Чимало українців, особливо жителів Західної України полюбляють сісти в машину і хоча б на кілька днів «вирватися» за кордон. Одні їдуть аби розвіятися й відпочити від роботи, інші відвідати близьких, а хтось просто на закупи. Проте усі вони все більше часу витрачають на проходження автомобільного кордону. Й подекуди доводиться витрачати по півдня у прикордонних чергах, що суттєво псує перші враження від омріяного відпочинку.
Працівники прикордонної та митної служби також підтверджують, що отримують все більше скарг на черги на пунктах пропуску при виїзді за кордон в межах Львівської області. Відтак Львівський портал підготував кілька порад, як можна перетнути кордон швидше:
Оминайте три найбільш завантажені пункти пропуску
Першочергова суть проблеми з чергами на кордоні полягає у тому, що з шести пунктів пропуску до Республіки Польщі, які є на території України, три дуже перевантажені. Такими пунктами пропуску є «Рава-Руська –Хребене», «Краківець – Корчова» та «Шегині – Медика». Митники здійснюють таку кількість роботи на цих пунктах, яка перевищує пропускну, проектну спроможність.
Проте чимало водіїв не знають про існування ще трьох пропускних пунктів, котрі пустують. Відтак такі пункти як Смільниця, Грушів та Угринів, недозавантажені. Прикордонники та митники на цих пунктах навіть зрадіють, якщо ви приїдете до них, адже кордон на цих точках можна пройти за 15 – 30 хвилин. Погодьтесь, що це значно менше ніж, наприклад, у Краківці.
А для тих громадян, що знають про ці пункти, проте не їдуть туди через погані дороги, є хороша новина: дорогу до Грушева «підлатали». Можливо з часом і решту доріг зроблять більш придатними для їзди.
Вимагайте від прикордонників повідомлення про завантаженість
Прикордонні та митні структури розробили новий спосіб повідомляти користувачів автомобільного перетину кордону про приблизний час, який їм доведеться простояти на межі сусідніх держав.
На пункті «Краківець – Корчова» митники погодили з Прикордонною службою, що коли йде накопичення транспортних засобів, працівник прикордонної служби роздає водіям повідомлення, про очікуваний час перебування на пункті пропуску. Тому водії можуть обирати чи чекати їм на цьому кордоні, чи переїхати 30 кілометрів до сусідньої митниці Грушева. Деякі громадяни й справді користуються цією можливістю.
Зрозуміло, що точний час ніхто повідомити не зможе, проте тепер водії можуть хоча б приблизно орієнтуватись і планувати подорож. Хтось дійсно може зачекати 2-3 години, а комусь цей час може суттєво зіпсувати плани.
Шукайте смуги, що працюють за принципом «єдиного вікна»
З 4 серпня працівники Львівської митниці спільно з прикордонниками, з метою уникнення черг на кордоні, запровадили експеримент в пункті пропуску для автомобільного сполучення «Шегині» щодо митного та прикордонного контролю за принципом єдиної зупинки. Цей принцип полягає в тому, що на окремих смугах руху українські органи контролю працюють за зразком контролюючих органів Республіки Польщі. Працівник прикордонної служби сам підходять до громадян, на місці перевіряє паспорті дані, а в той час посадова особа митниці перевіряє транспортний засіб на наявність заборонених товарів. Потім ці двоє працівників йдуть в одне приміщення, де вносять відповідну інформацію до баз даних і самі ж повертають документи громадянам. Такий експеримент проводять лише на кількох смугах, щоб перевірити чи така послідовність дій зможе пришвидшити роботу на кордоні.
Для людей, що перетинають кордон, це означатиме спілкування з прикордонними та митними органами за принципом «Єдиного вікна». Тобто, інформація, яка надана один раз, вдруге вже запитана не буде і буде опрацьовуватиметься в автоматичному режимі.
Після налагодження технічних та технологічних питань взаємодії пілотний проект буде поширений на всі українські пункти пропуску для автомобільного сполучення.
Через певний період часу, коли можна буде реально побачити цей принцип в дії, йому дадуть оцінку. Наразі цей метод працює.
Перевіряйте наявність черг на заправках
Ще одним нововведенням на кордоні є домовленість з АЗС щодо співпраці.
Львівська митниця разом з прикордонними органами домовилася з операторами автозаправних станцій, таких як «WOG», «ОККО» і «Socar», про те, щоб розміщувати інформацію про черги у них на моніторах.
Цей принцип схожий на принцип з роздачею повідомлень прикордонниками, але має одну суттєву перевагу. Інформація надаватиметься в електронну, онлайн-режимі, тому є шанс, що вона буде більш точною. Це може стати ще одним оперативним способом дізнатись про ситуацію на кордоні і обрати напрямок переміщення.
Тим часом, керівництво Західного управління Держприкордонслужби запевняє, що збільшило кількість працівників на обласних пунктах пропуску. А точніше не так працівників, як робочих місць. Якщо раніше працювало 3 кабінки на виїзд, то зараз – 5-7. Окрім того для найбільш завантажених пунктів пропуску підготували ще 50 контролерів, що будуть здійснювати перевірку документів.
Водночас начальник Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України Володимир Плешко не заперечує існування черг, проте запевняє, що винними є не лише українські органи контролю, а й польські.
«Черги – це головне питання, коли люди їдуть за кордон чи повертаються звідти. Ми ці проблеми бачимо і тому разом з Львівською митницею розглядає різні варіанти подолання цієї проблеми. Також ми провели низку зустрічей з нашими польськими колегами, проте керувати ними ми не в змозі. Польська сторона працює самостійно і поляки працюю в межах своїх можливостей.
Також ми дуже сподіваємось на те, що ситуація з дорожнім покриттям біля кордону буде кращою. Міністр фінансів та Президент бачили цю проблеми на під’їзді до Грушева. Мають виділити додаткові кошти. Якщо ця робота дійсно піде і мережа доріг, що з’єднує пункти пропуску, буде дійсно якісною то й робота на кордонах стане рівномірною і черги зменшаться», – переконаний Плешко.
Варто додати, що пришвидшити процедуру перетину кордону між Україною та Польщею зможе безвізовий режим з ЄС. Однак в цю перспективу українці вірять, як у «журавля в небі», тож більшість сподіваються на «синицю у руці» – збільшення кількості пропускних пунктів та належної інфраструктури на них.
Соломія ГРИГОР'ЄВА, Львівський портал