Голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка про запровадження монетизації пільг на проїзд усіма видами транспорту загального користування на міських та приміських маршрутах:
«Питання монетизації є єдиними правильним шляхом вирішення проблеми пільгових перевезень, яка сьогодні стала вкрай гострою. Вона дасть можливість встановити соціальну справедливість: сьогодні багато людей мають пільгу на транспортні послуги, але не можуть нею скористатися. Зокрема, інваліди І групи, люди в віддалених населених пунктах, які дуже рідко кудись виїжджають. А отримавши грошову компенсацію пільги, людина зможе використати отримані гроші на власний розсуд. Це є дуже важливо, бо не буде «обділених» категорій людей, які що мають пільгу, але не можуть нею скористатись.
Монетизація пільг також дасть можливість зняти ту напругу, яка сьогодні існує, коли людина заходить в автобус і не оплачує проїзд, а показує посвідчення. Це викликає певне обурення з боку водія, бо через велику кількість пільговиків він не може зібрати плановий виторг у касу. Якщо на Львівщині буде запроваджена монетизація пільг, кожна людина платитиме за проїзд, зникне величезна кількість непорозумінь, а пільговик не боятиметься зайти в маршрутку, він буде почуватися достойно, бо зможе оплатити проїзд.
Питання пільгових перевезень завжди було і є питанням влади, а не перевізників. Тому питання щодо 30 поїздок на місяць – до органів влади, а не до перевізників. Ми абсолютно не маємо жодного стосунку до того, що декларує держава чи орган місцевого самоврядування. А ті свої декларації вони повинні фінансово підкріплювати.
Ми підтримуємо постанову Кабміну, за неї ми боролися впродовж п’яти останніх років. Ми однозначно говоримо, що монетизація пільг вирішить багато проблем у взаєминах «пасажир-водій». А питання щодо того, скільки і як платити, чи розширювати коло пільг – це питання до влади.
Хоча з вересня 2017 року і дотепер перевізники, що обслуговують Львів, не отримали жодної копійки компенсації за пільгові перевезення. Задекларовано радою 22 млн грн для покриття втрат перевізникам. Але ця програма дотепер не є підписана, тобто це – мертва декларація, яка абсолютно нічого не означає. Навіть якщо припустити, що міська рада регулярно виділяла б ті 22 млн грн щороку, то цього все одно недостатньо. 22 млн грн в рік – це максимум 15% від потреби перевізників на пільгові перевезення.
Ситуація із транспортом в області ще гірша. На 2018 рік із бюджету Львівщини передбачили 10 млн грн на відшкодування за пільговиків. Із 1 січня і дотепер ніхто нічого із цієї суми не виділяв.
Якщо розібратися, то договір на відшкодування за пільгові перевезення, який повинна підписати Львівська ОДА, Львівська міська рада з перевізниками, є єдиним замовленням на цю послугу. Якщо ж такого замовлення нема, то фактично орган місцевого самоврядування не замовляє цієї послуги. Сьогодні всі автотранспортні підприємства могли би припинити повністю перевезення пільговиків, оскільки з боку органів місцевої влади замовлення відсутнє як таке. А на Львівщині сьогодні є орієнтовно 500 000 пільговиків, із них близько 380 000 осіб – це пенсіонери».
Наталя Дуляба