ОСТАННІ НОВИНИ

Змінити все. Що зроблять з територією перед ЛНУ за 150 мільйонів, і чому Франковий виш – категорично проти?

Катерина РОДАК

|

У Львові тривають громадські обговорення проекту реконструкції площі перед Львівським національним університетом імені Івана Франка з будівництвом підземного паркінгу. Зокрема 12 лютого відбулась зустріч з головним архітектором проекту Інесою Скляровою. Дискусія довкола майбутнього будівництва була більш ніж жвавою та подекуди переходила у взаємозвинувачення між освітянами, представниками мерії та розробниками проекту детального плану території.

Львівський портал побував на цій зустрічі і спробує пояснити, що хочуть зробити з університетською площею, і чому ЛНУ – проти.

Вулиця Університетська і тролейбуси – перенести не можна залишити

Перше, чого потребує реалізація плану з будівництва підземного паркінгу під площею перед ЛНУ, це впорядкування проїзду електротранспорту.

Головний архітектор проекту Інеса Склярова розповіла, що зараз є кілька варіантів, куди і як запустити громадський транспорт, зокрема тролейбуси, які сьогодні мають кінцеву зупинку біля входу в університет:

Клікніть на зображення для збільшення

Варіант 1. Перенесення громадського транспорту в обхід площі перед університетом по вулиці Січових Стрільців, Гнатюка та Листопадового Чину. Недоліком цього рішення є затримка дорожнього руху і руху електротранспорту та велике навантаження на вулицю Січових Стрільців та Гнатюка.

Варіант 2. Пустити електротранспорт перед пам’ятником Іванові Франку, таким чином розділити смуги руху для електротранспорту та автомобілів.

Якщо ж у місті візьмуться за реалізацію ідеї запуску тролейбусів перед пам’ятником Іванові Франку, яка є сьогодні основною, то тут є декілька можливостей реалізації:

  • Створення пішохідної зони, через яку буде проїжджати електротранспорт (як на площі Ринок), а вулицю Університетську перенесуть ближче до пам’ятника. При цьому варіанті площа перед університетом розшириться на 40 метрів, а також доведеться змінювати межі парку.
  • Залишити вулицю Університетську на місці, звузити її до 7 метрів, а смугу руху тролейбусів прокласти безпосередньо біля пам’ятника Іванові Франку.

Також у мерії розглядають варіант облаштування тунелю перед університетом, яким би мали їздити легкові автомобілі.

Раніше планувалось зробити вулицю Університетську повністю пішохідною, проте, як переконує начальник відділу транспортного планування та моделювання ЛКП «Львівавтодор» Роман Зубачик, таке рішення ламає концепцію малого транспортного кільця, яку планують впроваджувати у Львові.

«Згідно концепції малого транспортного кільця, рух пропонується пустити колом навколо центру міста. Основна мета – пришвидшити рух громадського транспорту та впорядкувати рух індивідуального транспорту у центральній частині  міста. Також ця концепція включає розширення пішохідних зон у центрі міста, розширення зон паркування.  Не можна робити вулицю Університетську повністю пішохідною, оскільки це повністю ламає концепцію малого кільця. Якщо Університетська буде пішохідною, то рух скерується на Проспект Свободи, вулиці Листопадового Чину, Бандери, Крушельницької та Коперника, які і так всі є перевантажені», – наголошує Роман Зубачик.

Також він нагадав, що одна з частин концепції малого транспортного кільця – впровадження пішохідної зони на вулиці Дорошенка, що також впливає на майбутню організацію руху на Університетській.Таким чином вулиці Гнатюка і Листопадового Чину отримають неабияке транспортне навантаження, а якщо ще й кинути туди й усі тролейбуси, як планувалось у першому варіанті реконструкції території перед ЛНУ, то транспортного колапсу не уникнути.

«При існуючій кількості рухомого складу це автоматично зменшує перевізну здатність тролейбусів на 24%», – каже Р. Зубачик.

Тобто сьогодні найбільш реальною виглядає  концепція перенесення тролейбусів ближче до пам’ятника Іванові Франку, а проїзд автотранспорту залишити там, де він є зі змінами у ширині тротуару.

Паркінг

Після того, як буде вирішене питання із розташуванням вулиці Університетської, стартує дослідження щодо нейтралізації негативного впливу будівництва підземного дворівневого паркінгу.

За словами Інеси Склярової,  наразі розглядається три варіанти розміщення підземного паркінгу, заїзди і виїзди в який будуть відбуватись зі сторін вулиць Листопадового Чину та Січових Стрільців. Паркінг обов’язково поділятиметься на 4 відсіки, кожен з яких має містити  до 100 автомобілів і мати окремий вихід. Сьогодні у місті розглядають три варіанти будівництва паркінгу: на 343, 356 та 358 машиномісць.

Усі ці три варіанти передбачають дворівневий паркінг, проте, як наголосила головний архітектор, проектанти більше схиляються до однорівневої парковки. Це зумовлено наявністю водоносного горизонту вище, ніж має бути заглиблення дворівневого паркінгу. Також будівництво двоярусного паркінгу може нанести шкоду історичним будівлям, які прилягають до площі перед ЛНУ. Якщо ж у ЛМР приймуть рішення будувати ондорівневий паркінг, то його прокладатимуть на глибині близько 4-х метрів.

Інеса Склярова також розповіла, що термін реалізації проекту з будівництва підземного паркінгу триватиме від 5 до 20 років. Окрім того, немало часу займе пошук інвестора, який буде готовий взятися за реалізацію ідеї.

Оновлена площа

У будь-якому випадку, залишать чи перенесуть вулицю Університетську, площа перед університетом Франка пройде реконструкцію і зміниться не лише за розмірами, але й зовнішнім виглядом.

Фото: Про Захід

Так, у планах міста імітація замощення колишньої клумби та імітація річки з ймовірно водною поверхнею. Для освітлення простору пропонується енергозберігаючі світильник та світильники так званого відбитого світла, що не сліпитимуть очі. Загалом площа перед ЛНУ може стати майданчиком для втілення будь-яких дизайнерських рішень у межах здорового глузду.

Які є ризики?

  • Підземні води і руйнація будівель. Розробники ДПТ не приховують, що при розритті площі перед ЛНУ є ризик повторення ситуації, яка трапилась під час реалізації ідеї з підземним трамваєм у Львові. Тоді деформацію отримало близько сотні будинків, у Палаці Потоцьких з’явилась величезна тріщина, тому проект закрили. Через це перед початком будівництва паркінгу планують облаштувати моніторингові свердловини навпроти університету та будинків, що є в зоні впливу депресійної лійки, щоб вести спостереження за динамікою рівня підземних вод. Також є ризик, що волога може проникнути у стіну паркінгу, якщо роботи з гідроізоляції будуть виконані неякісно.
  • Колектор. Каналізаційний колектор, що розміщений на глибині 6 метрів і перебуває на території, яку планують розкопати, експлуатується більше 100 років. Його технічний стан наразі невідомий, тому перед будівництвом доведеться його обстежити, аби не трапилось нічого непередбачуваного.
  • Зрізання дерев. При реконструкції площі для прокладання там маршруту тролейбусів доведеться зрізати кілька десятків дерев, які стануть перешкодою. Найстаріші з них обіцяють пересадити.

Чому освітяни категорично проти?

Будівництво підземного паркінгу під університетською площею є частиною генерального плану Львова, який затвердили у 2010 році. Починаючи з 2011 року у місті почали думати над реалізацією цього проекту, проте постійно його відкладали і через складну геологію та інженерію, і через несприйняття громадою університету. Цього року думка освітян не змінилась – на громадських слуханнях вони одноголосно висловились проти паркінгу. Попередньо в ЛНУ засідала Вчена рада, яка підготувала висновки щодо негативних сторін реалізації проекту з реконструкції площі з облаштуванням паркінгу. За словами проректора з наукової роботи університету Романа Гладишевського, основні «але» цього проекту такі:

  • Ігнорується будова головного корпусу університету, який є в незадовільному технічному стані.
  • У проекті відсутнє належне обґрунтування доцільності реконструкції площі прилеглої до навчального корпусу ЛНУ і обґрунтування будівництва підземного паркінгу.
  • Ділянка розташована у складних інженерних умовах.
  • Проектом передбачається зрізання дерев, що розташовані у партерній частині парку.
  • Проблема із організацією навчання під час реалізації проекту.

Також освітяни наполягають на експертній екологічний експертизі проекту.

Детальніший висновок освітян  Львівський портал публікував раніше. І враховуючи усі зауваження  працівники університету висловились категорично проти реалізації пропонованого проекту реконструкції території.

Водночас професор Франкового вишу, завідувач кафедри телебачення і радіомовлення факультету журналістики Василь Лизанчук вважає, що будівництво паркінгу під університетською площею осквернить сакральність цього місця.

«Я зрозумів, що оте місце, де ви хочете побудувати паркінг – то є національно-сакральне місце, яке треба шанувати, не знищувати і не руйнувати. Якщо прийшло до голови, що треба будувати паркінг перед університетом, то чому цій людині не прийшло до голови побудувати паркінг на площі Ринок чи на площі перед Оперним театром? Чому не можна знайти місце, щоб побудувати паркінг за палацом Гната Хоткевича? Там є дуже багато місця. А не нищити то святе, що  є у Львові, де утверджувалися ідеї українського державотворення.», – заявив він під час свого емоційного виступу на громадських слуханнях.

Що думає місто?

Попри негативну реакцію зі сторони університетської спільноти Львівська міська рада більше налаштована на реалізацію цього проекту, ніж на його закриття.

Фото- Дивись.info

«Є закиди від автомобілістів, які звинувачують владу у тому, що ставляться в історичному середовищі стовпчики, і немає можливості їм паркуватися. Вони просять, щоб ми спочатку побудували паркінг, а потім забороняли паркування у центрі міста. Ми так і робимо», – висловив свою думку головний архітектор Львова Юліан Чаплінський.

Він також наголосив, що в ідеалі паркінгів у центрі міста не мало би бути взагалі, проте облаштування такого під університетською площею може стати частковим вирішенням хаосу із паркуванням у центрі Львова.

Ю. Чаплінський нагадав, що цей паркінг є одним із  декількох із запланованих у Генплані міста.

«Пропонується паркінг на вулиці Університетській, також на перетині вулиць Коперника-Стефаника, в районі Добробуту, на площі Петрушевича та біля Львівської облради (вул.Винниченка)», – зазначив головний архітектор міста.

Додамо, що вартість проекту з будівництва підземного паркінгу і реконструкції Університетської та площі перед ЛНУ оцінюють у 120-150 мільйонів гривень.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *