ОСТАННІ НОВИНИ

Руйнівна стратегія

Наталя ГОРБАНЬ, «Ратуша»

|

Нова транспортна стратегія може стати причиною руйнування центральної частини міста. Старовинні будівлі просто не витримають вібрації, спричиненої напливом важких автобусів радіальних маршрутів. «У центральну частину міста сьогодні планують запустити 83 автобуси великої місткості, які будуть розвертатися в центрі. Щоби зрозуміти, який ефект це викличе, прикладіть руку до будинку в центрі, коли проїжджає трамвай, і ви почуєте вібрацію. Аналогічно впливатимуть і важкі автобуси», — зазначив під час громадських слухань директор транспортної компанії  «Міра і К» Іван Велійка. За його словами, передовсім навантаження можуть не витримати старі каналізаційні колектори, розташовані під дорогами в центрі міста, зокрема, на проспекті Свободи.

Такі побоювання мають під собою ґрунт, вважають і в ЛКП «Львівводоканал». Як розповів «Ратуші» заступник головного інженера, начальник відділу каналізаційних мереж ЛМКП «Львівводоканал» Володимир Васильченко, найбільш вразливими є ділянки, де дорога проходить над головними колекторами з великими січеннями. Підсилюють небезпеку і погані дороги: «Багато залежить від стану доріг — якщо дорога рівна, без ям, то навантаження розподіляється рівномірно. Якщо ж дорога в ямах і хвиляста, то, звичайно, є динамічне навантаження. І це може спричинити підземні руйнування», — пояснив фахівець.

За словами пана Васильченка, випадки, коли руйнувалися старі каналізаційні колектори у Львові вже траплялися неодноразово: «На вулиці Данилишина кільканадцять років тому трапився провал колектора розміром 3,5 метра на 3, який збудували наприкінці XIX ст. Він стався після того, як по ньому проїхав тролейбус. Богу дякувати, ніхто не постраждав. Руйнування колектора з утворенням порожнини сталося і на вулиці Мечнікова».

Проектуючи нову транспортну стратегію, вважає фахівець, варто було б зважити на глибину залягання, розмір і стан підземних комунікацій. Втім, додає він, до них за такою інформацією не зверталися. 

Втім, побоювання щодо навантажень від великогабаритних автобусів не єдине. Громада Львова, попри те, що слухання нової транспортної стратегії призначили на Спаса, заповнила велику сесійну залу Львівської міської ради. Стільців, для всіх охочих долучитися до дискусії, не вистачило, відтак частина людей стояла в проходах і дверях.

 «Сьогодні ви повинні сказати львів’янам правду і про те, як погашатимете кредит на закупівлю нових автобусів великої місткості. І скільки в майбутньому коштуватиме проїзд у таких автобусах», — аргументував представник Асоціації вільних профспілок Андрій Корчинський. На це начальник управління транспорту і зв’язку Львівської міської ради Микола Жук відповів, що відсотки за кредит сплатять із державного бюджету, а от тіло кредиту погасять за рахунок продажу квитків. Втім, у такий розвиток подій Андрій Корчинський не повірив. За його словами, за сьогоднішнього тарифу не можуть працювати навіть автобуси малої та середньої місткості, натомість, великі автобуси зробити не збитковими буде ще важче, відтак, уже невдовзі на львів’ян очікує підняття тарифів і на радіальних маршрутах, і в автобусах середньої місткості. «Сьогодні автобуси великої місткості нові, і вони не потребують наразі значних експлуатаційних витрат. Втім, через рік, коли транспорт почне зношуватися, ситуація зміниться кардинально», — повідомив він.

Загалом, відповідно до нової транспортної стратегії міста, замість 750 автобусів середньої та малої вмістимості, містом курсуватиме 83 автобуси великої вмістимості та 485 — середньої. Суттєво буде змінена і кількість маршрутів — із 74, які є сьогодні, залишиться 46. Як зазначив начальник управління транспорту і зв’язку, необхідність зменшення кількості маршрутів визнають сьогодні і самі перевізники. Адже, скажімо, на Сихові, щоби потрапити до центру, можна сісти на будь-який маршрут, адже всі вони їдуть через центральну частину міста. «У нас сьогодні немає маршрутів, у нас — напрямки», зазначив він. Така ситуація спричиняє постійні корки в центрі та сповільнює рух. Натомість, відповідно до нової стратегії, швидкість громадського транспорту має, начебто, суттєво зрости, з одного боку, частково розвантажать дороги, на яких зазвичай корки, з іншого — робота буде організована таким чином, щоби не було так званих «відстоїв» водіїв на проміжних зупинках — водії просто чекають, доки маршрутка наповниться пасажирами. За словами чиновників, весь громадський транспорт буде обладнаний GPS-навігацією, і можна буде легко простежити, і коли водій вийшов на маршрут, на якій зупинці він скільки стояв і де зупинявся.

Натомість зупинки, як повідомляють розробники, мають бути лише у фіксованих місцях. Такий аспект, з одного боку, зменшить корки на дорогах, а з іншого, дозволить конкурувати з маршрутками й електро­транспортом, який сьогодні частково програє через те, що зупиняється лише на фіксованих зупинках. Загалом, на електротранспорт і радіальні маршрути  (що будуть у власності міста) планують перейняти понад 50% пасажирів.

Окрім того, переконують розробники, роботу громадського транспорту організують таким чином, що рухатиметься він по графіку, маршрути між собою не конкуруватимуть і працюватимуть із 06.00 до 23.00, а також будуть запроваджені нічні автобуси, що курсуватимуть по радіальних маршрутах. Словом, все у нас буде, як у казці.

Втім, люди до таких обіцянок на громадських слуханнях поставилися з недовірою. «Спочатку наведіть лад із тим транспортом, який у нас є, а потім беріться за нововведення. Водії хамлять, курять у салоні, їздять як їм заманеться», — обурювалися львів’яни.

Цікавить мешканців міста і те, яким чином можна буде організувати транспорт, щоби не було корків, якщо вже сьогодні на нещодавно відремонтованому проспекті Чорновола, на вулиці «Хімічна» рукав для зупинки громадського транспорту за розмірами зроблений, щонайбільше для «запорожця», а заїхати туди повинен автобус великої місткості. Відтак, коли автобус зупиняється, машини за ним стоять, адже проїхати немає можливості. Не передбачили потреб громадського транспорту і на кількох інших вулицях, де під час реконструкції навіть не передбачили підведення тролейбусних ліній ближче до тротуару, адже, за стандартами, електротранспорт повинен зупинятися на відстані 10—15 сантиметрів від тротуару, зокрема, щоби до салону без проблем могли зайти мати з візочком чи інвалід. Втім, на свіжо відремонтованих дорогах про це не потурбувалися. «Управління транспорту і зв’язку сьогодні переглядає проекти реконструкції доріг. Ми нарешті отримали доступ до цих документів. Бо ще донедавна вони обходили нас стороною», — повідомив Микола Жук.

Попри те, що розробники запевнили – Львів змоделюють до  кожного окремого будинку та навіть враховуючи кількість у ньому (щоби кожному львів’янину було зручно користуватися громадським транспортом), прорахунків, як виявилося під час громадських слухань, не бракує. Зокрема, чи не найбільше обурювалися мешканці Брюхович: «Це село 10 кілометрів завдовжки, в якому по 5 кілометрів доводиться долати до початкової школи. Потрапити у маршрутку зранку тим, хто їде на навчання чи роботу, просто неможливо. Іноді доводиться пропустити 3-4 автобуси – доки не наберешся зла і не почнеш агресивно, людям по головах, пхатись в автобус», — зауважила мешканка населеного пункту. Та й у самому Львові, як виявилося, є прогалини. Під час громадських слухань львів’яни скаржилися на те, що половина Сихова не має маршруту до «Метро», що з Грінченка, за новою системою, можна буде доїхати лише до кінця тролейбуса № 13 — на Зернову. А якщо потрібно потрапити на вул. Князя Романа, чи скажімо, Шота Руставелі, треба або йти пішки, або платити за проїзд ще раз. Не передбачили розробники і сполучення між такими важливими пунктами, як 8-ма міська клінічна лікарня та Лікарня швидкої допомоги. Чи «білі плями» транспортної стратегії на цьому завершуються, чи, можливо, їх на мапі Львова іще багато, скоро відчують на своїх власних ногах міщани. Адже до 2012 року нову  транспортну стратегію планують втілити в життя.

Наталя ГОРБАНЬ, «Ратуша»

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *