Львівська мерія досі не знає, коли повноцінно запрацює електронний квиток, який обійдеться місту у майже 12 мільйонів євро. Водночас представник чеської компанії «Мікроелектроніка», яка відповідає за обладнання, обіцяє завершити свої роботи до липня 2023 року, про це йдеться у матеріалі Радіо Свобода.
Львівський електронний квиток має назву ‒ «Леокарт» і він зупинився на етапі впровадження пільгових карток для пенсіонерів та студентів, хоча в мерії неодноразово обіцяли початок роботи системи, зокрема, з початку 2022 року.
Керівник департаменту мобільності і вуличної інфраструктури Львівської міськради Олег Забарило пояснює, що запустили перший етап, так звану «освіту пільговика», тобто видали максимально транспортні квитки категорії пільговиків, які вчаться користуватися «Леокартами». Але чому не запрацював проєкт із запровадженням електронного квитка для всіх львів’ян?
«Почали другий етап, активно працюють контролери, які перевіряють справність обладнання, сигналізують, коли щось не так. Перед початок повномасштабного вторгнення наші чеські ключові партнери, які були обрані на тендері ЄБРР, фірма «Мікроелектроніка», через воєнний стан, із 24 лютого фізично не перебувають в Україні. Щоб усувати технічні проблеми, вони повинні тут бути. Другий момент, що дуже складна система е-квитка. Тобто, є умовно «Мікроелектроніка», яка відповідає за обладнання. Компанія «SoftServe» відповідає за програмне забезпечення. «GigaCloud» працює (надає хмарне середовище-ред.) з «хмарою» (віртуально-інформаційною базою даних ‒ ред.) і багатьма такими поважними урядовими організація в Україні. А є компанія «Аствелл Софт», яка забезпечує взаємодію між тими всіма елементами, щоб воно цілісно працювало, щоб валідатор (пристрій, який зчитує електронний квиток) передавав сигнал на сервер, щоб воно взаємодіяло з «хмарою», щоб всі ці коліщатка величезної системи були поєднані. ІТ-компанія «Аствелл Софт», починаючи з початком воєнного стану, перестала виконувати 100% свою функцію», ‒ каже Олег Забарило.
Відтак у міській раді називають винними у тому, що проєкт не запустився досі, чеську фірму «Мікроелектроніка» і львівську ІТ-компанію «Аствел Софт».
Водночас представник чеської компанії «Мікроелектроніка» Мартін Кубек наголосив, що проєкт по запровадженню е-квитка у Львові змістився через події в Україні, але не це основна причина.
«Поки що роботи досі тривають. Проєкт надалі в розробці. Щоправда дати змістилися через події в Україні. Можна сказати, що втрутився форс-мажор, війна спричинила те, що працівники нашої партнерської компанії і працівники замовника – хтось із них був мобілізований, хтось пішов в ТРО, тому необхідного ресурсу там поки що не вистачає. Тобто, проблема наразі більше з українського боку, люди, які над проєктом працювали, зараз відсутні. Загалом майже все вже інстальовано, залишається тільки перевести систему в робочий режим…Систему електронного квитка буде запроваджено точно, тому що проєкт фінансується Європейським банком. Ми плануємо закінчити роботу до половини 2023 року», ‒ повідомив представник чеського підприємства.
Формально майже всі технічні роботи були завершені, як і було заплановано, у січні 21 року, а решта роботи полягала у налаштуванні самої системи між чеським підприємством, «Укргазбанком», «SoftServe» і Адміністратором хмарного середовища «Аствел Софт» на серверній площадці в самій системі.
У той же час міська влада звинуватила «Аствел Софт» у затягуванні проєкту і недопрацюванні. «Львівавтодор» у червні 2022 року звернувся в правоохоронні органи з заявою щодо дій ІТ-компанії. Відтак «Аствел Софт» відсунено від проєкту, тому перевести систему у робочий режим, налаштувавши її, проблемно.
В ІТ-компанії «Аствел Софт» відкидають закиди Львівської міськради, а саме комунального підприємства «Львівавтодор», щодо невиконання якихось зобов’язань.
На думку «Аствел Софт» саме «Львівавтодор» спеціально зриває проєкт із запровадження-квитка і не оплачує гроші за виконану роботу, а непорозуміння з міськими чиновниками, зокрема керівництвом «Львівавтодор», почались одразу після перемоги в тендері. «Аствел Софт» був дискваліфікований на користь іншого підприємства. Але компанія оскаржила своє законне право та розпочала роботу на проєктом.
«Ми постійно мали проблеми, нашу роботу блокував «Львівавтодор». «Львівавтодор» не може говорити, що ми не робимо проєкт. Це виглядає на певні підставні речі, щоб на когось скинути вину, бо цей проєкт, як на мене, свідомо, з їхньої сторони не реалізовується. Наша робота ‒ це налаштування адміністрування хмарних центрів обробки даних. Себто, хостингу віртуального у «хмарі», де зберігаються дані опрацьовуються. Ми налаштовували сервера, відповідно, цими налаштуваннями користуються. Певна частина ще не є завершена, бо з 3 травня робота зупинена. Ми кілька місяців надавали безоплатні послуги і нам відповіли, що не заплатять. Але ми продовжили надавати послуги. Розбіжності є лише по оплаті, нам заборгували кошти, але при цьому ми навіть безкоштовно були готові відновити роботу, звертаючись листами до «Львівавтодору», але у відповідь нам офіційним листом заборонили проводити будь-які роботи», ‒ каже керівник ІТ-компанії «Аствел Софт» Володимир Строгуш.
Як відомо Львів взявся впроваджувати електронний квиток за досвідом Риги (Латвія), ще 6 квітня 2011 року. На сьогодні відомо, що електронний квиток у Львові вводить чесько-український консорціум компаній Mikroelektronika spol s r.o. та SoftServe Municipal Technologies LLC. За це фірми отримають майже за 11,6 млн євро.
Хоч е-квиток запроваджують поетапно, у мерії Львова щоразу називали чимало нових дедлайнів, коли він врешті запрацює. Однією з останніх дат була осінь 2021 року, але згодом вона вкотре змістилась на січень 2022-го.
Тим часом у Львівській області розпочався відбір інвесторів на впровадження електронного квитка у міжміських та приміських автобусних маршрутах. Для участі у відборі подали пакети документів п’ять інвестиційних компаній.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Андрій Котенський