Хоч би ковток чистого повітря - „Високий замок“, 22 грудня

Ратуша-ForUm

|

Чим активніше вулицями міста їздить автотранспорт, тим важче дихати “на повні груди”. Водночас дерев та газонів, які “чистять” повітря, стає все менше, а на їх місці “виростають” автостоянки, заправки… Чим дихають львів’яни? Яким стало міське повітря за останні роки? Ми спробували з’ясувати ці питання

у фахівців.

– Повітря у Львові не можна назвати брудним, але воно і не є чистим, – говорить начальник лабораторії спостережень за забрудненням атмосферного повітря Львівського гідрометцентру Олександра Шпак. – Львів належить до міст середньої забрудненості. Найгірша ситуація у промислових містах на сході України – таких як Донецьк, Горлівка. Стан повітря у Львові за останні роки поліпшився. Адже раніше такі гіганти промисловості, як “Автонавантажувач”, “Кінескоп”, “Сільмаш” викидали тонни шкідливих речовин. До 1993 року було зафіксовано перевищення з бензапірену і деяких важких металів – заліза, міді і свинцю. Потім їх концентрація пішла на спад. Вочевидь, це було пов’язано з тим, що багато підприємств стали масово закриватися. У 1999-2000 рр. концентрація шкідливих інґредієнтів залишилася на стабільно середньому рівні.

Але з кінця 2001 року майже по всіх інгредієнтах концентрації почали зростати.

Основними забруднювачами повітря у Львові є пил, діоксид азоту та оксид вуглецю (чадний газ). Ці речовини входять до викидів автомобілів. Тож основним джерелом забруднення у Львові є автотранспорт, якого за останні роки побільшало. Проблема ще й у тому, що Львів побудований радіально (більшість міст спроектовані квадратним способом). А це спричиняє погану вентиляцію вулиць. Колись ми хотіли заборонити рух транспорту у центрі міста. Але ця ідея себе не виправдала, адже утворяться страшенні затори на прилеглих вулицях. Єдиний вихід – боротися за чистоту двигунів. У світі зараз випускають хороші автомобілі, які мало забруднюють повітря. Але більшість наших людей не можуть собі дозволити дорогі машини з хорошими двигунами. У нас переважає закордонний “авто-секонд-хенд”.

За словами голови комісії природокористування, охорони довкілля і благоустрою Львівської міськради Мирона Колодка, шар шкідливих речовин “осідає” на рівні півтора-двох метрів над землею – і цим ми дихаємо. Найбільша концентрація – у центрі. Як вважає Мирон Колодко, у Львові треба змінити схему руху, щоб розвантажити центр міста від авто. Але для цього потрібні чималі бюджетні кошти.

Щоб зменшити шкідливий вплив автотранспорту, на думку Мирона Колодка, необхідно розвивати електротранспорт, а маршрутки “Пежо” замінити великими місткими автобусами. “Один автобус заміняє чотири “пижики”, а це зменшить завантаженість вулиць, – каже Мирон Колодко. – До того ж нові автобуси працюють на дизельному пальному, яке є набагато менш токсичним, ніж бензин, яким заправляють “пижики”. За даними начальника відділу контролю за атмосферним повітрям Державного управління екобезпеки Львівської області Романа Яреми, при спаленні одного кілограма бензину в повітря викидається півкілограма шкідливих речовин, а при спаленні кілограма дизпалива – 50 грамів. А за інформацією сайту Львівської міськради, сумарна кількість викидів забруднювальних речовин на рік становить 21 тисячу тонн (на одного жителя припадає 28,1 кг викидів). Причому на міський транспорт припадає понад 90 відсотків загальної кількості викидів.

“Останнім часом помітно оновився і поліпшився парк як приватних авто, так і “маршруток”, – запевняє голова Асоціації перевізників, заступник голови комісії з інженерного господарства, транспорту і зв’язку Львівської міськради Роман Лобода. – Нові маршрутні таксомотори, які ми купуємо, відповідають нормам “Євро-2”, “Євро-3” та мають каталізатори відповідного рівня. Вони майже не забруднюють повітря. Це “Газелі”, “Мерседеси” та інші. Деколи на дорозі можна побачити таку картину: за старим “Запорожцем” тягнуться їдкі вихлопи газів, а нова машина такого “шлейфу” не залишає”.

На думку Романа Лободи, останніми роками екологічна ситуація у Львові поліпшується. “Про це свідчить поява хрущів, – каже він. – А ще кілька років тому ми забули, як вони виглядають”.

А перенасичення центру Львова викидами, вважає Роман Лобода, спричиняє не стільки збільшення кількості транспорту, як географічне розміщення міста. Річ у тім, що шкідливі речовини “осідають” у низині Львова. Тут загазованість перевищена разів у двадцять, якщо порівнювати із верхніми рівнями міста – вул. Зеленою чи Стрийською. Щоб поліпшити ситуацію, у центрі міста зробили наскрізний рух (практично є тільки два місця зупинок). Але для більш радикальних змін у плані збільшення швидкості потрібно вкласти великі інвестиції у будівництво транспортних магістралей.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *