Операція для Львова

Марія ДОРОТИЧ, “Україна і час”

|

Через 10-20 років місто зміниться до невпізнання.

Наполеонівські плани майбутнього Львова коригують у генеральному плані міста. За 10-25 років місто Лева чекають грандіозні зміни: від перенесення аеропорту за його межі, будівництва нових доріг та підземних паркінгів у центрі міста до спорудження міжнародного стадіону. Навколо генплану Львова виникло чимало суперечок та протистоянь між владою і громадськими організаціями. Останні вимагають громадських обговорень важливого стратегічного документа, як це передбачено у низці законів. Адже від прозорості і дотримання усіх законодавчих норм під час коригування генплану залежить те, яким нащадки побачать Львів: культурним, індустріальним центром чи силіконовою долиною з розвиненими інформаційними технологіями та інвестиціями.

Про перипетії навколо генплану Львова дізнавалася кореспондентка “УіЧ”.

Генплан — “латання дірок”

Народні обранці затвердили концепцію розвитку міста під час коригування генерального плану Львова на одній із сесій міськради ще наприкінці березня 2005 року. Тодішня влада не виділила з бюджету необхідних коштів для створення екологічної, ландшафтної, гідрогеологічної карт міста. Тож важливі роботи над документом призупинили. Нині його формують понад двадцять фахівців Державного інституту проектування “Містопроект” за усіма необхідними нормами: топографічними зйомками Львова з космосу і повного переведення містобудівної документації на нову базу даних. Лише оплата робіт працівників “Містопроекту” обійдеться на 600 тисяч гривень. Головний архітектор міста Юрій Криворучко зауважив, що коригування генплану коштує близько 2 мільйонів.

До слова, огляд ескізів генплану відбудеться у березні цього року, а завершення роботи над документом і затвердження його на сесії міськради заплановано на лютий 2008 року.

У генплані Львова передбачено першочергові завдання на 5-10 років (так зване “латання дірок” до 2010 року) та кінцевий термін вирішення болючих проблем міста до 2025 року. Фахівці інституту “Містопроект” рекомендуватимуть владі латати насамперед дірки міської господарки — водозабезпечення, впорядкування транспортного руху та енергозабезпечення центральної частини міста, розвитку інженерної інфраструктури.

На думку голови Координаційної ради громадського форуму Львова Олега Мацеха, генплан має чимало недоліків.

“З кожним роком розвиток подій пришвидшується, — каже він. – Думаю, що далекоглядні прогнози на 15-20 років є абсурдними. Наприклад, ніхто не міг передбачити чотири роки тому, що купівля автомобілів зросте вдвічі і спричинить у центрі масові затори. Генплан спрямує місто у певний вектор, тому ціну однієї помилки на 20 років важко передбачити в сучасних умовах”.

Головний спеціаліст інституту “Містопроект” Віталій Дубина визнає це суттєвою проблемою. У європейських країнах закон дозволяє частково коригувати генплан кожні п`ять років. А державні будівельні норми України такого не передбачають. За його словами, у законодавстві є один нюанс: терміново коригувати генплан можна в екстремальних ситуаціях чи змінах у місті лише з дозволу архітектурного управління, екологічних та санітарних служб.

Львів — європейське місто?

Пріоритет нового генплану — ліквідація перенасичення транспорту у місті. Будівництво нового трасового кільця довкола Львова, спорудження системи платних підземних і багатоповерхових паркінгів при в`їзді до центру повинні б вирішити цю проблему. За словами Юрія Криворучка, нововведенням стане запровадження західної системи руху на дорогах довкола Львова — з двома смугами. Будівництво платних паркінгів (одна година — безоплатно, друга — 5 гривень, третя — 10 гривень), на його думку, оптимально вирішить клопіт із заторами. У генплані фахівці розглядають ідею розширення вулиць Винниченка, Кривоноса, площі Галицької для одностороннього руху. До слова, у більшості країн Європи практикують одностороннє курсування автомобілів центральною частиною міста. Тож до 2010 року в історичній частині Львова планують поступово обмежити рух транспорту.

Інші пропозиції — формування нових мегацентрів масового обслуговування на периферії Львова: вулицях Луганській, Сяйво, Левандівській, Ярошенка, Липинського, Пасічній. На згаданих вулицях побудують низку магазинів, щоби відтягнути рух транспорту від центру. Віталій Дубина пропонуватиме залишити у центрі лише елітні магазини, щоби зменшити потік відвідувачів, які послуговуються машинами.

Нам Суркіс допоможе?

Якщо головний футбольний функціонер України Григорій Суркіс переконає Європу у доцільності проведення чемпіонату з футболу “Євро-2012”, то місто матиме неподалік іподрому спортивний комплекс європейського взірця з критим футбольним полем на 40 тисяч місць. У планах також побудова десятка якісних готелів.

Щодо нового місця під аеропорт, то фахівці розглядають “старий варіант” — військове летовище у селі Черлянах Городоцького району. Однак проблема в тому, що землі летовища кілька років тому продали, тож, найімовірніше, доведеться шукати альтернативні.

Нас повинно бути 1,5 мільйона

Іноземні експерти зауважують, що генплан Львова має передбачити розширення меж міста, щоби збільшити кількість його постійних мешканців до 1,5 мільйона. Проте місцеві автори документа запевняють: ця стратегія неправильна, бо місто треба збалансувати у межах, що склалися історично. От тільки незрозуміло, про який період історії йдеться (часів короля Данила, кінця ХІХ чи ХХ століть). Натомість генплан передбачає розвиток системи “велике місто” — формування зон приміського населення у Пустомитах і Брюховичах.

Найбільша проблема в тому, що у Львові катастрофічно бракує місця для нових забудов, тим паче масових. Загалом потрібно 1,5 тисячі гектарів. Заплановано використати частину земель колишніх дачних кооперативів на півночі міста. Решта — території військових частин і збанкрутілих промислових підприємств. Але як буде насправді, скільки доведеться повиймати палок з коліс і вислухати суперечок між депутатами, чиновниками та громадськими організаціями, можна лише здогадуватися.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.