Попри війну більшість комунальних закладів некритичної інфраструктури Львівщини провела прозорі конкурси на заміщення посади керівників. Бібліотеки, музеї, хорові капели, соціальні інтернати успішно вибрали нових керманичів. Водночас на початок березня 2024 року через завершення контрактів чи звільнення за власним бажанням у статусі виконувачів обов’язків таки назбиралось понад 50 керівників комунальних закладів і підприємств.
Засилля виконувачів обов’язків суперечать законодавству?
Проведення прозорих конкурсів – це прояв демократії, справедливості, політичної неупередженості, а головне – можливість обрати найкращий фаховий менеджмент. Чинне законодавство передбачає, що конкурс на посаду керівника державного чи комунального закладу оголошує орган управління. У нашому випадку мова йде про управління майном спільної власності Львівської обласної ради. Зазвичай конкурси проводять не пізніше як за два місяці до закінчення контракту очільника комунального закладу або протягом лічених днів із дня дострокового припинення його повноважень.
Навесні 2022 року, вже під час повномасштабного вторгнення рашистів, в Україні передбачили можливість ручного призначення керівників державних чи комунальних установ. Таке рішення на тоді було цілком виправданим, бо над проведенням прозорих конкурсів під час активної фази повномасштабного вторгнення ніхто й не замислювався. Утім на третій рік дії воєнного стану постає питання: що, а, радше, хто заважає проведенню відкритих конкурсів у тилу?
Відповідний механізм кулуарного призначення керівників можуть використовувати у власних інтересах, а де-юре все залишатиметься законно. Управління майном ЛОР донедавна теж не бачило проблеми у непроведені прозорих конкурсів, допоки не дійшло до скандалу, коли за зачиненими дверима призначили нового керівника Палацу мистецтв.
Львівський портал поспілкувався із посадовцями та депутатами Львівської обласної ради від усіх політичних сил, бо саме від їхнього рішення залежить оголошення конкурсів та затвердження їхніх результатів у найближчому майбутньому.
Війна заважає проведенню відкритих конкурсів на Львівщині?
Депутат ЛОР від Народного Руху України Роман Филипів переконаний, що війна жодним чином не заважає Львівщині проводити прозорі конкурси. А їхня відсутність – це намагання уникнути відповідальності.
«Як взагалі воєнний стан унеможливлює чи ускладнює проведення конкурсів? Жодним чином. Це лише привід для маніпуляцій. Чергову таку маніпуляцію бачимо на прикладі Львівського палацу мистецтв. Безвідповідальні абʼюзери ігнорують вимоги законодавства і не призначають конкурс. Закон «Про культуру» каже, що конкурс на посаду керівника закладу культури має бути оголошений у семиденний термін після появи вакансії. Натомість окремі «уми» пропонують конкурс на цей та інші заклади культури оголосити через три місяці. Вони скоро Конституцію захочуть поміняти на сесії Львівської облради. Кажу як військовий: воєнний стан «заважає» там, де кожної хвилини «приліт», а в глибокому тилу ніщо не ускладнює процес законної та раціональної життєдіяльності. А конкурси і керівники замість в.о. це є по справжньому законно і раціонально», – заявив Роман Филипів.
Депутат «Української Галицької Партії» Тарас Чолій також вважає, що на сьогодні війна не є перешкодою для прозорих конкурсів, і він відверто подивований, що на Львівщині така велика кількість в.о.
«Аби уникнути якихось підозр і неправомірних діянь, усіх керівників комунальних підприємств потрібно затверджувати на посадах після конкурсів. Саме це прописано в українському законодавстві. Винятком можуть бути стратегічні підприємства оборонної галузі. Але коли ми кажемо про комунальні заклади господарки, освіти, культури, медицини, то призначення цих керівників має відбуватися лише на конкурсній основі. Саме за це демократичне право ми сьогодні боремося на війні. І ніщо в тилу не заважає проводити відкриті конкурси», – зазначив Тарас Чолій.
Голова фракції ВО «Батьківщина» Назар Сумало зауважив, що у мирний час всі керівники мають призначатися на конкурсній основі. В умовах воєнного стану передбачено, що голова обласної ради вправі призначати керівників комунальних закладів в статусі в.о. без конкурсу. Проте позиція «Батьківщини» – конкурси потрібно проводити у всіх закладах, що не мають стратегічного воєнного значення.
«Ми переконані, що на Львівщині потрібно запустити відкриті конкурси, аби ми не мали керівників у статусі в.о. І в цьому не має жодної проблематики. Вже відбувались конкурси у соціальній сфері… Планується відкритий конкурс в обласному онкоцентрі, і за ним мають піти всі інші медичні заклади. Обласна рада також здатна провести прозорі конкурси у культурній сфері. Винятком можуть бути лише заклади, що виконують мобілізаційні завдання», – переконаний Назар Сумало.
Риба псується від «Юрія Холода»?
Депутат від ВО «Свобода» Йосиф Ситник переконаний, що на Львівщині проблема не лише із виконувачами обов’язків комунальних закладів, а й з керівництвом Львівської обласної ради.
«Свободівці» за те, щоб конкурси проводити, але спершу закликають обрати усіх керівників Львівської обласної ради. Бо у нас в.о. голови ЛОР Юрій Холод. Майже два роки немає чотирьох голів комісій, зокрема, в.о. голови з питань бюджету та соціально-економічного розвитку є Андрій Дуліб’яник, в.о. голови з питань комунального майна — Ростислав Добош, в.о. голови з питань освіти, науки та інновацій — Парасковія Дворянин, в.о. голови з питань інженерного, житлово-комунального господарства, інфраструктури та паливно-енергетичного комплексу — Тарас Подвірний. Немає начальника управління майном Львівської облради – в.о. є Андрій Білоус.
«Ми спершу повинні визначитись із представниками влади, а тоді розпочинати проведення конкурсів на керівників комунальних закладів, бо не можуть керувати ті, хто самі є у статусі в.о. і призначати якихось своїх керівників. Це управлінський нонсенс, що породжує хаос і мутні справи – роздавання призів різним політичним силам за певні договорняки», – заявив Йосиф Ситник.
Він також переконаний, відсутність відкритих конкурсів на Львівщині — це затягування процесу та політичні ігрища, хто до кого буде лояльним та хто яку посаду «виторгує».
«Логіка проведення конкурсів незрозуміла, як і те, хто керує Львівщиною. У нас ручне управління, яке сьогодні створює хаос у тиловій області, яка якраз і мала б показувати приклад прозорості, демократії і європейських цінностей, про які всі говорять, прагнуть, але, на жаль, не йдуть за ними. І немає кому ставити претензій, бо керівництва немає. Є лише виконувачі обов’язків, які у підвішеному стані, можуть бути залежні, і не зрозуміло, на яких умовах чи домовленостях на тих посадах перебувають», – переконаний Йосиф Ситник.
Рейдери у владі?
Депутатка Львівської облради ПП «Європейська солідарність» Соломія Риботицька вважає, що призначення нових керівників без конкурсу – рейдерство. Тож рекомендує Львівщині йти цивілізованим шляхом проведення відкритих конкурсів згідно з нормами чинного законодавства.
«Обов’язково мають бути конкурси. Закон, статути та положення ніхто не відміняв. Зрештою, виглядає дивно, чому в нас в одних закладах проводяться конкурси, а в інших — ні? Провели відкритий конкурс на посаду керівників «Львівського національного літературно-меморіального музею Івана Франка», Історико-краєзнавчого музею у Винникках чи державного меморіального музею Михайла Грушевського, а от Львівський палац мистецтв – ні. Це дуже круте рейдерство. Вже пішли чутки, що конкурс таки буде, але через пару місяців, це як? На поставлених в.о. легше буде впливати… Бісить, як великі голосисті демократи рейдерством займаються», – обурена Соломія Риботицька.
Виконувачами обов’язків легше маніпулювати?
Представник партії «За майбутнє», в.о. голови з питань інженерного, житлово-комунального господарства Тарас Подвірний розповів Львівському порталу, що на Львівщині понад 190 юридичних осіб, що перебувають у власності ЛОР і засновником яких є управління майном спільної власності. На сьогодні Львівщина має понад 60 керівників комунальних установ, що перебувають у статусі виконувачів обов’язків. Одна частина депутатських фракцій ЛОР виступає за призначення в.о. і залишення їх в такому статусі до завершення воєнного стану, а інша – за проведення відкритих конкурсів.
На думку депутата, прозорі конкурси необхідно провести по всіх закладах, щоб нові керівники могли нести повноту відповідальності. В.о. не мають перспективи розвитку, можуть бути залежні від різних політичних сил чи адміністративного тиску та зняті із посади будь-якої миті. Саме тому краще щоб керівники проходили конкурс, презентували стратегію розвитку та підписували контракт на певний термін.
«Оголошувати конкурси у сфері охорони здоров’я не дуже хочуть. Це питання дискусійне. Але музеї, культура, спорт, бюро технічної інвентаризації та інші варто проводити, аби люди повноцінно приступили до роботи. І для цього має бути політичне рішення депутатського корпусу обласної ради. Ці питання ми багато обговорюємо на сесіях, але на ділі робимо мало кроків для їхнього вирішення», – повідомив Тарас Подвірний.
На уточнююче питання кореспондента Львівського порталу, чи відповідально в час війни призначати в.о людину, яка не відповідає вимогам конкурсу на посаду керівника, Тарас Подвірний зазначив: «Не бачу нічого поганого, якщо виконувачем обов’язків призначать недосвідчену людину. В неї є можливість навчитися. Це, звісно, звучить неправильно, бо мають приходити кваліфіковані кадри, але у Палаці мистецтв й так давно все зайшло в безвихідну ситуацію. Логіку призначення нового в.о. керівника Палацу зрозуміти важко, але депутати не впливають на цей процес. Рішення, мабуть, було прийнято спонтанно, бо несподівано звільнився попередній керівник Юрій Візняк».
Він також повідомив, що на найближчій сесії будуть розглядати питання про проведення конкурсів для чотирьох закладів культури. Як стало відомо, мова про конкурси на посаду керівників Львівського палацу мистецтв, Навчально-методичного центру культури і мистецтв Львівщини, Львівського академічного обласного театру ляльок та Львівської національної філармонії імені Мирослава Скорика.
Поспішати з конкурсами не варто?
Голова фракції «Голос», в.о. голови з питань комунального майна ЛОР Ростислав Добош вважає, що Львівщині потрібно ретельніше шукати хороших менеджерів для комунальних установ та підприємств. Знайти хорошого фахівця під час війни є вкрай важко. Обласний бюджет також не може забезпечити доброї заробітної плати та винагороди за їхню працю, а відтак не варто поспішати із конкурсами.
«Безумовно, що конкурси потрібно проводити, і добре, якщо у конкурсі бере участь багато кандидатів, і є з кого обирати. Проте поспішати із оголошеннями конкурсів, щоб проводити конкурси заради конкурсів, не варто. Наше головне завдання як представників громади, у власності яких перебувають комунальні установи, — знайти добрих менеджерів, які б вивели наші комунальні заклади на новий рівень. І тоді запросити їх на конкурс… До цього потрібно провести якісну HR-роботу», – повідомив Ростислав Добош.
Він також зауважує, що багато людей сьогодні захищають Україну на фронті, відтак вони не можуть брати участі у конкурсах.
«Чи справедливо це щодо них? Вони вже виконують надзвичайну роботу, а, може, ця людина, яка сьогодні воює, хотіла б взяти участь у конкурсі? Можливо, саме вона була б найкращим кандидатом, а ми призначимо когось на п’ять років? До цих питань потрібно підходити дуже диференційовано. Цілком можливо, що до цього часу можна знайти гідну кандидатуру у статусі виконувача обов’язків, і якщо він виконує якісну роботу, тоді починати конкурсну процедуру», – додав Ростислав Добош.
Війна. Конкурси не на часі?
Як розповів Львівському порталу в.о. начальника управління майном Львівської облради Андрій Білоус, законодавством України під час дії воєнного стану передбачено два методи визначення керівників закладів: призначення виконувачів обов’язків керівника або проведення відкритого конкурсу. На початку повномасштабного вторгнення рашистів кадрові конкурси були повністю призупинені.
«Коли я прийшов на роботу у жовтні 2022 року, на той момент на Львівщині вже було фактично 65 керівників закладів у статусі в.о. Ми вирішили, що попри війну, бо у нашому регіоні ситуація дещо заспокоїлась, час відновити кадрові конкурси. І відповідні конкурси були запущені у всіх галузях, окрім медицини, бо заклади охорони здоров’я на час війни належать до критичної інфраструктури. Частину конкурсів у сфері культури та соцзахисту ми вже встигли провести і затвердили нових керівників. Цей процес постійно триває, і по мірі можливостей ми поступово проведемо всі конкурси. От зараз ми оголосили перший конкурс у сфері охорони здоров’я – на посаду керівника Львівського онкологічного регіонального лікувально-діагностичного центру. Але я нагадую, що під час війни є два методи призначення керівників, а відтак частина керівників у перші місяці війни були зі зрозумілих причин призначені наказами», – повідомив Андрій Білоус.
Точної кількості виконувачів обов’язків керівників начальника управління майном він не назвав, проте підтвердив інформацію, що невдовзі на Львівщині оголосять чотири конкурси на посади керівників закладів у галузі культури, а також нові конкурси у сфері медицини.
Питання без відповіді
В.о. керуючого справами, начальник юридичного відділу Львівської облради Ярослав Гасяк не знайшов часу поспілкуватись із нашим журналістом так само, як представник «Самопомочі» Любомир Зубач.
Водночас депутат фракції «Слуга народу» в Львівській облраді Юрій Доскіч не захотів коментувати питання виконувачів обов’язків і відкритих конкурсів телефоном. На жаль, зустрітись вживу нам не вдалося.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Андрій КОТЕНСЬКИЙ