ОСТАННІ НОВИНИ

«Сігарілла-бум» або як Львівська тютюнова фабрика «надула» ринок

|

Тютюнові компанії в Україні понесли серйозні втрати внаслідок збільшення акцизу і «цінових війн».  Водночас у 2017 році частка Львівської тютюнової фабрика на українському ринку піднялася до 6,3%. Успіх львівських табачників пов’язують безпосередньо з недонадходженнями в держскарбницю, пише Економічна правда.

За оцінками голови правління Центру громадянського представництва «Життя» Андрія Скіпальського, тютюнові корпорації в минулому році втратили приблизно 7 млрд грн в «цінових війнах». «Всі компанії працювали собі в збиток, щоб відстрочити підвищення цін. Акциз збільшувався на 40%, а вони продовжували тримати стару ціну, зменшуючи маржу», – констатує він.

Війни не пройшли безслідно для тютюнових виробників – вони понесли серйозні втрати. Так, в 2016 році збиток «Філіп Морріс Україна» перевищив 1 млрд грн, хоча роком раніше компанія була «в плюсі», хоч і невеликому – 5,4 млн грн.

Ще один великий гравець – компанія Japan Tobacco International (JTI) – в минулому році втратила на українському ринку 48,13 млн грн після прибутку в 1,06 млрд грн роком раніше.

Великі тютюнові корпорації готові були працювати в збиток, щоб не втратити свою частку на ринку і по можливості навіть її збільшити.

Проте, значно зросла частка тільки у однієї компанії, яка безпосередньо не брала участі в «цінових війнах». Мова про місцеве гравця – Львівську тютюнову фабрику, яка випускає недорогі сигарети таких торгових марок як «Strong», «Jinling», «Lifa» та інші.

За даними ЕП, за друге півріччя 2016 року частка ЛТФ на українському ринку зросла з менш ніж 1% до 5%. У 2017 році частка львівської компанії, згідно із середньомісячними показниками, оцінюється вже в 6,3%.

Як виявилося, успіх львівських табачників може бути безпосередньо пов’язаний з недонадходженнями в держскарбницю.

Так, у розпорядженні ЕП виявилися дані з податкової звітності ЛТФ за друге півріччя 2016 року, які побічно свідчать про використання компанією акцизних марок не за призначенням, через що держава могла втратити сотні мільйонів гривень.

ЛТФ раніше орієнтувалася переважно на випуск дешевих сигарет. Однак в 2016 році компанія почала нарощувати і частку більш елітних «сігарілл» – мініатюрних сигар з пресованого тютюну.

Відповідно до фінансової звітності ЛТФ, яка є в розпорядженні ЕП, у другому півріччі 2016 року компанія випустила 76,9 млн пачок «сігарілл». При цьому сигарет було випущено тільки 17,3 млн пачок.

За словами Скіпальського, однією з причин по якій ЛТФ могла збільшити виробництво «сігарілл», може полягати в тому, що з 2016 року в ЄС заборонили сигарети з будь-якими ароматичними добавками.

«Я припускаю, що в ЄС попит на «сігарілли» трохи виріс. І відповідно, на цей попит відреагувала ЛТФ, почавши випуск «сігарілл». Їх «сігарілли» дуже дешеві, так як виробництво дуже дешеве», – додає експерт.

Втім, є ще велика ймовірність, що заявлене компанією масове виробництво «сігарілл» – це спосіб ухилення від податкових відрахувань.

Причому тут оподаткування? Акцизні марки для сигарет і «сігарілл» мають однаковий зовнішній вигляд, але собівартість їх відрізняється.

Якщо на «сігарілли» акциз розраховується за вагою тютюну (559,78 грн за кг), то в сигаретах компонентами акцизу є: специфічний (зі штуки), адвалорний (з вартості) і мінімальне акцизне зобов’язання (12 грн за пачку).

Відповідно, якщо виробник купує акцизну марку і клеїть її на пачку, яка містить дві «сігарілли», він платить акциз в розмірі 1,11 (по 2 грами тютюну). Якщо цю ж марку наклеїти на пачку, яка містить 20 сигарет, акциз складе мінімум 12 грн.

Якщо пачки з двома «сігаріллами» не випускати, а декларувати випуск великих обсягів таких пачок, то «зекономлені» акцизні марки можна клеїти на звичайні сигарети і не платити при цьому 12 грн акцизу, а тільки 1,11 грн.

«Пачку, яку мені показували, яка нібито «сігарілли», насправді такі ж сигарети, які нічим не відрізняються. Тільки формально вони проходять за іншою торговельною кодом і на «сігарілли» менше акциз», – говорить завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський.

Раніше львівська компанія вже «засвітилася» в подібній справі. У 2015 році на херсонському складі ЛТФ в ході обшуків було вилучено 15,5 тисячі пачок сигарет – на вилучених пачках були наклеєні акцизні марки, які видаються для «сігарілл».

Фото: Закон і бізнес

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *