Микола Колесса: попит і пропозиція - „Поступ“, 8 вересня

|

Репрезентацію продажу комплекту трьох компакт-дисків із записами творів композитора Миколи Колесси причетні до випуску цього збірника влаштували у нещодавно відкритому кафе львівської книгарні „Буква“, яке несподівано виявилося затісним для зібрання представників місцевих ЗМІ та шанувальників творчості видатного львівського Маестро. Цікавість до акції, очевидно, посилила попередня інформація про ймовірну присутність на репрезентації самого соленізанта — професора, академіка, народного артиста України, лауреата Національної премії ім. Т. Шевченка, дійсного члена НТШ, Героя України Миколи Філаретовича Колесси, який торік розміняв другу сотню років!

Однак, на превеликий жаль, не надто задовільне самопочуття не дозволило патріарху галицької композиторської школи відвідати імпрезу, пов`язану із рекламою його доробку. Натомість виповнити відсутність свого батька покликана була його донька — доцент ЛДМА ім. Лисенка, віолончелістка Харитина Колесса. Проте, як зауважила науковий консультант видання, доктор мистецтвознавства Любов Кияновська, композитор, напевне, дуже втішився б, коли довідався, що для репрезентації компакт-дисків із записами його музики обрали каварню, адже саме в атмосфері таких артистичних каварняних зібрань минули його роки навчання у Школі вищої майстерності при празькій консерваторії у класі відомого чеського композитора Вітезслава Новака.

Утім, кавою на репрезентації тридисківника не пахло, зустріч радше скидалася на офіційну прес-конференцію промоутерів проекту видання серії „Персоналії“ (щоправда, для класики жанру бракувало прес-релізів та демо-матеріалів). Отож вибір місця проведення акції можна було виправдати лишень тим, що в книгарні „Буква“, як і в інших львівських книгарнях, де є відділи, що торгують СD, касета компакт-дисків із вибраним Колесси виставлена на продаж.

Навіщо було влаштовувати репрезентацію товару, який уже не перший день прикрашає львівські прилавки, можна пояснити просто: тираж не має очікуваного збуту через ціну, котру встановлюють продавці. Покупець, якому навесні закортіло придбати ці три диски, так і залишився потенційним — цінник, на якому значилося 140 грн, зачаровував не менше ніж музика. „Ми віддаємо крамницям наше видання за ціною у 40 грн, а вони вже роблять свої накрутки, — сказав продюсер проекту, підтриманого фундацією „Андрей“, Михайло Перун. — Та тому, хто хоче купити диски, не конче брати їх під однією обкладинкою, можна вибрати один або два, кому що до вподоби: симфонічна чи фортепіанна музика Колесси. Головне, що вона вже є у сучасній пропозиції, записана на CD у студії „Гал рекордс“. І цим ми завдячуємо фінансовому сприянню Фонду генерала Чупринки під керівництвом його сина“.

Щоправда, відомий львівський громадський діяч Юрій Шухевич, котрий очолює Фонд генерала Чупринки, уточнив: ідея такої ініціативи належить не йому, хоч так написано на обкладинці комплекту CD, а його дружині, він же просто намагався цю ідею втілити. До слова, послуговуючись тільки відомостями з обкладинки репрезентованого аудіовидання, тому, хто придбає комплект, на жаль, буде не до шмиги второпати, хто такий Петро Димінський і яка його роль у випуску цих CD, а брак інформації породжуватиме найфантастичніші підозри й домисли. Насамперед про те, чому заспонсороване видання реалізують за такою високою ціною, і чи не є меценатство у такому разі елементарним відмиванням грошей або бізнесом, завдання якого — надприбуток?

“Виданням цих записів ми намагалися зробити гідний подарунок столітньому Миколі Колессі, — сказав Юрій Шухевич. — Маємо багато гарних творів, але, безперечно, сумно, коли широка публіка не має до них доступу, бо завжди не вистачає коштів на їх видання. Під час втілення випуску цих дисків ми також відчували брак фінансів, тому звернулися до мецената, народного депутата Петра Димінського, і, об`єднавши зусилля його благодійного Фонду „Галичина-сприяння“ та Фонду генерала Чупринки, нам вдалося профінансувати тиражування таких цікавих виконань творів Миколи Колесси, які увійшли до цього „Вибраного“.

Отож, першу частину виданих до 100-річчя від дня народження Миколи Колесси награнь становлять симфонії. Для симфонії №1 (G-dur), написаної вже у радянський час, 1949 року, властиве використання фольклорного матеріалу й класичних принципів формотворення. Симфонія №2 (a-moll -A-dur), створена 1966 року, також опирається на гуцульський фольклор та базується на коломийковій ритмомелодиці. Виконує ці дві симфонії під диригуванням автора симфонічний оркестр Львівської філармонії. Шкода тільки, що видавці не вважали за потрібне зазначити, якого року і хто робив запис. Однак із копірайту ЛОД ТРК і згадки про упорядника Олену Онуфрів та звукорежисера Зеновія Левковського можна здогадатися, що цей запис належить до фондів Львівського радіо.

Друга частина аудіовидання об`єднала композицію „Лемківське весілля“, сюїту „В горах“, фортепіанну сюїту „Картинки Гуцульщини“, фортепіанні „Дрібнички“, обробки для баритона „Три гуцульські закарпатські пісні“ та інші пісні. Ці твори записані у виконанні Київського камерного хору та струнного квартету ім. М. Лисенка під диригуванням Віктора Іконника, струнної групи симфонічного оркестру Львівської філармонії під диригуванням Романа Филипчука, піаніста Олега Криштальського, симфонічного оркестру ЛОФ й оперного співака Ігоря Кушплера під батутом Миколи Колесси та заслуженої капели Україна „Трембіта“ під орудою Ігоря Жука.

Третю частину „Вибраного“ Миколи Колесси гідно зрепрезентувала перед журналістами послідовна інтерпретаторка української музики, відома піаністка Марія Крушельницька, у виконанні якої і були записані твори із фортепіанного доробку композитора: „Пасакалія, скерцо, фуга“, чотири прелюди, „Три коломийки“ та цикл „Дві мініатюри на народні теми“. У цій же частині вміщено й „Варіації на власну тему“ у виконанні симфонічного оркестру ЛОФ під керуванням найталановитішого учня Миколи Філаретовича — св. п. диригента Степана Турчака.

До того ж кожен компакт-диск із комплекту „Микола Колеса. Вибране“ містить буклетик із музикознавчою анотацією пані Люби Кияновської. А в серійному оформленні видання дизайнер Михайло Марко використав графіку львівського художника й меломана Артема Булки, ексклюзивну для кожного диска.

“Каварняні обговорення — суто європейська традиція, і Микола Колесса в такій обстановці, де точилися дискусії, інколи дуже гострі, про сучасне мистецтво, був свій, але для нього ніколи не існувало поняття моди, він умів відділяти сучасне від швидкоплинного, — переконувала журналістів Любов Кияновська, яка нещодавно мала щастя тісного піврічного спілкування з Маестро під час укладання книжки його спогадів. — Микола Філаретович, котрого ми знаємо як музиканта, насправді є напрочуд гармонійно й різнобічно обдарованою людиною. Коли він показував мені свої малярські проби, ставало зрозумілим, звідки в його музиці оте відчуття звуку як барви, кольору. У його розповідях вражала імпровізація, яка не виливалася у багатослівний потік, а втримувалася у межах есею. Подібне відчуття форми спостерігаємо і в музичних творах Колесси. Притаманні композитору великий оптимізм та почуття гумору завжди допомагали йому в житті та творчості, початок якої припав на не надто світлу добу, однак музика його лишалася світлою навіть в часи домінування експресіонізму, бо Колесса не хотів такого писати, йому не забракло елегантності й гумору в часи естетизації потворного й страшного. Тому записана на CD музика Миколи Філаретовича „дасть ся любити“ й сучасному слухачеві“.

Ага, якраз тому сучасникові, котрий поцікавився: „А скільки мелодій увійшло до цих компактів?“ Утім, саме до таких популяризаторів апелював продюсер Михайло Перун усіляко долучитися до рекламування в ЗМІ „Вибраного“ Миколи Колесси та інших випусків із серії „Персоналії“. Фундація „Андрей“ першою випустила Франкове „Зів`яле листя“ у рецитації академіка Богдана Козака, найкращі оперні партії та окремі вокальні твори у виконанні народного артиста Олександра Громиша, записи творів Миколи Колесси, видані до 100-літнього ювілею Маестро спільно з львівською міськрадою.

У проспекті серії „Персоналії“, яка знайомитиме світ із українськими поетами, композиторами, виконавцями, — видання нещодавніх записів виконання „Кавказу“ Станіслава Людкевича та „Гамалії“ Мирослава Скорика (обидва твори на слова Тараса Шевченка). За словами Михайла Перуна, вже готові до тиражування й записи програм скрипальки Лідії Шутко та камерного оркестру „Перпетуум мобіле“, „Пасхальної утрені“ Віктора Камінського, „Кончерто Рутено“ Олександра Козаренка тощо.

Є в серії „Персоналії“ й відкритий проект із оголошеним конкурсом на написання й виконання ораторії-реквієму з посвятою жертвам голодомору. Сучасні українські поети й композитори мають шанс реалізувати свої ідеї…

Однак бентежить щось недомовлене на прес-каварняних колессівських посиденьках. Щось таке, від чого мулько на душі. Якийсь сумнів. Тривога. Вони виливаються у цілком „несвідоме“ запитання: а для кого все це? Хто цього потребує? Не для зарібку чи творчої реалізації. А для естетичного кшталтування душі… Вільний ринок дає конкретну відповідь.

Вікторія Садова

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *