ОСТАННІ НОВИНИ

Contra spem spero, або чи варто чекати львів’янам е-квиток у 2018 році

Соломія ГОЛОВІНА, Львівський портал

|

Тему е-квитка у Львові «мусолиться» вже більше 5 років. Але, на жаль, далі обговорень та пустих обіцянок питання не рухалося. Тепер міська влада «божиться», що е-квиток з’явиться у 2018 році. А днями Львів підписав угоду з ЄБРР про надання кредиту на 10 млн євро для реалізації цього задуму. За присутності мера Львова та одночасно лідера партії «Самопоміч» Андрія Садового. Цього ж дня у Верховній Раді був проголосований законопроект, який відкриває шлях до впровадження електронного квитка в міському пасажирському транспорті. Проте фракція «Самопоміч» (як і «Опозиційний блок») не дали жодного голосу за цей важливий документ.

 Відтак позиція влади міста та її щирість у бажанні запровадити е-квиток залишається під питанням. Попри це Львівський портал з’ясовував, чи варто очікувати львів’янам у 2018 році на е-квиток, і які зміни чекають на пасажирів?

e-kvitok

 Як це працюватиме: інструкція для пасажирів

За словами експерта «Львівавтодору» Сергія Журбенка, який курує проект впровадження е-квитка у Львові, основними завданнями, які вирішить е-квиток, є автоматизація системи оплати проїзду в громадському транспорті; облік пасажирів; сам принцип оплати транспортним операторам, адже тепер перевізникам планують платити за кілометри транспортної роботи.

«Переваги для пасажирів – це зручність оплати: для цього слід прикласти спеціальну транспортну картку до валідаторів, які розміщуватимуться в транспорті», – розповів він.

Окрім цього, він додав, що для пільговиків будуть діяти точно такі ж картки, але іменні. «Вони матимуть безкоштовний проїзд», – зазначив Сергій Журбенко.

e-kvitok

Як пояснив заступник керівника ГО «За якісний транспорт» Олег Довганик, мешканцям міста має бути економічно вигідно користуватися е-квитком:

«Львів’яни зможуть добиратися без пересадок, тобто доїжджати від точки А до точки В кількома транспортними засобами, і при цьому платити одну ціну. Наприклад, купуєш годинний чи денний квиток і протягом цього часу можеш їздити по місту в усіх видах громадського транспорту. Якщо вдасться, що у нас, у Львові, таке буде, то тут йдеться найперше про фінансову вигоду для всіх львів’ян».

Сергій Журбенко розповів, що для цього у місті планують мережу продажу і поповнення е-квитків: «Е-квиток – це пластикова транспортна картка, яку потрібно придбати один раз, а потім поповнювати приблизно за таким принципом, як мобільні телефони. Можна буде відкривати собі або місячний абонемент, або брати разові поїздки… Купити карту і поповнити її можна буде в кіосках, які розташовані на зупинках, у магазинах, супермаркетах, також плануємо долучити до поповнення банкомати, термінали…».

Більше не має бути «набитих» маршруток, бо водії отримуватимуть гроші не за пасажирів, а за проїхані кілометри

Також, за словами експерта «Львівавтодору», серед «плюсів» – прозорий метод формування тарифу: «Ми вже знатимемо точний пасажиропотік і будемо відштовхуватися від реальних показників перевезених пасажирів».

У разі впровадження е-квитка заробітки перевізників залежатимуть від кількості проїханих кілометрів, а не від пасажиропотоку.

«Це змусить їх їздити точно по графіку і виконувати всі рейси. Вони самі в цьому будуть зацікавлені, бо якщо не дотримуватимуться цього, – їх штрафуватимуть, і вони не отримають повної оплати за те, що проїхали.

Нині перевізникам економічно вигідно, щоб автобус був максимально заповнений пасажирами, щоб там ледь всі влазили, – тоді в них більші прибутки… Коли ми впровадимо е-квиток і перейдемо на плату за виконану транспортну роботу, в них будуть зовсім інші економічні стимули: проїхати визначену кількість рейсів точно по графіку. І тоді вони отримають максимальну оплату за свої послуги. Тобто, їм буде вигідно виконувати всі рейси – і ранкові і вечірні», – зазначив Сергій Журбенко.

Як він резюмував, перевізників може турбувати лише вартість отого кілометра, а не кількість пасажирів: «Перевізників цікавитиме інша сума, яку ми платитимемо за кілометр транспортної роботи. Ми ставили цифру від 14 до 28 грн. В принципі вони на це погоджуються…».

marshrutki

Своєю чергою голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка запевнив, мовляв, у них нема ніяких побоювань, що їхні доходи можуть зменшитися.

«Нині представники влади і ЗМІ часто говорять про те, які перевізники багаті. Тепер ці гроші збиратиме місто. Але якщо перевізнику даватимуть за кілометр – одну гривню, то, звісно, він не погодиться їздити Львовом за демпінговими цінами, бо розуміє, скільки насправді це коштує. Адже він не зможе купувати пальне, ремонтувати техніку…Так, на останній робочій групі спеціалістам львівської мерії дали завдання зробити відповідні економічні розрахунки: скільки буде коштувати кілометр пробігу, скільки орієнтовно місто збиратиме коштів, скільки втрачатиме на пільговиках…», – зазначив Іван Велійка.

Також варто додати, що спочатку паралельно з е-квитком можна буде придбати паперовий у водія, щоби пасажири мали час звикнутися із нововведенням.

«На першому етапі планується залишити продаж квитків водієм, тому що пасажири повинні мати якусь альтернативу. Але у водія квиток буде дорожчим, і він дозволятиме проїзд лише в цьому транспортному засобі. Завдяки такому економічному чиннику ми хочемо стимулювати людей купувати пластикові картки, щоби пасажири не відволікали водія від кермування. Ті квитки, які продаватиме водій, також обліковуватимуться в системі», – пояснив Сергій Журбенко.

Проїзд маршруткою і трамваєм будуть коштувати однаково?

«Зараз ситуація з електротранспортом досить непроста. Електроенергія подорожчала вже декілька разів, а тариф не змінився. Тому, виходить так, що сьогодні електротранспорт є дуже збитковим. Якщо раніше, коли тільки ввели тариф 2 грн, від усіх пасажирів приблизно покривалося 60% витрат «Львівелектротрансу», то зараз – це менше третини. Назріло саме підняття тарифу на цей транспорт.

Але, в принципі, все залежить від депутатів міської ради. Якщо вони приймуть рішення про те, що тариф був дещо нижчим, і ці витрати, які треба буде заплатити перевізникам, компенсовуватимуться з міського бюдежту, то може бути і таке», – пояснив експерт «Львівавтодору», який курує проект впровадження е-квитка у Львові.

Натомість активіст ГО «За якісний транспорт» наголосив, що для тролейбусів та трамваїв можуть бути дотації.

«Щодо електротранспорту, то тут є питання, бо розглядається варіант його дотації, і, можливо, не йтиметься про збільшення вартості. Говорити, що він буде коштувати однаково з маршрутками, не можна, бо наразі це ще не вирішено», – пояснив Олег Довганик.

Е-квиток запрацює у обшарпаних львівських автобусах

Як розповів заступник керівника ГО «За якісний транспорт», своїми силами перевізники не зможуть оновити транспорт:

«Без дотацій навіть при великому бажання перевізники не зможуть оновити свій парк та покращити надання своїх послуг, хоча перед ними ставлять такі вимоги. Зараз один жовтий «Еталон» коштує мільйон гривень, через два роки – буде ще більше».

Водночас Олег Довганик додав, що перевізники підписували договори про те, що з 1 січня 2012 року і до 1 січня 2017 року щороку оновлюватимуть на 20% свій рухомий склад.

«Тобто, станом на 1 січня наступного року ми б мали бачити на вулицях міста абсолютно новий транспорт, а не той, що їздить нині… Комфорт і безпека перевезення має бути на першому місці, але ми знаємо, як є у Львові, тому, я думаю, що цього не буде…», – резюмував він.

За його словами, ставити валідатори для е-квитка у старих маршрутках – це справжнісінький ідіотизм.

маршрутка

«Іншою проблемою є те, що так звані жовті автобуси практично всі 2007-2008 року випуску, в них ставити валідатори – це просто ідіотизм. Як на мене, було б доцільно робити е-квиток для великих автобусів, але тут теж треба розуміти, що це нереально, бо вони не покривають все місто. І через два роки ситуація навряд чи зміниться», – пояснив активіст ГО «За якісний транспорт».

Своєю чергою Сергій Журбенко наголосив, що за нові автобуси місто буде більше платити перевізникам.

«Ми плануємо вкладати в оплату за кілометр ту суму, яка необхідна підприємству для погашення кредиту або лізингу, які вони витрачають на придбання нових автобусів. Тому перевізникам буде вигідно оновити парк і отримувати нормальні гроші за новий автобус, ніж постійно ремонтувати старий і отримувати менше за перевезення», – пояснив він.

За словами голови Асоціації перевізників, якщо зароблені кошти дозволять перевізникам оновити транспорт, то це буде зроблено: «Все це має буде закладено у вартість одного кілометра проїзду. Тому що нині єдиним джерелом для оновлення парку приватних перевізників є кредит. А отримання цього кредиту під відсотки, які пропонують банки, – на рівні фантастики».

Якою буде вартість е-квитка, і чи побачать його львів’яни?

Сергій Журбенко не зміг відповісти на питання, скільки коштуватиме е-квиток у 2018 році:

«Якою буде ціна на разовий квиток у 2018 році, поки що не готовий сказати. Все залежить від загальної макроекономічної ситуації в країні і від того, який буде курс долара, цін на пальне, відповідно і витрати перевізників… Згідно із обрахунками цього року основний вид квитка (60-хвилинне користування громадським транспортом) коштуватиме 5 гривень. Планується, що протягом цього часу можна буде здійснювати пересадки на інші автобуси стільки разів, скільки пасажиру треба. Крім того, буде запроваджений абонемент на день, місяць, півроку, рік. Для тих, хто постійно користується громадським транспортом у випадку купівлі місячного проїзного вартість однієї поїздки буде на такому рівні, як і тепер, тобто це приблизно 4 грн…».

Водночас Олег Довганик запевнив, що швидше за все у 2018 році вартість разового квитка складатиме 6-7 грн:

«Я був на багатьох нарадах у міській раді, у «Львівавтодорі», де обговорювали всі ці питання по е-квитку. Особисто я вважаю, що разовий квиток не коштуватиме 5 грн, як це обіцялося.

Думаю, що до 2018 року він коштуватиме 6 або 7 грн, адже треба врахувати інфляцію, курс долара (кредит і все обладнання для е-квитка – в євро)».

бюджет

На переконання Олега Довганика, у 2018 році цей процес розпочнеться на рівні експерименту: «Це буде влітку, або навіть восени. Але я не вірю, що система запрацює повністю».

«Цей процес гальмує відсутність політичної волі, бажання просто взяти і це зробити. Фактично, зараз всі зусилля йдуть на трамвай на Сихів, інших змін по транспорту ми не бачимо», – додав активіст ГО «За якісний транспорт».

Водночас він розповів про польський досвід е-квитка: «У Польщі є кілька варіантів е-квитка: підходиш до каси і обираєш потрібний – чи це на годину, чи на день, чи на тиждень, чи на місяць, чи на рік. Найдорожчим є денний квиток, дешевше купувати на довші проміжки часу, наприклад, місячний квиток.

Так, якщо говорити про те, що у Львові вартість проїзду з е-квитком подорожчає і може становити 7 грн, то це стосується тих людей, які приїздять до Львова лише на день. Але якщо ти місцевий і постійно користуєшся громадським транспортом, тобі вигідніше купувати місячний квиток, бо це буде дешевше. Тобто, дорожчою в е-квитку є саме разова чи денна поїздка. Так працює система, є надія, що вона принаймні схожим чином працюватиме у Львові».

Що думають про це перевізники?

Як запевнив голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка, перевізники двома руками «за» впровадження е-квитка.

«По-перше, ми забираємо готівку з рук водія, і він займатиметься безпосередньо тією роботою, якою і повинен, – безпечне перевезення. По-друге, зменшиться кількість скарг на те, що водії хамлять, тому що вони практично не матимуть контакту з пасажирами, а будуть виконувати свої професійні обов’язки. По-третє, транспортне підприємство отримає кошти за виконані кілометри не в залежності від того, чи у маршрутці один пасажир, чи десять. Тоді ніхто не скаржитиметься, що автобуси не виконують ранкові чи вечірні рейси. Тобто підприємству буде все одно: є пасажири чи ні, оскільки місто буде розраховуватися із ним за виконані рейси», – пояснив він.

За словами голови Асоціації перевізників Львівщини, завдяки е-квитку врегулюється проблема із пільговиками.

«Пільговики вже абсолютно не хвилюватимуть перевізників. Ніхто з пасажирів не буде платити їм, гроші будуть йти в міську казну, а місто своєю чергою платитиме перевізникам, але не за пасажирів, а за виконані кілометри. Тому, проблема із пільговиками також повинна знятися», – пояснив Іван Велійка.

За його словами, на початках у водія буде можливість продавати через касовий апарат паперові квитки, якщо пасажир не придбав електронний. «Але він буде вдвічі дорожчий від е-квитка», – додав Іван Велійка.

Революційний законопроект про е-квиток вже ухвалюють у Верховній Раді

17 листопада 2016 року Верховна Рада України ухвалила в першому читанні  законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті» (р.№ 4121), який відкриває шлях до впровадження електронного квитка в міському пасажирському транспорті.

За словами співавтора законопроекту, народного депутата України Ігоря Васюника, парламент зробив крок до ухвалення вкрай важливого документа, який реально дозволить впровадити автоматизовану системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті.

2

 

«Цей закон не просто впроваджує е-квиток в громадському транспорті, це змусить систему громадських перевезень запрацювати ефективно та прозоро. Фактично це буде початок реформування сфери перевезень громадським транспортом, щоб ми нарешті дійшли до стандартів цивілізованих країн світу», – наголосив Ігор Васюник.

Парламентар підкреслює, що законопроект №4121 відкриває двері місцевому самоврядуванню для самостійного впровадження та визначення порядку функціонування автоматизованої системи обліку оплати проїзду та встановлення обов’язковості е-квитків для пільговиків.

«Міста нарешті отримають змогу впровадити е-квиток. Це підвищить безпеку на дорозі, буде реальний облік пасажиропотоку, це дозволить вивести кошти з «тіні», це шлях до зручного способу оплати за проїзд – банківською карткою, через мобільний телефон, тощо. Нарешті ми зупинимо таке ганебне явище, коли пенсіонерів водії маршруток виганяють з транспорту, не буде фальшивих пільгових проїзних. Це – реальна реформа згідно з європейськими принципами, яка матиме вплив на економіку в масштабах всієї країни. При чому неважливо: це комунальний перевізник, чи приватне підприємство. Можна буде оцінити реальних обіг коштів, а відповідно – оцінити обґрунтованість тарифів на перевезення та можливості оновлення автопарку перевізника», – переконаний Ігор Васюник.

За словами парламентаря, якщо взяти для прикладу місто Львів, то, за підрахунками самих перевізників, 40% коштів цієї галузі у місті Лева знаходиться в тіні.

«Відтак ми зможемо реально оцінити фінансовий стан приватних перевізників, чи аргументовані їхні тарифи, в який термін можна вимагати оновлення автопарку замість тих «корит», що сьогодні їздять містами. Так само ми зможемо оцінити реальний фінансовий стан комунальних перевізників: чи аргументовано їм компенсували збитки з міського бюджету і чи дійсно вони збиткові. Зрештою як приватники, так і комунальні підприємства зможуть складати реальні бізнес-плани розвитку. Для пасажирів ухвалення такого законопроекту означати одне – покращення надання якості послуг: починаючи від графіків руху транспорту, достатньої кількості одиниць техніки на маршрутах, стану самих автобусів чи електротранспорту і закінчуючи безпекою руху, комфортом», – підсумовує Ігор Васюник.

Нагадаємо, що згаданий законопроект № 4121 щодо е-квитка підтримали 15 міст та обласні державні адміністрації (зокрема – Вінниця, Київ, Харків, Львів, Тернопіль, Одеса, Чернігів, Кам’янець-Подільський, Краматорськ, Біла Церква).

Не можна ще раз не згадати і того факту, що фракція «Самопоміч» Верховної Ради України (синхронно з «Опозиційним блоком») у повному складі не дала жодного голосу за цей законопроект.

1

Натомість прес-служба Львівської міської ради цього ж дня розповсюдила інформацію про те, що у Львові підписали угоду щодо кредитного фінансування проекту автоматизованого збору оплати за проїзд у громадському транспорті міста, на якому був присутній лідер «Самопомочі», міський голова Львова Андрій Садовий. Таким чином, Європейський банк реконструкції та розвитку дав Львову 10 млн євро на впровадження електронного квитка.

Відтак виникає просте запитання: або лідер партії «Самопоміч» не знає, що робить його фракція у парламенті, або представники «Самопомочі» «піаряться» на темі е-квитка на місцевому рівні, свідомо саботуючи цей процес на рівні Верховної Ради України?

Відтак, як відіб’ються ці політичні ігрища «Самопомочі» та її очільника на простих львів’янах і скільки часу їм ще пересуватися містом на добитих «бидловозках» – покаже час…

Фото: DailyLviv.com, Львівська пошта, zik.ua

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *