Органи місцевої влади без якісного наповнення власних бюджетів не можуть виконувати свої функції. Проте, навіть недостатнє наповнення бюджету не стало перепоною для неналежного використання бюджетних коштів. Про це повідомляє прес-служба КРУ у Львівській області.
Саме такі факти встановили працівники КРУ у Львівській області під час проведення державного фінансового аудиту щодо формування та виконання місцевих бюджетів Жовківського району за 2005 – 2007 роки. Крім того, державні аудитори виявили чималі резерви для збільшення доходної частини бюджету, використання яких дозволило б зміцнити матеріальну та фінансову основу територіальних громад району: зокрема, 4,7млн грн, з яких по операціях з земельними ресурсами – 2,6 млн грн та з комунальним майном – 0,8 млн грн.
Наприклад, незастосування ринкових принципів під час відчуження земельних ділянок у Жовкві призвело до того, що міський бюджет не отримав 1,5 млн грн додаткових фінансових ресурсів. З’ясувалося, що затверджені Жовківською міською радою ставки орендної плати за користування комунальним майном у 2005 – 2007 роках були значно менші від визначених постановою Кабінету Міністрів України, в результаті чого міським бюджетом недоотримано близько 800,0 тис. грн.
Відсутність належного контролю органів місцевого самоврядування за своєчасним укладенням та реєстрацією договорів оренди земельних ділянок та бажання поповнити власний бюджет за рахунок збільшення орендної ставки за користування державними землями не дозволила бюджету отримати додатково 300,0 тис. грн. Вагомим резервом наповнення місцевих бюджетів також є погашення податкового боргу, який на 1 січня цього року становив 642,6 тис. грн. Значну частку цієї заборгованості становить саме заборгованість плати за землю. Втрати, зумовлені зміною цільового призначення сільськогосподарських угідь, підлягають відшкодуванню і їх зараховують на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад. Унаслідок того, що на законодавчому рівні не врегульовано терміни виготовлення технічної документації на земельні ділянки, місцеві бюджети недоотримали за досліджений період 411,4 тис. грн. Через відсутність належних управлінських рішень про порядок розрахунків між районним бюджетом та сільськогосподарськими підприємствами щодо повернення останніми позики, районний бюджет недоотримав 746,5 тис. грн. Аналогічно, недостатній контроль місцевої влади за надходженням і відображенням у звітності ринкового збору призвів до недоотримання 200,0 тис. грн можливих надходжень.
Також за рахунок коштів окремих місцевих бюджетів Жовківського району утримували місцеву пожежну охорону (МПО), на яку протягом 2005 – 2007 років використано 866,8 тис. грн, хоча функції, які вона виконує, повною мірою мали б виконувати підрозділи державної пожежної охорони, що їх фінансують із державного бюджету.
Крім цього, досліджуючи виконання бюджету Жовківського району, аудитори поцікавилися виконанням місцевих програм, які мали покращити сільськогосподарське виробництво. Як з’ясувалося, у районі відсутня довгострокова концепція розвитку сільського господарства, а отже, і системний підхід до розвитку галузі, що не дозволяє спрямовувати кошти на розвиток пріоритетних напрямів сільського господарства. Натомість затверджені щорічні програми недосконалі, не містять показників, які б дозволили оцінити ефективність їх виконання. В управлінні агропромислового розвитку немає інформації про результати виконання кожної з програм.
За результатами державного фінансового аудиту, керівникам органів місцевої влади та самоврядування надано пропозиції для вдосконалення формування та виконання місцевих бюджетів Жовківського району та запропоновано голові районної державної адміністрації видати відповідне розпорядження.