Непрозорість проведення тендерів на виконання дорожніх робіт призводить до того, що державні кошти «розпилюють» між собою три монополісти, які фактично займаються перекачуванням мільярдів бюджетних грошей, а на їх рахунках «осідає» не менше 15% виграних тендерів, – заявив народний депутат України Ігор Васюник на урядовій нараді щодо будівництва та ремонту доріг під головуванням Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана. Про це парламентар повідомив на своїй сторінці у Facebook.
«Щодо непрозорості проведення тендерів. Кошти Дорожнього фонду «розпилюють» між собою три монополісти. Вони виграють з легкістю, бо під них прописують тендерні умови. Виконати такий обсяг доріг самостійно ці компанії не мають ні достатніх фінансових, ні технічних, ні людських ресурсів. Вони наймають виконувати ці роботи на субпідряді компанії, які мають усі необхідні дозволи та ліцензії і яких же раніше не допустили до тендеру. Субпідрядники виконують дорожні роботи власною технікою і за власний кошт.
У всіх цих, насправді, не хитромудрих схемах генпідрядні компанії фактично виступають як посередники з перекачування мільярдів бюджетних грошей. І на їхніх рахунках «осідає» не менше 15% від виграних тендерів, не вкладаючи при цьому ніяких ресурсів у виконання робіт», – наголосив І.Васюник.
За його словами, як тільки генпідрядник визначився із субпідрядником робіт, з останнім відразу укладають угоду і підписують акт наданих послуг на 5% від суми виконання робіт.
«Ще раз: генпідрядник надає послугу (!) субпідряднику рівно на 5% від вартості дорожніх робіт. Непогана схема примусово-добровільного «відкату». Достеменно – за такою схемою працюють деякі «переможці» тендерів у Львівській області.
А далі генпідрядники по повній викручують руки субпідрядним компаніям, які фактично виконують роботи.
Протягом терміну виконання робіт генпідрядник отримує від держави аванс в розмірі 30% від вартості дорожніх робіт, потім ще 50%, в кінці року повний розрахунок. При цьому, субпідрядник не отримує ні копійки, все виконує за власний кошт. У Львівській області, до прикладу, «Автомагістраль-Південь» станом на сьогодні не розрахувалась за виконані роботи із субпідрядниками. То де поділись державні гроші, які вже надійшли на рахунки генпідрядних організацій? На депозитах приватних компаній «затримались» на місяць-два? А підприємства, які фактично виконували ці роботи – сидять в боргах, люди чекають на свої зарплати», – наголошує парламентар.
Окрім цього, згідно даних відкритих реєстрів, ТОВ «Автомагістраль-Південь», яка виграє чимало тендерів в Україні та Львівській області зокрема, юридично зареєстрована в Одесі, за адресою вулиця Романа Кармена, 21. Минулого року ця компанія виграла тендерів на проведення дорожніх робіт у Львівській області на 2,6 млрд грн.
Водночас нардеп інформує, що деякі роботи по виграних тендерах генпідрядні організації виконують власними силами. Але тут, за його словами, теж працює цікава схема збільшення вартості виконання робіт вже після проведених тендерів.
«А все тому, що не може замовник робіт, який з самого початку підганяє тендерну документацію під потрібного переможця тендеру, потім об’єктивно контролювати виконавця. Логічно виникає запитання, чому штучно не допускають до тендерів компанії, які потім фактично виконують дорожні роботи? – Про це точно знають в обласних Службах автомобільних доріг, які і готують тендерну документацію і проводять тендери. Чи знають в Службі автомобільних доріг, що їхній же авторський нагляд після проведеного тендеру «виявляє» порушення в проекті і збільшують (!) вартість виконання робіт? – Звісно, що знають! Самі замовляють роботи – самі ж контролюють!», – наголосив І.Васюник.
Нардеп підкреслив, що за результатами сьогоднішньої урядової наради, керівник уряду дав завдання розібратись з цим питанням та усунути можливі корупційні схеми при проведені тендерів на виконання дорожніх робіт та їх якості.
Лаврентій Дубич