«Встановлюючи тарифи на проїзд пенсіонерам, перевізники обмежують їх права на безкоштовний проїзд громадським транспортом та прямо порушують постанову уряду», – заявила Львівському порталу юрист Тетяна Кочірко, коментуючи законність прийнятого рішення приватними перевізниками стосовно 100% оплати за проїзд пенсіонерами у львівських маршрутках.
За її словами, приватним перевізникам, зрозуміло, хотілося би закон читати буквально, як це вони і роблять.
«Але не все так просто. Права громадян України на пільгове перевезення встановлено і постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.05.1993р. №354 «Про безплатний проїзд пенсiонерiв на транспортi загального користування». Відповідно до положень вказаної постанови, передбачено право пенсіонерів за віком та інвалідів на безоплатний проїзд на міському пасажирському транспорті загального користування (крім метрополітену та таксі) та приміських маршрутах на підставі пенсійного посвідчення. I цiкаво, що вона досi не скасована – чи то через недогляд уряду, чи то навмисне. Відтак, формальна пiдстава для збереження пiльг для пенсiонерiв на проїзд у транспортi досi є.
Так, у випадку суперечності норм підзаконного акту нормам закону, слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу. Та у випадку із проїзду пенсіонерами, то тут, як таких суперечностей – немає. Оскільки законом право на безоплатний проїзд пенсіонерів – не передбачено, а нормативно-правовим актом (у даному випадку постановою) – за ними закріплене таке право. Тобто постановою уряду, а не законом, наділено право людини на проїзд. Перевізники, встановлюючи тарифи на проїзд пенсіонерам, здійснюють пряме порушення постанови уряду», – наголосила юрист.
Вона визнає, що колізії у законодавстві є.
«Але не можна на власний розсуд обмежувати права людей, які закріпленні урядом. Разом з тим ст. 22 Конституції України говорить, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод», – каже Т.Кочірко.
На її думку, виходом із ситуації, яка склалася, є впровадження механізму монетизації пільг на транспортне обслуговування у Львівській області та затвердження порядку надання у грошовій формі компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян у Львівській області.
«Законодавче підґрунтя для такої монетизації вже є, оскільки Верховною Радою України 06.12.2016 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №1774-VIII, у прикінцевих положеннях якого зазначено, що пільги з оплати проїзду можуть надаватися у готівковій формі в порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України.
Відтак, право пенсіонерів за віком на безоплатний проїзд на міських автобусних маршрутах загального користування на державному рівні не скасовано, а передбачено відповідною Постановою Кабінету Міністрів України №354 від 17.05.1993 року, а тому встановлення тарифу для пенсіонерів за віком на місцевому рівні є законодавчо необґрунтованим», – підкреслює експерт.
Юрист наголошує: перевізники не маю права самовільно обмежувати права пільговиків.
«За це передбачено навіть адміністративну відповідальність. Зокрема, безпідставна відмова від передбаченого законом пільгового перевезення громадян (ст.133-1 Кодексу про адміністративні правопорушення) тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів, громадян-суб’єктів підприємницької діяльності в розмірі восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (136 гривень).
Якщо особа має право на пільговий проїзд, але її змушують платити, то потрібно викликати поліцію з метою складання протоколу про адміністративні правопорушення.
До речі, також не передбачено законодавством, скільки одночасно може їхати пільговиків (двоє чи вся маршрутка). Тобто те, що перевізники встановлюють свої квоти на перевезення, також є свавіллям», – резюмує Т.Кочірко.
Як повідомляв Львівський портал, за словами міністра соціальної політики Андрія Реви, до 1 липня 2017 року на Львівщині мають впровадити експеримент із монетизації пільг. Пізніше повідомлялося про те, що найімовірніше з липня 2017 року на Львівщині не вдасться запровадити пілотний проект з монетизації пільгового перевезення, оскільки для цього із держбюджету не виділили коштів, а також відсутній чіткий механізм реалізації проекту.
Також Львівський портал повідомляв, що з 1 липня 2017 року пенсіонери платитимуть 50% за проїзд у маршрутках Львівщини. В кінці грудня 2017 року ми писали, що за впровадження монетизації пільг на Львівщині можуть взятися у 2018 році.
Вже на початку 2018-го року стало відомо, із 20 січня проїзд у львівських маршрутках та по області став для пенсіонерів платним. Таке рішення прийняли автотранспортні підприємств регіону.
«Ситуація заходить в тупик через невирішення цієї проблеми з боку Верховної Ради України та Кабінету міністрів України. Пенсіонерам пільги на транспортні послуги не передбачені Законами України», – мовилося у повідомленні Асоціації перевізників області.
Після цього Міський голова Львова Андрій Садовий, запевнив, що: «На наших підприємствах, які є підконтрольні місту, люди як їздили так їздитимуть». Тобто проїзд у комунальному міському транспорті залишили й надалі безкоштовним для пенсіонерів.
Тим часом заступник міського голови з питань ЖКГ Сергій Бабак заявив, що у низці міст вже відмовилася від пільгового перевезення і в комунальному, і приватному громадському транспорті, і ні в одній європейській країні нема пільгового проїзду в громадському транспорті, а працює монетизація пільг для перевізників.
Фото: expres.ua
Помилка в тексті: Що це за 136грн? Коли на сьогодня це 881грн.*8=7048грн.