ОСТАННІ НОВИНИ

Мінкультури не збиралось передавати Польщі картини Альтомонте – Кулиняк

|

Дві картини художника Мартіно Альтомонте «Битва під Віднем» та «Битва під Парканами» ніхто не планував передавати за межі України. Подальша їх доля – розміщення в Олеському та Золочівському замках чи у жовківському римо-католицькому костелі – буде вирішуватись фахівцями. Для вивчення цього питання створена спільна українсько-польська комісія. Остаточне рішення щодо цих картин прийме Музейна рада, що створена при Міністерстві культури. Про це сьогодні після розширеної наради у ЛОДА повідомив міністр культури України Михайло Кулиняк.

«Картини є музейним надбанням і жодної передачі з музейних фондів держави Україна відбуватися не може. Максимум, що може бути – це депозит. Це абсолютно звичайна справа, цим користуються всі музеї нашої країни і всі музеї світу, у цьому немає жодного криміналу. І будемо розглядати питання навіть, щоб ці картини експонувати, до прикладу, й у Києві», – зазначив М.Кулиняк.

Міністр також пояснив журналістам, що приїхав на Львівщину, аби зустрітись з представниками польського міністерства культури.

«До нас, як до міністерства культури були неодноразові звернення наших колег щодо можливості розміщення картин в костелі. Звичайно, міністерство культури України повинно вивчити цю ситуацію. Приїхав, щоб відвідати костел і ознайомитись з думкою фахівців України та Польщі, щоб почути кваліфіковані думки щодо цього. Уже вчора були закиди, мовляв, їде міністр віддавати, продавати, мало сам не візьме картини і вивезе до Польщі. І я впевнений, що на цій нараді ми заспокоїли громадськість і громадську думку. Жодного рішення сьогодні не планували приймати. Ми створимо спільну комісію, яка буде складатись з польських і українських фахівців, вони вивчать усі аспекти звернення польської сторони до України», – розповів міністр.

Він додав, що остаточне рішення після висновків фахівців винесе Музейна рада, що створена при міністерстві культури й буде озвучене у Львові наприкінці червня на широкій нараді з залученням громадськості.

Тоді ж, за його словами, буде розглядатись питання щодо наступного генерального директора галереї мистецтв.

«Також будуть заслухані висновки комісії щодо цих картин. Повторюю жодного поспішного рішення незаконного про передачу не планувалось прийняти і не прийматиметься. Міністерство культури стоїть на захисті нашої культурної спадщини», – запевнив вкотре М.Кулиняк.

Однак, попри запевнення міністра, на сьогодні залишилось кілька нерозкритих питань. Зокрема, чому так поспішно, всього кілька днів по смерті директора Львівської галереї мистецтв Бориса Возницького, виникло питання передачі картин Альтомонте римо-католицькому костелу. Адже відомо, що Б.Возницький готував експозиційні зали в Олеському та Золочівському замках, де планував розмістити картини.

За словами віце-директора Краківського замку на Вавелі Єжи Петруса, польська сторона справді зверталась до українського мінкультури з проханням надати для експозиції у костелі ці полотна. Однак передусім переслідувалась мета, аби щойно відреставровані картини були у належному розгорнутому стані, у костелі, для якого були намальовані. Адже фахівці застерігають, що у разі збереження картин у рулонах, вони псуватимуться. Водночас Є.Петрус зазначив, що польська сторона не форсувала, аби відбулась термінова передача картин.

Ніхто з присутніх на нараді не підтвердив, що розглядається можливість у подальшому передати картини у Польщу.

Своєю чергою представники музеїв, які сьогодні з пікетом обласної адміністрації виступили на захист згаданих картин, зазначають, що польська сторона таки вважає, ніби має право на картини, оскільки виділяла певні кошти на їх реставрацію. Водночас музейники виступають проти передачі 300-лініх полотен до костелу, адже це може звести нанівець їх реставрацію. Аргументом є те, що у костелі немає відповідного температурного режиму. Відтак вони виступають за те, щоб влада посприяла у підготовці залів у замках для можливості саме там експонувати відреставровані картини.

Прозвучала сьогодні й інша думка, яка дає пояснення, чому навколо цих картин загострилась ситуація. Мовляв, таким чином – передавши картини римо-католицькому храму – сьогоднішня влада намагається створити маленький прецедент, аби згодом «відкрити ворота» для православної церкви московського патріархату. Не секрет, що безліч сакральних витворів мистецтв зараз перебуває серед музейних експонатів.

Довідка Вікіпедії:

Альтомонте Мартин  (Martino Altomonte) (8 травня 1657, Неаполь – 14 вересня 1745, Відень) — італійський живописець.
З 1684 у Польщі, придворний живописець Яна III Собеського; пише переважно батальні (Облога Відня), релігійні, міфологічні й біблійні картини, рисунки.

Німець за походженням, народився в Італії. Тут пройшли його дитинство й молодість. Вчився в Неаполі, пізніше — в Римі. У Римській академії св. Луки здобуває художню освіту. В 1684-1702 роках працював при дворі польського короля Яна ІІІ Собеського у Львові та Жовкві.

Кращі твори: великі картини в парафіальному костелі міста Жовкви, «Битва під Віднем 12 вересня 1683 року», «Битва під Парканами 9 листопада 1683 року» (тепер у Львівській галереї мистецтв), «Портрет А. Корнякта» (Львівський історичний музей), «Несіння Хреста» (Львівська галерея мистецтв), «Таємна Вечеря» (Львівська картинна галерея).

Відомо також, що Альтамонте малював на замовлення кармелітанського і францисканського монастирів у Львові. Після від`їзду до Австрії протягом трьох десятиліть підтримував творчі зв`язки зі Львовом. Працював у місті Зальцбург. Помер у Відні.

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *