Як формується бюджет міста - „Поступ“, 2 грудня

Ратуша-ForUm

|

Розмова з заступником міського голови Львова з фінансових питань — начальником управління фінансів Любов`ю Максимович

— Любове Володимирівно, розкажіть, будь ласка, за рахунок чого формується бюджет Львова?

— Місцевий бюджет, відповідно до Бюджетного кодексу України, містить в собі надходження і витрати на виконання повноважень органів місцевого самоврядування, які складають єдиний баланс відповідного бюджету.

До доходів загального фонду бюджетів місцевого самоврядування належать податки і збори (обов`язкові платежі), що закріплені за ними на постійній основі та враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів. До них належать: прибутковий податок з громадян (75% від загального обсягу); державне мито; плата за державну реєстрацію суб`єктів підприємницької діяльності; плата за торговий патент на здійснення деяких видів підприємницької діяльності; надходження адміністративних штрафів, що накладаються виконавчими органами відповідних рад; єдиний податок для суб`єктів малого підприємництва.

Доходи місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів: місцеві податки і збори; 75% плати за землю; податок на прибуток підприємств комунальної власності; плата за оренду майнових комплексів та іншого майна, що перебуває у комунальній власності, та інші.

— Яким чином формується видаткова частина, чи управління просто надають інформацію про необхідну їм суму коштів, якщо так, то наскільки в середньому задовольняють їхні потреби?

— Видатки бюджету формуються з урахуванням бюджетних запитів, підготовлених розпорядниками бюджетних коштів, які містять пропозиції з відповідними обґрунтуваннями щодо обсягу коштів, необхідних для його діяльності у наступний бюджетний період.

Планування видатків здійснюється з урахуванням доходів та обсягу міжбюджетних трансфертів, які передаються з Державного бюджету.

Видатки з міського та районних бюджетів Львова плануються і проводяться з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України.

— Якими були показники видатків і доходів за минулий рік, і взагалі, збільшується чи зменшується бюджет у порівнянні з минулими роками?

— Обсяг доходів і видатків загального фонду бюджету міста на 2002 рік затверджений в сумі 330,2 млн грн, фактично надійшло 351,6 млн грн. Порівняно з минулим роком надходження до загального фонду бюджету збільшились на 74,5 млн грн і заплановані на 2003 р. у сумі 404,7 млн грн. Згідно з Законами України „Про Державний бюджет“ на 2003 та 2004 роки передбачено вилучення до Державного бюджету відповідно 57,6 млн грн та 61,0 млн грн.

— Чи було колись, що бюджет недовиконували, з чим це було пов`язано, і чи йде в такому випадку якась допомога з держбюджету?

— Бюджет Львова за 2001 рік виконаний на 111,7 відсотка, за 2002 р. — на 112,7 відсотка. За 2000 рік бюджет міста був виконаний на 98,1 відсотка, тобто не виконаний. На суму недоодержаних доходів зменшені видатки з бюджету.

Згідно з принципами бюджетної системи України, Державний бюджет України та місцеві бюджети є самостійними. Держава коштами державного бюджету не несе відповідальності за бюджетні зобов`язання органів місцевого самоврядування.

— Пані Любове, а на які галузі переважно йдуть субвенції з Держбюджету?

— З Державного бюджету для бюджету Львова передбачена субвенція на здійснення державних програм соціального захисту населення, зокрема на проведення видатків з надання пільг ветеранам війни і праці, ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, для субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, послуг зв`язку, допомоги сім`ям з дітьми, соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян. Згідно з уточненим планом на 2003 рік, вказана субвенція становить 84,8 млн грн, одержано протягом 10 місяців 61,7 млн грн.

Крім вказаної субвенції, з Державного бюджету для бюджету міста надається субвенція на збереження історичної забудови центральної частини Львова, яка передбачена на 2003 рік в сумі 5,6 млн грн, на сьогодні з неї одержано 5 мільйонів. У проекті Державного бюджету України на 2004 рік передбачається субвенція для Львова розміром 5 млн грн.

— З якого часу планується бюджет розвитку міста? Чи він зменшується рік від року, чи збільшується?

— Відповідно до Бюджетного кодексу України, бюджет розвитку затверджується з 2002 року. Основні джерела надходжень до бюджету розвитку — це надходження від відчуження майна, що перебуває у комунальній власності, та надходження від продажу землі. З бюджету розвитку фінансуються інвестиційні програми.

На 2002 рік бюджет розвитку міста запланований був на рівні 25,1 млн грн, виконано 19,7 млн грн; на 2003 р. передбачено 45,6 млн грн, за 11 місяців 2003 року надійшло 20,7 млн грн.

— Яка частка податкових надходжень, зібраних на території міста, залишається у місцевому бюджеті, і як вона змінювалася впродовж останнього часу? Наскільки справедливим Ви вважаєте такий розподіл?

— Частка загального фонду бюджету міста у сумі надходжень податків і зборів та обов`язкових платежів на території Львова становила у 2000 році 18,9 відсотка, 2001 р. — 15,2 відсотка, 2002 р. — 24,8 відсотка, за 9 місяців 2003 року — 28,6 відсотка.

Слід відзначити, що з введенням Бюджетного кодексу України частка надходжень у бюджет міста збільшується.

— Розкажіть, будь ласка, що то була за постанова, яка забороняла користуватися бюджетним надлишком коштів з минулого року, якщо він складав менше ніж 15%, і як вдалося її оминути?

— Згідно з Законом України від 10.07.2003 року „Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та Закону України „Про оплату праці“, визначено порядок і умови використання залишків коштів місцевих бюджетів на початок року.

У зв`язку з цим підготовлені і подані у вересні на розгляд ради пропозиції щодо спрямування частини залишків бюджетних коштів, які утворилися на початок 2003 року, на додаткові потреби житлово-комунального господарства, для установ освіти, охорони здоров`я, культури і мистецтва та соціального захисту населення.

До затвердження цього закону бюджетним законодавством передбачалося, що залишки коштів місцевих бюджетів на початок року є грошовими ресурсами для забезпечення безперервності бюджетного процесу, тобто в процесі виконання бюджету залишки використовуються для покриття касових розривів, що виникають впродовж року.

— Чому управління відтягують розподіл грошей на кінець року, а потім спішно беруться їх використовувати?

— Відповідно до затвердженого бюджету, розпорядники коштів складають план асигнувань загального фонду з помісячним розподілом, на підставі якого здійснюється фінансування видатків.

За умови перевиконання доходної частини бюджету за звітний період не менше ніж на 5 відсотків можуть виділятися додаткові кошти та вноситися зміни в місцеві бюджети. Враховуючи перевиконання дохідної частини бюджету за 9 місяців поточного року збільшені річні призначення для забезпечення життєдіяльності міста на окремі галузі, які необхідно освоїти до кінця року.

Розпорядники бюджетних коштів відповідають за використанням бюджетних коштів.

— Скільки загалом уже витрачено на покращення водопостачання у Львові?

— У міському бюджеті розвитку на 2003 рік передбачені заходи з покращення водопостачання міста в розмірі 10,5 млн грн, за 11 місяців проведені видатки на суму 7,7 млн грн.

–Чи буде перевиконання бюджету цього року? За рахунок яких надходжень?

— Бюджет міста виконується. За 11 місяців 2003 року перевиконання дохідної частини бюджету складає понад 10 млн грн, в основному, за рахунок прибуткового податку з громадян, плати за придбання торгового патенту на деякі види підприємницької діяльності, єдиного податку на підприємницьку діяльність.

Галина СКИБНЬОВСЬКА , „Поступ“, 2 грудня

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *