Вартість проїзду зростає, хоча якість перевезень, як завжди стабільно низька - ЗІК, 11 січня

|

Що таке початок року? Це не тільки підбиття підсумків. І не лише аналіз помилок. І зовсім не суцільне планування майбутнього. Насамперед це буквально рефлекторне бажання пообіцяти собі і… місту доробити недороблене. Принаймні таке враження складається після спілкування з чиновниками. Що тут скажеш? Чи то забагато плануємо, чи то замало працюємо?

Транспортна галузь, на жаль, не стала приємним виключенням, і вже у новому році ми їздимо по-старому, у переповнених маршрутках, чекаючи їх подеколи довго і нудно. До того ж, через недосконалість транспортних маршрутів витрачаємо купу часу і грошей, дістаючись на роботу кількома транспортними засобами. А терор на дорогах проти пенсіонерів та інвалідів! Представники цих категорій пільговиків виявилися найменш пристосованими до виживання в умовах первісного ринку. Вони змушені спершу маскуватись під працездатних, щоб потім скористатися перевагою несподіванки і натурально застрибнути у маршрутку на ходу, оскільки їх водії не те що не люблять, на дух не переносять і намагаються якомога швидше “рванути”, аби пенсіонер не встиг окупувати неоплачене місце.

Щоправда, на думку чиновників, повному впровадженню задуманих для населення покращень торік завадила революція. Чи не святотатство? Зрештою, надіємося, що цього року ця ж сама революція допоможе виконати і перевиконати усе понаобіцюване.

Отож, чого очікувати користувачам громадського транспорту цього року? Перш за все, подорожчання оплати за проїзд у міському та міжміському транспорті. Пасажири маршруток Львів-Буськ замість звиклих чотирьох гривень уже зараз платять чотири вісімдесят. І хотілося б вірити, що конкретно ці вісімдесят копійок і зростання вартості проїзду загалом спричиняться до поліпшення якості перевезень. Або ж до збільшення числа пільговиків на маршруті. Марні надії. Водії пояснюють стрибок цін зростанням вартості пально-мастильних матеріалів та збільшенням заробітної плати. Тобто, такі “витребеньки” перевізникам не по кишені, хоча торік з держбюджету львівським перевізникам було відшкодовано 600 тис. грн. При цьому міська влада робила запит на 15 млн. грн. Цього ж року сума компенсації мала б становити 700 тис. грн.

Водночас, начальник Львівського обласного автотранспортного підприємства Ігор Дума зазначив, що перевізники мають право підвищувати вартість проїзду, оскільки тарифи було встановлено ще п’ять років тому і граничною межею підвищення тарифів було 10 коп. за 1 км. Перевізники здійснювали перевезення за ціною 6 коп. за 1 км, зараз ціна проїзду у напрямку Львів-Буськ за 1 км становить 10 коп. Але це не останнє підвищення вартості проїзду у цьому році. І.Дума наголосив, що через заборону перевезення стоячих пасажирів перевізники за місяць знову будуть змушені збільшити вартість проїзду у середньому на 10%.

Загалом витрати на транспорт у проекті бюджету Львова на цей рік становлять 18 млн. грн. Зокрема, чиновники обіцяють замінити 400 малогабаритних маршруток великогабаритними автобусами. Овва! Надайте слово Василю Куйбіді! Ще зовсім недавно, за його урядування, нас, за наші ж гроші, переконували, що маршрутки для Львова – це панацея. Тихий протест представників автобусного заводу, що всюди у світі у великих містах на пасажирських маршрутах курсують великі, ба навіть двоповерхові автобуси, тоді не був почутий, бо не хотіли. І наші гроші дісталися не нашому автобусному, на якому працюють наші співгородяни.

Хай там як, але цього року влада планує пересадити частину пасажирів у великогабаритний транспорт. Для цього у проекті міського бюджету закладено 10,5 млн. грн. Знову ж таки, маємо надію, що цю обіцянку буде виконано, оскільки 10 великогабаритних автобусів місто мало закупити ще торік, але через небажання чи неможливість бюджетної комісії внести корективи у бюджет-2004 цього не сталося. Додамо тільки, що нові автобуси мали б працювати на маршрутах №1, №3, №5, №7.

Ще один удар по маршрутковому бізнесу – доповнення до Закону про транспортні засоби, які підписав Леонід Кучма, про заборону перевозити у маршрутних таксі пасажирів, які стоять. Транспортники стверджують, що насправді ця заборона не вирішить питання стоячих місць, а тільки породить нову проблему: пасажирам доведеться годинами чекати на потрібний транспорт, оскільки його катастрофічного бракує. Зрештою, в ефективність цього нововведення важко повірити і з огляду на специфічні взаємини, які склались між водіями і працівниками ДАІ.

Тепер про начебто втішні новини. Цього року пасажири мали б скоріше діставатися до місця призначення, оскільки заплановано удосконалити транспортну схему Львова: як стверджують чиновники, торік цього не було зроблено через політичну ситуацію в країні. Влада перевірятиме завантаженість вулиць, точніше, спробує з’ясовувати навантаження транспортних потоків у різні проміжки часу. Для цього 2000 людей щодня курсуватимуть міським транспортом.

Ще одним позитивом цього року стане часткове винесення транспортних маршрутів за межі історичної частини Львова. Задля цього, поміж іншого, на вул. Гонти буде знесено аварійний житловий будинок.

Владі вірити не можна, але хочеться. А тому сподіваємося, що цього разу йдеться про реальні проекти, а не чергові прожекти. Які до того ж оплачуються коштом громади. Водночас можемо запропонувати універсальне вирішення: пасажирам отримувати такі доходи, які дозволяли б і перевізникам добре заробляти, уникаючи неврозів.

Ігор Дума, начальник Львівського обласного автотранспортного підприємства, депутат Львівської обласної ради:

“Компенсації за перевезення пільгових категорій пасажирів з держбюджету становлять лише 12% від необхідної кількості коштів, тому перевізники неохоче перевозять цю категорію пасажирів. Кожен хоче отримати прибуток, а пільговики займають місця, за які водій міг би отримати кошти. Я пропонував прийняти на сесії облради рішення про надання безкоштовного проїзду у 2005 році в міжміському автотранспорті ветеранам ОУН-УПА, політв’язням і репресованим та відшкодування втрат доходів автоперевізників від цих перевезень у розмірі 3 млн. грн., але наразі це питання на сесії не розглядалось. Якщо ситуація не зміниться, то перевізники не зможуть надавати право безкоштовного проїзду у міжміських маршрутках цим категоріям пасажирів”.

Іван Радь, начальник відділу транспорту, управління транспорту і зв’язку Львівської міської ради:

“Збільшити кількість транспортних засобів у час-пік перевізників рано чи пізно змусить ринок. Коли це станеться – невідомо, але збільшення штрафу за перевищення кількості пасажирів у маршрутці до 17-34 грн., цього питання не вирішить. Ситуація може скластися так, що водіям буде вигідно заплатити цей штраф і далі возити стільки пасажирів, скільки зможе вмістити транспортний засіб, оскільки кожен пасажир – це зайва копійка для водія.

На мій погляд, з часом у Львові з 29 перевізників залишиться 4-5 базових підприємств, які зможуть закуповувати у достатній кількості великогабаритні транспортні засоби, що розвантажать пасажиропотоки”.

Віталій Чайковський, головний спеціаліст управління промислової політики, транспорту і зв’язку Львівської ОДА:

“Питання про сидячі і стоячі місця в маршрутках уже давним давно не потребує вирішення оскільки, воно обумовлюється Законом, який гласить, що водій маршрутного таксі повинен забезпечити кожного пасажира сидячим місцем. У багатьох містах України ця норма вже давно діє”.

Наталія Єфіменко, Західна інформаційна корпорація

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.