ОСТАННІ НОВИНИ

Лариса Середяк: «Львів за незалежне оцінювання»

Галина ТАРАБАНЬ, «Львівський портал»

|

Львівський національний університет імені Івана Франка цьогоріч прийматиме студентів з кількох областей лише за результатами незалежнього зовнішнього оцінювання.

Подібне нововведення стосується абітурієнтів з Харківської, Львівської областей та міста Києва, де до програми зовнішнього оцінювання залучили всіх учнів, що вступають до вищих навчальних закладів. Таким чином керівництво університету хоче продемонструвати іншим областям України переваги саме такої форми вступу.

Директор Львівського регіонального центру незалежного оцінювання якості освіти Лариса Середяк розповість про всі переваги такого тестування, а також перспективи його розвитку в Україні.

Що це за центр, чим він займається?

Львівський регіональний центр незалежного оцінювання освіти створений, як і вісім інших центрів в Україні, для виконання постанови Кабінету Міністрів. Він має завдання оцінити рівень знань передовсім випускників, а також учнів інших класів.

З якого часу діє цей заклад?

Як повноцінна установа наш центр діє з вересня 2006 року. Тут працюють методисти –вчителі з великим стажем роботи. Окрім того, в центрі працюють також спеціалісти інформаційних технологій, оскільки більшість завдань перевірятимуться в комп’ютерній формі.

З яких предметів буде проводитися оцінювання?

Ми наближаємося до основної нашої роботи. 21 та 28 квітня цього року відбудеться оцінювання знань випускників. 21 квітня – з української мови, а 28 – відповідно з математики чи історії. Кожен учень чи учениця, які мали бажання взяти участь в цьому тестуванні, написали заяву на ім’я директора та зареєструвалися в нас. Зрештою, школи отримали інформаційні матеріали, де є правила зовнішнього оцінювання, програмові вимоги з того чи іншого предмета, типи тестових завдань. Це дає дітям можливість підготуватися і не бути зовсім необізнаним у тих завданнях, які пропонуватимуть. Я наголошую на тому, що всі діти через відділи освіти повинні були отримати зошити із завданнями з української мови, математики чи історії.

Якщо для вступу необхідно три екзамени?

Два предмети оцінюють за результатами нашого тестування, а ще один предмет учень складає разом зі всіма абітурієнтами у липні місяці.

Цьогоріч тестуватимуться лише три предмети, а в перспективі?

Наступного року передбачається введення майже всіх предметів – це українська література, фізика, хімія, біологія, географія, іноземна мова.

Реєстрація була добровільною, але чи діти виявляли бажання брати участь?

Відповідно до наказу Міністерства освіти та науки України та Кабміну у Львівській області була встановлена відповідна квота для учнів, які б хотіли взяти участь в оцінюванні – 18, 5 тисяч. Ця цифра не випадкова, вона прорахована через кількість учнів, які минулоріч стали студентами вищих навчальних закладів. Мабуть, що саме така ж кількість, не менше буде й цьогоріч. Окрім того, приймальні комісії всіх вищих навчальних закладів, усіх форм власності та типів братимуть сертифікат центру оцінювання, як сертифікат підтвердження рівня знань учнів з математики, історії та української мови. Ця інформація була доведена до відома учнів через ЗМІ, через 10 тисяч буклетів, які ми підготували і роздали в школі, через батьківські збори, на яких були присутні наші представники. Зараз фактично, програма вже закрита і ми набрали 18 315 учнів з української мови.

Якщо порівнювати сільські та міські школи – як коливається рівень активності учнів?

Рівень активності дійсно суттєво коливається. У таких містах, як Львів, Червоноград, Дрогобич, Стрий учні активніше брали участь у тестуванні. Натомість у сільських місцевостях – менше.

Про що це свідчить?

Візьмімо статистику. Учні гімназій на 99% стають студентами вищих навчальних закладів, випускники Львова – 85-86%, випускники сільських районів ( Бродівський, Городоцький) лише – 60-65%. Тобто випускники районів будуть продовжувати навчання, але в коледжах, технікумах. Звичайно, це також говорить про те, що рівень знань, я не кажу у всіх, але у більшості сільських шкіл, – нижчий, ніж у міських.

Де нині реально діють такі центри?

В Україні діє 8 подібних регіональних центрів в Івано-Франківську, Вінниці, Одесі, Донецьку, Дніпропетровську, Харкові та у Львові. Проте, як експеримент, цьогоріч у Харківській та Львівській областях і місті Києві – 86% учнів, які вступають до вищих навчальних закладів, мали можливість, так би мовити, бути оціненими через зовнішнє тестування.

Скільки абітурієнтів, які брали участь в незалежному оцінюванні – стали студентами. Чи ведеться така статистика?

Така статистика є. 10% від всіх, хто взяли участь в цьому оцінювання минулого року, були зараховані до ВНЗ через наші сертифікати. Я наголошую, що всі визнають наші сертифікати. Тому учням не треба боятися. Для них це шанс уже в квітні, відправивши копії сертифікат в кільках вищих навальних закладів, вибрати найкращий і вже в липні отримати запрошення на навчання.

Якщо це лише 10%, то можливо, це свідчить про те, що не варто переходити на незалежне тестування?

Минулого року в Україні вперше було проведено незалежне оцінювання такої кількості випускників – 44 тисячі. Ми моніторили результати навчання студентів, які пройшли незалежне оцінювання і зараз навчаються в ЛНУ імені Івана Франка. І я хочу сказати, що це дуже хороші показники – в середньому 4,1 після першої сесії. Зрештою, кожна нова справа відлякує. Україна, на жаль, остання з пострадянських країн запроваджує зовнішнє оцінювання. Перший подібний центр був створений в 1901 році в США. За цей час люди отримували досвід. То ж ми маємо на чому вчитися, і ми будемо це запроваджувати.

Де гарантія, що ваш сертифікат братимуть до уваги?

В умовах прийому до вищих навчальних закладів згідно з наказом Міністерства освіти та науки приймальні комісії повинні брати до уваги наші сертифікати. От, для прикладу, Львівський національний університет імені Івана Франка цьогоріч прийматиме студентів Харківської, Львівської областей та міста Києва, де власне в повному обсязі діє програма зовнішнього оцінювання, лише за його результатами. Це дасть можливість національному університету отримати абітурієнтів дійсно з високим рівнем знань.

Окрім того, за таким же принципом прийматиме і Харківський економічний інститут.

Ми не даємо жодних рейтингів, тобто не визначаємо якими повинен бути прохідний бал – 4, 5, 10 чи 12. Це роблять вищі навчальні заклади.

Щодо інших ВНЗ, то, на жаль, для решти регіонів залишається все на рівні квот 1,5 – 2 тисячі випускників. Хоча передбачається, що зміни таки відбудуться.

Якщо, все ж таки, бал – прохідний, а ВНЗ ігнорує цього абітурієнт. Як діяти тоді?

Я можу порадити звернутися безпосередньо до нашого центру (у нас працює гаряча лінія). До речі, були такі випадки, учні зверталися до нас, і ми вирішували це питання – їх приймали до вищих навчальних закладів.

Якщо говорити про франковий університет, то не вважаєте, що таке нововведення безальтернативне для інших учнів?

По-перше, вже в грудні 2006 року ми отримали таке рішення вченої ради франкового університету, і всіх було проінформовано через ЗМІ. По-друге, університет не відміняє ті здобутки, які вже має – це сільське тестування, олімпіадників і т.д.

А учні, які закінчили школу минулого рок, у можуть брати участь в оцінюванні?

Цьогоріч ця програма діє тільки для випускників 2006 – 2007 років. Діти, які минулого року не вступили, можуть на загальних підставах подавати документи до будь-якого навчального закладу і складати іспити.

Чи можливі в зовнішньому оцінюванні корупція, фальсифікації і т.д.?

Зовнішнє тестування можна умовно розділити на дві частини – це підготовка змістової частини завдання, яку розробляють предметні комісії. Далі тестові завдання проходять оцінку академії педагогічних наук. І лише пройшовши всі захисні бар’єри – завдання друкуються, пакуються (навіть, не знаю де)… Напередодні 21 квітняпункти тестування отримують ці завдання в спеціальних пакетах і скриньках.

Учнів в класі розсаджують по 15 осіб на відстані 1,5 метри. З ними будуть працювати двоє інструкторів, педагогічних працівників, які пройшли навчання і отримали відповідності сертифікати. Для прозорості та відкритості я запрошую всіх, хто схоче подивитися, що відбуватиметься в приміщенні аудиторії – бути громадськими спостерігачами. Для цього потрібно зареєструватися у нас. Можна навіть обрати заклад, в якому схочете бути спостерігачем, але в якій аудиторії – визначатимемо ми з директором школи.

Нині також у нас є співпраця з державною службою охорони, яка власне охоронятиме ці завдання в пунктах тестування. Окрім того, дітей з районів довозитимуть відділи освіти – автобусами «Школярик», або ж приватним транспортом.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *