Український Гановер

Ірина СМЕРТИГА, „Новий Погляд”

|

За кілька років у Львові з’явиться сучасний виставковий центр. Нині міська влада вже визначилася з місцем будівництва центру – під нього планують виділити ділянку площею 17 гектарів на вулиці Стрийській в районі іподрому.

Там же будуватимуть новий стадіон, на якому відбуватимуться матчі чемпіонату Євро-2012.

Члени робочої групи з будівництва виставкового центру, створеної в міськраді, обирали поміж двох ділянок – на Стрийській та на Рясному, однак розміщення виставкового центру в районі Стрийської є більш виграшним, вважає президент Львівської торгово-промислової палати Дмитро Афтанас. До чемпіонату планують розбудову транспортної інфраструктури в районі Стрийської, що забезпечить краще сполучення і з майбутнім виставковим центром, а також дозволить інвесторам зекономити на розбудові інфраструктури експоцентру. Ділянка на Рясному за площею є більша – близько 30 га, тому і можливостей для розширення центру було б більше. Однак у Львові у найближчі кількадесят років навряд чи виставковий бізнес розростеться аж до таких масштабів. Щоправда, обране місце подобається не всім. На думку директора ТзОВ „Агентство маркетингу та розвитку„ Тараса Ващука, стадіон – не найкращий сусід для експоцентру. Схожий досвід, зазначив пан Ващук у коментарі «Погляду», мало італійське місто Мілан – там виставковий центр теж побудували біля стадіону, однак зараз цей виставковий центр не працює, а виставки перенесли в інше місце.

З певністю говорити про те, що центр збудують саме на Стрийській, можна буде лише тоді, коли виділення земельної ділянки погодять з депутатами міської ради. Наразі депутати ще не обговорювали це питання. Далі місто має визначитися, як воно братиме участь у цьому проекті. Як розповів «Погляду» Дмитро Афтанас, участь місцевої влади в будівництві виставкових центрів є поширеною практикою за кордоном. До прикладу, в Німеччині муніципальна влада є акціонером компаній, що володіють виставковими центрами.

За словами Дмитра Афтанаса, будувати виставковий центр будуть в кілька етапів. На першому етапі планують звести виставковий павільйон площею 7-8 тисяч кв м. Цього, вважає він, цілком достатньо для того, щоб задовільнити потреби львівського ринку в приміщенні для проведення виставкових заходів. До прикладу, у Києві, де проводять більше виставок, ніж у Львові, є два сучасних виставкових центри, каже пан Афтанас, однак вони територіально обмежені в можливості подальшого розвитку. Схожа проблема виникла і в польському місті Познань, яке є центром виставкової активності цієї країни. Познаньський експоцентр займає близько 110 тис. кв м і розташований практично в центрі міста, каже Тарас Ващук, однак цей факт і гальмує його подальший розвиток, оскільки розширятися виставковому центру немає куди. Незважаючи на те, що Львів за розмірами співрозмірний із містом Познань, стати таким потужним виставковим центром Львову навряд чи вдасться. В Познанському експоцентрі відбувається 60-70% усіх виставок, що проходять в Польщі, зазначає пан Ващук. Тим часом український виставковий ринок розвиватиметься скоріше за німецькою моделлю: в Німеччині кожне велике місто має свій виставковий центр, тому виставкова активність роззосереджена по всій країні.

Розмови про необхідність спорудження у Львові виставкового центру ведуть вже давно. Обласна адміністрація навіть спробувала пристовувати під ці потреби експоцентр на Городоцькій, де раніше проходили виставки сільськогосподарської техніки, трохи його підрехтувавши. Однак територіальне розміщення експоцентру і його технічні характеристики не підійшли операторам ринку, там відбулося кілька виставок і на тому все закінчилося, зазначає Дмитро Афтанас. Тим часом львівським виставковим компаніям доводиться вдовільнятися приміщеннями, мало пристосованими для їх потреб. Зараз виставки переважно відбуваються в Палаці мистецтв та палаці спорту „Україна”. Однак ці приміщення будували для інших потреб, тож як виставкові центри вони є не надто зручні. До прикладу, проводити в палаці спорту „Україна” технічну чи автомобільну виставку практично неможливо, оскільки там складно розмістити велике обладнання.

Спорудження нового сучасного виставкового центру також сприятиме розширенню виставкової активності у місті, вважають експерти. Львів має вигідне географічне положення, але його ще потрібно розкручувати як центр проведення виставок, каже Дмитро Афтанас. Донедавна цей процес стримували через брак відповідних для проведення таких заходів приміщень. Тим часом як перетворення міста на виставковий центр є вигідним самому місту, оскільки відвідувачі виставок та ярмарок, які тут проводять, залишають чимало грошей в касах готелів, ресторанів та магазинів міста, а тому опосередковано наповнять бюджет Львова. До найбільшого виставкового центру Німеччину Гановера на виставку середньої руки приїжджає близько ста тисяч людей, кожна із яких залишає в місті близько тисячі євро, зазначає Тарас Ващук. Власне, будівництво експоцентру для міста є більш вигідним, ніж для компанії, що заінвестує в це будівництво, оскільки капіталовкладення в спорудження центру окупляться нескоро – щонайменше, за 10-20 років, додає він.

Дмитро Афтанас впевнений, що проблем із пошуком інвестора для спорудження виставкового центру не буде. Ще кілька років тому до нас зверталися потенційні інвестори, каже він. Однак далі розмов справа не заходила. За попередніми оцінками, будівництво першої черги виставкового центру коштуватиме інвесторам 1,5-4 млн доларів, залежно від обраного проекту.

Однак проблеми можуть виникнути на етапі експлуатації експоцентру. Ідеальною була б ситуація, якщо б центром управляла компанія, яка не є оператором виставкового ринку. В такому випадку всі гравці цього ринку мали б рівні можливості доступу до експоцентру. Якщо ж управління центром перейде в руки однієї з виставкових компаній, в неї виникне спокуса скористатися своїм привілейованим становищем, щоб вижити з ринку конкурентів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *