Львів’янин, автор закону про електронний квиток, перший заступника з питань транспорту (2014-2019 років) Ігор Васюник про впровадження безкоштовного громадського транспорту у Львові:
«Безкоштовний транспорт Львові буде! Зараз я відстоюю не себе, а майбутнє Львова. Ми з командою вивчали досвід інших країн, я працював з експертами, ми порівнювали фінансові можливості Львова й інших міст, де ця ідея вже працює. А тому ще раз наголошую: це практика понад 110 міст Європи і США. І це – реальність та тренд сучасних міст. Це питання не лише про кошти, а й про вміння стратегічно бачити розвиток міста, розуміти ключові болючі проблеми і вміти їх вирішувати.
А що ми маємо сьогодні? Автоперевізники не дотримуються графіків, шалені затори і вкрай занедбаний автотранспорт, у який і заходити страшно. Це все – щоденні проблеми львів’ян. Якщо транспортну проблему негайно не вирішувати, ситуація погіршуватиметься.
Утім чиновники Львівської міської ради вирішили підняти вартість проїзду у маршрутках та електротранспорті. Хоча всі попередні підвищення тарифів на проїзд не покращили якість перевезень. Найголовніше – вони вкотре навіть не можуть обґрунтувати підняття тарифу. Не кажучи вже про те, що восьмий рік, уявіть, восьмий рік у Львові не можуть запровадити електронний квиток! 15 міст України запровадили, а львів’ян водять за носа.
А тим часом більше ніж у 60 містах Європи і понад 40 містах США повністю скасували оплату за проїзд. Є такі міста в Китаї та Австралії. Одним із найбільш яскравих прикладів є столиця Естонії – Таллінн.
Сьогодні у Львові обертаються сотні мільйонів необлікованої готівки в сфері перевезень громадським транспортом. Ніхто не обліковує ні пасажирів, ні грошей, котрі платять люди за проїзд. За різними оцінками, в тіні перебуває 30-40% коштів. Ці гроші не йдуть на покращення чи закупівлю нового транспорту, а осідають в чиїхось кишенях! Ніде в розвинених країнах світу міський громадський транспорт не розглядають як бізнес. Громадський транспорт виконує стратегічну роль для соціально-економічного розвитку міста. Він забезпечує швидке пересування великої кількості мешканців, платників податків, які творять економіку, наповнюють бюджет. І наскільки комфортним і швидким є цей громадський транспорт, настільки зростає мобільність мешканців і їхня економічна активність, продуктивність їхньої праці та якість життя загалом.
25 листопада я був на громадських слуханнях щодо підняття вартості проїзду. Чиновники міськради і представники комунального АТП-1 всіляко переконували, що перевезення є збиткові, забагато возять пільговиків, а витрати за них не всі компенсовують. Я ставлю запитання: а на підставі чого ці розрахунки? В бюджеті Львова-2020 заклали майже 265 мільйонів гривень компенсацій за пільговиків, але ж ніхто не рахує, скільки саме їх перевезли. То звідки нам малюють ці суми?
«Нічого немає безкоштовного» – це перше, що кажуть люди, не знаючи про світовий досвід і керуючись звичною логікою прибутків-видатків. У всіх містах, де проїзд в громадському транспорті зробили безкоштовним для мешканців, витрати на забезпечення його роботи закладені в міському бюджеті.
Прогресивні міста давно відвели міському громадському транспорту стратегічну роль №1 через його вплив на соціально-економічний розвиток міста. Насправді багато міст зробили безкоштовним транспорт, щоб не втрачати кошти і уникнути спаду економічної активності населення. Безкоштовний транспорт робили не тільки для соціально незахищених і малозабезпечених, адже вони і так мали пільги, а для всіх мешканців міста, які заробляють і сплачують податки в міський бюджет.
Економіка Львова, який також зіткнувся з проблемою заторів, втрачає приблизно 2,7 мільярда гривень на рік. А це дорівнює майже половині теперішнього бюджету міста. Кількість автомобілів, до речі, лише зростатиме. Люди просто не мають альтернативи, чим щодня доїжджати на роботу і додому.
Але навіть без заторів такий низький рівень громадського транспорту як сьогодні у Львові негативно впливає на розвиток міста. У нас 53% львів’ян щоденно користуються громадським транспортом. Понад 60% надходжень бюджету Львова – це податок на дохід фізичних осіб (ПДФО). І всі ці платники податків мають великі проблеми із добиранням на роботу: одні півгодини-годину чекають на іржаві маршрутки, інші – стоять у заторах, бо не хочуть їздити як перші. Замкнене коло. Саме тому прогресивні міста дотують громадський транспорт.
Тому коли чиновники вчергове нарікатимуть, що потрібні мільярди на оновлення громадського транспорту і люди мало платять за проїзд… Відповідь проста: місто має інвестувати в громадський транспорт! А ви ніби не знали, що на це потрібні чималі кошти? Коли питають, звідки ж їх взяти, то для початку слід менше красти. І не просто проїдати бюджет, для цього багато розуму не треба… Потрібно управляти містом так, щоб воно заробляло, в тому числі й на якісний громадський транспорт.
Безкоштовний транспорт – реально, і це показує світова практика. У Львові спершу маємо впровадити електронний квиток, це допоможе зробити сферу перевезень прозорою і оптимізувати видатки. Важливо розробити фахову транспортну стратегію міста та його мобільності, пріоритет – для пішоходів та громадського транспорту. Звісно, інвестувати в закупівлю сучасного транспорту. Одночасно надати громадському транспорту пріоритет в русі по всьому Львову, підвищити вартість і контроль за паркуванням. Переконаний, вже на цьому етапі не менше 90% львів’ян будуть задоволені якістю перевезень. А потім скасуємо оплату за проїзд лише для мешканців міста, які є платниками податків, та пільговиків. За тією моделлю, яка буде вигідною саме для нашого міста. Переконаний, що Львів більше отримає в бюджет завдяки росту економіки загалом, ніж буде витрачати на громадський транспорт».
Більше думок експертів транспорту про цю тему читайте тут: Безкоштовний транспорт для Львова.
Андрій Котенський