ОСТАННІ НОВИНИ

Скільки коштуватимуть сигарети в Україні?

|

Сьогодні, 3 квітня, відбулась прес-конференція Центру громадянського представництва «Життя» та Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну», присвячена аналізу причин та чинників, які спонукали владу до суттєвого підвищення акцизів на тютюн. Громадськість та експерти проаналізували зміни в політиці оподаткування тютюнових виробів, повідомляє координатор медіа програм ГО «Життя».

31 березня набув чинності Закону України № 4576 («Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні»)[1], яким передбачається 25% підвищення акцизів на тютюнові вироби вже з 1 липня цього року. Варто зауважити, що попередні урядові ініціативи, пов’язані зі зміною ставок тютюнових акцизів, передбачали значно менше підвищення: відповідно до першого варіанту законопроекту «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зміни ставок деяких податків і зборів» пропонувалося підвищити тютюнові акцизи лише на 8%.

Громадськість та експерти визнали таке незначне підвищення тютюнових акцизів неефективним, оскільки збільшення акцизного податку на сигарети на 8% не компенсувало б навіть рівня інфляції у 2014 р. Громадські організації – члени Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» – разом з партнерами підготували та надіслали відповідне звернення та розрахунки до Прем’єр-міністра України, очільників Мінфіну та Мінекономіки, а також провели декілька прес-конференцій та акцій прямої дії з метою донесення до влади вимог про більш суттєве підвищення акцизів на шкідливу для здоров’я продукцію. Експерти запропонували розрахунки щодо збільшення ставок акцизу на сигарети в середньому на 30%, на сигарети без фільтру – на 100%, а також повернення адвалерної акцизної ставки на рівень, який був чинним в Україні у 2012 р. –  з 12% до 25%.

«Нарешті думка громадськості у складному «акцизному» питанні врахована. Ми підтримуємо підвищення акцизів на тютюнові та алкогольні вироби, адже переконані у комплексному позитивному результаті таких дій. Зростання реальної ціни на ці товари робить їх менш доступними, скорочує споживання, позитивно відображаються на здоров’ї громадян та забезпечує додаткові надходження до Держбюджету,  – зазначив Андрій Скіпальський, голова Центру громадянського представництва «Життя», експерт Альянсу з виконання Рамкової Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. – Завдяки підвищенню ставок тютюнових акцизів у 2008-2013 рр., доходи Державного бюджету України від акцизів на тютюнові вироби зросли в сім разів: з 2,44 млрд. грн. 2007 р. до 17,9 млрд. грн. 2013 р. при скороченні реалізації за ці роки з 124 млрд. до 75 млрд. сигарет».

«Підвищення акцизу на сигарети на 25% можна вважати спільною перемогою та досягненням, – відзначила Ганна Гопко, координатор Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну», експерт Центру «Життя». – Але не варто на цьому зупинятись. Наприклад, слід зважати на те, що проект Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС (стаття 352) передбачає поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби. Наразі мінімальна ставка на сигарети в ЄС дорівнює 64 євро – і протягом 2014-2018 р.р. в усіх країнах ЄС вона буде підвищена до 90 євро. Отже, щоб досягти рівня ЄС хоча б у 2020 р, Україні потрібно щорічно підвищувати ставку акцизу на сигарети не менше, ніж на 30%».

Оскільки питання подальшої зміни цін на тютюнові вироби є для суспільства  достатньо актуальним, експерти надали прогнози стосовно вартості сигарет трьох різних цінових сегментів. Так, якщо безподаткова частка ціни залишиться незмінною, то з 1 липня 2014 р. ціни мають зрости:

–          на сигарети без фільтру – на 60 коп. за пачку;

–          на недорогі сигарети з фільтром, які зараз коштують 12 грн. або менше – на 1,40 грн.;

–          на дорогі сигарети, які зараз коштують 12 грн. або більше – акциз зросте приблизно на 1 грн., а ціна (з врахуванням НДС) – на 1,20 грн.

Як бачимо, таке зростання цін зовсім не є критичним, але воно може бути більшим через падіння курсу гривні та регулярне підвищення ціни виробниками до цього часу для максимізації прибутку. На вироблені у березні-квітні 2014 р. сигарети ціна вже зросла: на більшість марок на 50 коп., а на такі марки як «Мальборо», «Кент», «Давідофф», тощо – на 1 грн. за пачку. Тютюнові компанії неодноразово збільшували свої ціни без державного регулювання протягом всього 2013 р. – в середньому на 2,5-3 грн. за пачку.

«Основним ризиком відтермінування запровадження нових ставок акцизів на 3 місяці – до 1 липня 2014 р. – є ризик роботи тютюнових компаній «на склад» у цей час. Відповідно, ставка акцизу буде сплачена за теперішніми розмірами, а виробництво сигарет за новими ставками різко зменшиться у III кварталі, коли корпорації торгуватимуть накопиченими запасами, виготовленими  з «попередніми» акцизами, – зауважив завідувач відділом контролю над тютюном УІСД МОЗ Костянтин Красовський. – Якщо згадати практику 2010 р., коли акцизи підвищили з 1 липня і у виробників було майже 3 місяці для адаптації, перевиробництво склало 7,7 млрд. шт. Втрати бюджету тоді оцінювалися у 285 млн. грн. Якщо в квітні-червні 2014 р. перевиробництво складе 6 млрд. штук, то втрати бюджету будуть приблизно 300 млн. грн.».

Очікуючи зростання ставок акцизів, тютюнові компанії вже збільшили виробництво у останній квартал 2013 р. на 1,6 млрд. шт. у порівнянні із аналогічним періодом 2012 р. та на 1,1 млрд. шт. за два місяці 2014 р. у порівнянні із аналогічним періодом 2012 р. І це при тому, що протягом всього 2013 р. виробництво та споживання стабільно знижувалося і на кінець 2013 р. скоротилось на 10% у порівнянні з 2012 р.

Експерти підрахували, що через перевиробництво сигарет у квітні – червні  2013 р. за діючими ставками, підвищення тютюнових акцизів забезпечить в 2014 р. зростання надходжень на суму до 18,2 млрд. грн., тобто не набагато більше ніж очікувалося. Нагадаємо, що у минулому році Держбюджет отримав 17,9 млрд. грн. від тютюнових акцизів, натомість близько 2 млрд. грн. з яких склали авансові платежі. Одним з рішень для унеможливлення подібних ситуації у майбутньому є закріплення на законодавчому рівні  системи «форестеллінгу» («forestalling») – заборони перевиробництва підакцизних товарів у зв’язку із очікуваним зростанням акцизних ставок на внутрішньому ринку.

На завершення громадськість та експерти привітали уряд України із новою акцизною політикою щодо оподаткування тютюнових та алкогольних виробів та висловили готовність до подальшої співпраці. Активісти відзначили, що зростання тютюнових акцизів відбулося напередодні Всесвітнього дня без куріння, тематикою якого у цьому році ВООЗ визначила ефективність цінових мір для зменшення споживання тютюну на глобальному рівні.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *