ОСТАННІ НОВИНИ

Фосфорна аварія: хто винен?

Уляна КОПЦЮХ, «Львівський портал»

|

З чиєї вини сталася аварія, і хто за неї відповідатиме – наразі ніхто не може відповісти однозначно.

Техногенна катастрофа сколихнула Львівщину і всю Україну. 15 п’ятдесятитонних цистерн із отруйною речовиною – жовтим фосфором – зійшли із рейок поблизу села Ожидів Буського району, шість цистерн загорілися.

Масштаби аварії посадовці наразі не оцінюють, переконуючи населення в безпечності ситуації, мовляв: «Усе під контролем, забруднення ґрунтів, вод і повітря немає. Продукція городництва безпечна для вживання». Натомість поміж людьми панує неофіційна паніка: відпочивальники помалу покидають львівські курорти, батьки студентів з інших областей просять дітей повернутися додому, всі напружено дивляться новини, чекаючи нових повідомлень про аварію. Передумовою цієї паніки, окрім, безумовно, самої аварії, стали слова віце-прем’єра Олександра Кузьмука про «другий Чорнобиль».

Водночас наступного ж дня після аварії розпочалися взаємні підозри і звинувачення.

Голос народу

Найбільше, традиційно, перепало на адресу влади і Росії. Літні клієнти громадського транспорту, продавці/покупці на ринках та й, зрештою, прості знайомі, що зібралися за кухлем пива, іншого пояснення аварії, як «провокація з боку Москви» або «недолугість влади», просто-таки не мали. «То москалі хотіли підірвати у Львові, щоб нас знищити, але не довезли», – почула я «компетентну» думку пані літнього віку у львівській маршрутці.

При цьому рясні звинувачення супроводжуються колоритними історіями про наслідки катастрофи. Останньою топ-чуткою про територію, уражену фосфором, стала інформація про підозрілу загибель курей, корів та свиней у селах, поблизу аварії. Не додає оптимізму і кількість потерпілих, яка постійно збільшується, і за останніми повідомленнями вже сягнула 145 осіб. Люди скаржаться на підозрілий головний біль і подейкують, що наслідки катастрофи стануть наочними з часом, побоюючись кісткових захворювань. Що ж стосується фосфорної хмари, то, знову ж таки, подейкують, що вона пішла на Київ, і злощасний фосфор «відчують» і в столиці.

Що ж стосується звинувачень на адресу москалів, то сприймати ці слова всерйоз не варто. Росія, принаймні офіційно, ніякого стосунку до перевезення вантажу з Казахстану у Польщу не мала. Та й, зрештою, версію іноземного тероризму не розглядає навіть прокуратура.

Політичні обвинувачення

Не забули «використати» катастрофу на свою користь і політичні сили. Чи не першою пролунала заява львівського БЮТу , який назвав причиною аварії « незадовільну діяльність уряду на чолі з Віктором Януковичем». Відтак, представники Блоку Юлії Тимошенко зажадали негайної «відставки прем’єр-міністра України Віктора Януковича та міністра транспорту Миколи Рудьковського як осіб, безпосередньо відповідальних за поступовий розвал українського господарства та транспортної системи зокрема».

Схожі вимоги виставила й Українська Народна Партія. Щоправда, замість відставки Януковича, УНП забажала звільнення міністра з питань надзвичайних ситуацій Нестора Шуфрича. «На посаді міністрів Рудьковський і Шуфрич своєю бездіяльністю загрожують безпеці українських громадян», – йшлося в офіційній заяві партії.

Натомість «пористи» оприлюднили заяву із глибоким переконанням у тому, що винні в аварії покарані не будуть. І, хоч конкретних імен в заяві «ПОРИ» не згадується, з контексту не важко здогадатися, кого звинувачують в аварії: «склалось таке враження, що знову не будуть покарані чиновники, які відповідають за перевезення на залізниці».

ВО «Свобода» також звинуватило владу, але не в аварії, а в непоінформованості населення і замовчуванні інформації. Олег Тягнибок висловив своє обурення з приводу бездіяльності і некваліфікованості влади щодо правдивого інформування населення про ситуацію, що склалась довкола питання Ожидівської катастрофи. Зі свого боку, об’єднання запропонувало владі власних волонтерів-інформаторів, якими, судячи з усього, влада знехтувала.

Вдало використала ситуацію вже призабута партія «ЕКО+25%». Партія закликала Президента і Кабмін визнати райони Львівської, Волинської та Рівненської областей, які постраждали від техногенної катастрофи, зонами екологічного лиха з подальшою виплатою постраждалим відповідної компенсації.

Одночасно Львівське обласне відділення Партії регіонів закликало політичні сили, громадські організації та людей доброї волі припинити політичні чвари і об’єднатись у допомозі потерпілим від катастрофи у Буському районі.

Версії прокуратури

Щодо обласної Прокуратури, то її працівники наразі перевіряють чотири версії причин аварії під Ожидовим. Одне із припущень – аварія могла статися внаслідок неправильних дій працівників локомотивної бригади.

Не виключається, що причиною катастрофи стало недотримання встановлених правил безпеки при завантаженні небезпечного вантажу у цистерни і його перевезення.

Третя версія – неналежний стан колії на залізничному перегоні.

Не виключає прокуратура й те, що аварія біля Ожидова могла трапитися через втручання сторонніх осіб.

«Жодна з цих версій поки що не виключена, і робота ведеться у всіх напрямках», – наголосив Анатолій Пришко. Розслідування справи щодо аварії під Ожидовим під особистий контроль взяв Генпрокурор України Олександр Медведько.

Рудьковський vs Ющенко

Керівник Секретаріату Президента України Віктор Балога також заявив, що вважає доцільним звільнення міністра транспорту і зв’язку України Миколи Рудьковського через аварію на Львівщині. «Надзвичайні пригоди на залізниці останнім часом почастішали, це очевидно навіть для нефахівців… Унаслідок цього гостро постало питання ефективності роботи відповідних служб «Укрзалізниці» та Міністерства транспорту і зв’язку», — зазначив він. Глава секретаріату нагадав, що Віктор Ющенко вже звертав увагу на незадовільну роботу міністра транспорту і зв’язку. « Життя і здоров’я людей не може бути заручником непрофесіоналізму одного міністра», — сказав Балога.

Незадовільний стан залізничної колії назвав причиною аварії потягу на Львівщині і керівник Служби забезпечення зв’язків з Верховною Радою та Кабінетом Міністрів Секретаріату Президента Ян Берназюк.

Натомість Міністр транспорту і зв’язку Микола Рудьковський заявив, що йти у відставку, принаймні добровільно, не збирається. Рівночасно в аварії під Ожидовим він звинуватив… Президента України Віктора Ющенка.

«Глава Секретаріату Президента Віктор Балога мав би підказати Президенту, що, коли він був прем’єром, і був прийнятий закон про перевезення небезпечних вантажів, ще тоді Ющенку треба було за шість місяців прийняти всі урядові рішення. І ці рішення мали б забезпечити безпеку перевезення вантажів», – заявив Рудьковський.

Водночас ще однією причиною аварії Рудьковський вважає несправні цистерни. Він впевнений – винна не Укрзалізниця, а казахська сторона – цистерни були не в належному технічному стані. «Поки що складно судити, що сталося. Мені здається, що це все-таки технічний стан цистерн, в яких здійснювалося перевезення. У нас є додаткова інформація, яка зараз перевіряється, і, лише після завершення перевірки, її можна буде обнародувати. Казахський супровід говорить про те, що вони чули хлопок», – повідомив Микола Рудьковський.

Що кажуть казахи?

Натомість казахська сторона відхрещується від можливих звинувачень. Партія з фосфором, яку перевозив потяг, що зазнав аварії у Львівській області, була передана в технічно справних цистернах. Так запевнила радник голови правління ТзОВ «Казфосфат» Айсулу Оразова.

«Ця партія з жовтим фосфором відповідно до технологічного регламенту була передана в технічно справних цистернах. Згідно з відповідними актами офіційним представникам перевізника – АТ НК «Казахстан Темір Жоли» – на станції Аса 5 липня 2007 року, і була відправлена перевізником 6 липня 2007 року о 1 год. 50 хв. поїздом №3801», – йдеться в повідомленні «Казфосфат».

Хоч би як там було, але цілком доречними є кулуарні запитання про те, чому товарний поїзд із жовтим фосфором, який самозапалюється при температурі +36 градусів Цельсія, без перешкод у спеку пересувався територією України, до того ж у денний час?

Залишається сподіватись, що прокуратура у найближчому майбутньому дасть вичерпну відповідь на всі запитання, які виникли разом із аварією, а винні таки будуть покарані.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *