Європейська комісія пропонує внести зміни до транспортної угоди з Україною. Хоча обсяг самої угоди залишився незмінним, до українських перевізників посилилися вимоги, повідомляє hromadske.
У вищому органі виконавчої влади Європейського Союзу пояснили, що пропонують внести зміни до «транспортний безвізу» з Україною, врахувавши «уроки», отримані під час виконання поточної угоди. Також Єврокомісія прагне «полегшити» виконання угоди державами-членами.
Зокрема, нова пропозиція передбачає:
- обов’язкову наявність документів, які підтверджують, що транспортний оператор у належний спосіб уповноважений здійснювати міжнародні перевезення та що перевезення здійснюється відповідно до договору;
- обов’язкову наявність спеціальних документів, які засвідчують, що операція без вантажу безпосередньо пов’язана з транзитною або двосторонньою операцією;
- посилення дотримання операторами автомобільних вантажних перевезень зобов’язань, пов’язаних з операціями, дозволеними відповідно до угоди, боротьбою з шахрайством або підробкою документів водія та порушеннями безпеки дорожнього руху: такі порушення можуть призвести до вилучення ліцензії;
- нове запобіжне застереження: у випадку, якщо на національному ринку автомобільних перевезень у певній географічній зоні спостерігаються серйозні порушення, то угода може бути призупинена в цій географічній зоні.
У Єврокомісії впевнені, що ці заходи «сприятимуть реалізації угоди без шкоди для взаємної вигоди».
Європейська комісарка з питань транспорту Адіна-Йоана Валеан зазначила, що тимчасові транспортні угоди з Україною та Молдовою сприяли експорту та імпорту двох країн після того, як вони втратили важливі транспортні шляхи через російське вторгнення в Україну. Та водночас, за її словами, «транспортний безвіз» може «по-різному впливати» на операторів автомобільних перевезень у всьому ЄС.
«Ось чому в сьогоднішній пропозиції щодо угоди з Україною ми також розглянули, як ми можемо покращити угоду надалі, спростивши її імплементацію і виконання та запровадивши захисне застереження на випадок негативного впливу на регіональні ринки в ЄС», — пояснила єврокомісарка.
У червні 2022 року Україна підписала з ЄС угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, відому також як «транспортний безвіз».
«Шляхи солідарності» між Україною та ЄС створили як альтернативу портам Чорного моря, які блокувала росія. Угода дозволила перевозити життєво важливі вантажі в Україну, зокрема пальне й гуманітарну допомогу, одночасно допомагаючи українським товарам, як-от зерну, руді, сталі й супутнім товарам, діставатися до ЄС та решти світу.
На практиці угода означала, що ЄС визнаватиме українські водійські права, а українським перевізникам більше не потрібні будуть дозволи для в’їзду на територію блоку. Ця проблема раніше гальмувала українські експортні можливості.
Разом зі скасуванням мит і тарифів на українські товари угода дала українському бізнесу економію в десятки мільйонів доларів та відкрила для української продукції нові можливості на європейських ринках.
Проте «транспортний безвіз» призвів до протестів з боку польських перевізників у листопаді 2023 року. Зрештою, Польща забажала внести зміни до угоди між Україною та ЄС.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Ольга Денисяка