У громадському транспорті Львова відновлюється система безготівкової оплати, що тимчасово не працювала після хакерської атаки на «Київстар». У системі безготівкової оплати заміняють SIM-картки «Київстар» на картки іншого оператора, щоб поновити інтернет-зв’язок. Через це у пасажирів можуть списуватися кошти за поїздки, оплачені упродовж останніх шести днів. Про це Львівському порталу повідомили в пресслужбі Львівської міської ради.
Як розповіли у Львівській мерії, наявної зараз потужності зв’язку оператора «Київстар» не достатньо для нормальної роботи системи. Тому вже на ранок 17 грудня замінили оператора на 153 транспортних засобах: 60 одиницях АТП-1, 65 одиницях електротранспорту, 26 транспортних засобах компанії «Успіх БП», по одному автобусу «Міра і К» та «АТП-14630». Бригади продовжують працювати.
«Коли ми замінюємо SIM-картки на іншого оператора, то система нарешті (вперше за останні шість днів) отримує зв’язок з інтернетом, і вся інформація про оплати та валідації проїзду, яка була накопичена, починає відвантажуватись на сервер. Відтак у ці дні пасажирам надходитимуть сповіщення про передавторизацію – на рахунку «заморожується» 1 гривня, а також про списання 15 грн за проїзд. Це кошти за ті поїздки, які були здійснені минулого тижня. Адже фактично всі ці операції мали відбутись протягом наступної доби після здійснення оплати проїзду, але оскільки були проблеми зі зв’язком, тому ця інформація накопичувалась, однак списання коштів із банківських карток пасажирів, які проводили оплату проїзду безготівкою, не відбувалось», – зазначили в ЛКП «Львівавтодор».
Списання коштів за проїзд відбудеться лише в тому разі, якщо пасажир упродовж цього тижня оплачував проїзд безготівково, і побачив зелену відмітку на валідаторі та почув одиничний звуковий сигнал. Якщо ж пасажир не міг провести оплату карткою чи телефоном, натомість бачив червону відмітку на валідаторі та чув подвійний звуковий сигнал – ці поїздки не були зареєстровані в системі безготівкової оплати, тому за них кошти не будуть зняті.
У мерії розповіли, що у частині громадського транспорту вже вдалось відновити нормальну роботу системи безготівкової оплати банківською карткою або пристроєм із підтримкою NFC. Однак в решті громадського транспорту система може працювати з перебоями ще деякий час.
Через оновлення бортових систем та вивантаження даних з них, у водіїв деяких маршрутів можуть виникати труднощі з друком квитків у разі оплати готівкою. Відповідно, водії можуть видавати квитки старого зразка, без QR-коду. Такі ситуації можуть виникати лише до моменту повного відновлення роботи системи безготівкової оплати.
У «Львівавтодор» наголосили, що до повного відновлення роботи системи безготівкової оплати проїзду контролери не виписують штрафи пасажирам. Натомість вони допомагатимуть здійснити оплату за проїзд.
Громадська організація «Зручне місто» розкритикувала роботу безготівкової оплати проїзду у громадському транспорті Львова через низку недоліків, зокрема:
- Система, так виглядає, впала. Валідатори не працюють, водії не можуть друкувати квитки, видають паперові старого зразка. Можна, звісно, звинувачувати Київстар, але він вже працює. Залишається лише ретроградний Меркурій.
- Кількість конфліктів пасажирів з водіями і водіїв з пасажирами величезна. Вже почали битись.
- Озвучку про новий еквиток вже видалили. Наклейки самі відклеюються в салонах.
- Водії автобусів з неробочими валідаторами висаджують людей і сходять з рейсів.
- Деякі водії беруть гроші собі в кишеню, квитка не видають, ссилаються на неробочу систему.
- Інформування провалене. Багато пільговиків були не в курсі про необхідність виготовлення ЛеоКарт, а з тим виготовленням повний безлад. Черги, люди мерзнуть надворі на Горбачевського, запис через сайт леокарту можливий або лише на січень (тільки податись!) або неможливий взагалі, на сайті доступно лише три місця для подання.
- Скарги на гарячу лінію міста, які стосуються еквитка, закривають і пишуть що потрібно залишити заявку на сайті леокарту (це взагалі що за нісенітниця?)
- В автоматах, де пропонують купити карту, часто з’їдає гроші, але карту не видає.
- В деяких кіосках продали неактивовані карти (зафіксовано на Гайдамацькій). Щоб активувати треба записуватись на прийом, їхати на Коновальця (платити за проїзд по 20 грн за кожну пересадку!). І то вам все зроблять лише якщо у вас є квитанція на купівлю тої картки. Все таке електронне що не можна зробити віддалено. Це знущання.
- Дуже мало контролерів у громадському транспорті і через це пасажири в них не вірять, тому часто не беруть квитки у водія. Після збою в роботі системи їх взагалі не стало, хоча це їх робота контролювати і пояснювати як працює система. Знову все спихнули на водіїв.
- Не весь рухомий склад на момент запуску був обладнаний валідаторами. Ці автобуси з маршрутів зняли, транспорту стало менше. Вже відчутні проблеми на маршрутах 84, 17, 8/8а та інших.
- Проблему пільгових категорій населення, які приїздять з інших міст і мають право на безкоштовний проїзд, що їм надає держава, ніяк не вирішили. Як мінімум, пільговий ЛеоКарт мав би виготовлятись за 10 хвилин безкоштовно на основі посвідчення і такі пункти видачі мали б бути на всіх вокзалах та автостанціях Львова.
«В результаті, без можливості безкоштовних пересадок і без проїзних на весь транспорт вся хвалена реформа по суті звелась до підвищення проїзду в автобусах з 15 до 20 грн, а в електротранспорті вдвічі. Градус обурення людей вже починає досягати до рівня провалу «транспортної реформи 2012 року». Мають бути зроблені відповідні висновки. Ми однозначно підтримуємо впровадження Автоматизованої системи оплати проїзду, але це не те, на що ми розраховували. Засмучені…», підсумували у ГО «Зручне місто».
Нагадаємо, з 11 грудня в усьому громадському транспорті Львова запустили можливісить безготівкової оплати проїзду та оновили тарифи на проїзд, згідно з якими, найдешевшим є проїзд із завалідованою «ЛеоКарт» – 13 грн, оплата безготівкою – 15 грн, готівкою – 20 грн.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Маркіян РОЙ