою для ремонту доріг на Львівщині, а створення якісної інфраструктури – це також можливість залучення інвестицій та створення нових робочих місць.

«Жодного року такої суми грошей на влаштування дорожного полотна на Львівську область не надходило. У нас є дуже амбітні плани, вони обчислюються не лише грошима, але й проєктами, які плануємо робити цього року… Ми розуміємо, що розвиток інфраструктури – це також залучення інвестицій, створення нових робочих місць, щоб люди могли годувати свої сім’ї. Дорожня галузь – як це кровоносна система організму: у чим кращому стані вона є, тим краще себе почуває тіло. Так само є і з дорогами», – відзначив голова Львівської ОДА Максим Козицький.

Зауважимо, що «Велике будівництво» на Львівщині передбачає створення й іншої інфраструктури: шкіл, дитсадків, стадіонів і приймальних відділень у лікарнях. Цікаво, що президентську програму активно позиціонують як будівництво мало не з нуля. Але ж насправді у Львівській області чимало згаданих об’єктів мають добудувати.

Так, із 6 шкіл новим об’єктом буде лише один, 5 добудують. Всі 9 приймальних відділень добудують, щодо 5 дитсадків, то добудують один, чотири будуть новими проєктами. Всі 5 стадіонів теж зводитимуть з нуля.

Водночас жодного урядового документа, який би містив перелік об’єктів «Великого будівництва» в Україні, умови участі в конкурсі цієї програми, умови відбору та хоч якісь критерії, немає. У вільному доступі подібних офіційний документів знайти неможливо.

Про те, що програма «Велике будівництво» існує мало не на словах журналістам Радіо «Свобода» підтвердив міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов: «Для звичайних людей, для звичайних громадян неважливо, як бюрократично воно оформлено, чи йде в урядових чи інших документах, для людей важливий результат. Важливо, щоб будувалися нові об’єкти, нові школи, стадіони, садочки, щоб дороги, якими ми їздимо кожного дня, були кращими, були європейського рівня».

Зрив ремонтів через «тендерних тролів»?

На 7 із 16 дорожних об’єктах, які Львівщина має цьогоріч відремонтувати у межах «Великого будівництва», досі не розпочались жодні роботи. Наразі все ще тривають тендерні процедури у системі Prozorro, де «зависли» близько 1,5 млрд грн.

Більше того, процес затягується ще більше, адже компанії-учасники оскаржують результати деяких закупівель в Антимонопольному комітеті України, зокрема щодо ремонту трас Р-15 на ділянці Великі Мости – Жовква та Н-09 на ділянці біля Давидова й Нових Стрілищ.

Як з’ясувалось, результати тендерів дорожнього «Великого будівництва» підприємці оскаржують не лише на Львівщині. Такі непоодинокі випадки фіксують по всій Україні. Укравтодор та його підрозділи в областях вже звинуватили у підготовці дискримінаційних вимог до учасників закупівель.

Так, тендерна документація містить єдині вимоги до всіх учасників, які подадуться на закупівлю. І вочевидь, що підприємець, який хоче ремонтувати будь-яку дорогу, повинен довести свою спроможність це робити. Але Укравтодору закидають створення таких вимог, яким можуть відповідати вибрані компанії. Відповідно, «обрані» й отримують пріоритет у виграші тендеру. Інші його учасники оскаржують такі, на їхню думку, нечесні закупівлі в Антимонопольному комітеті. Через це так зване «Велике будівництво»-2020 цілком може опинитись під загрозою зриву.

У Службі автомобільних доріг Львівщини подібні заяви та звинувачення відкидають і запевняють, що цьогоріч відремонтують всі 242,8 км доріг. Більше того, Олег Береза каже, що оскаржує тендери фірма, яка сама подавала недостовірну документацію.

«Йдеться про оскарження щодо ділянок на трасах Р-15 і Н-09 – це ТОВ «Миколаївбудцентр». Ніхто не забороняє йому брати участь у тендерах, але це підприємство подає завідомо неправдиву документацію. Після того, як ми їх відхиляємо, вони подають скарги в Антимонопольний комітет і таким чином затягують строки оголошення переможця тендеру. Відповідно, всі процедури відтягуються. Але сьогодні Антимонопольний комітет має дати рішення щодо робіт на Р-15, до кінця тижня – щодо Н-09», – пояснює Олег Береза.

Він також додає, що зриву «Великого будівництва» на Львівщині не буде, а інформацію про «завислі» 1,5 млрд грн у тендерах спростовує.

«Щодо тендерів, то в нас зараз тривають активні фази: кваліфікація, йде оголошення аукціонів тощо. Всі ці процедури йдуть по порядку відповідно до чинного законодавства. Я б не казав, що у нас щось пригальмувалось. Це є стандартний процес проведення закупівель… Також я б не сказав, що у нас «зависли» 1,5 млрд грн у системі Prozorro. Якщо подивитись на роботи на трасах Р-15 і Н-09, щодо яких ми чекаємо рішення Антимонопольного комітету, то це близько 500 млн грн», – запевняє Олег Береза.

Додамо, що крім доріг, у межах президентського «Великого будівництва» на Львівщині цього року мають відремонтувати ще 16 мостів. Три із них вже завершили, на чотирьох – тривають роботи, а ще щодо 9 об’єктів тривають тендерні процедури. Почати їхній ремонт чи реконструкцію планують уже зі серпня.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *