Середнім для українських магазинів вважається показник крадіжок в межах 0,5-1% виручки. Тому, згідно з даними Держстату, за рік магазини в Україні через злодіїв недораховуються приблизно 1 млрд. гривень.
Як показало опитування «Коментарів», на практиці жодна торговельна мережа не наважується озвучити вголос розмір своїх реальних недоїмок.
«Якщо ж врахувати втрати на складах і при транспортуванні товару від постачальника, справжній обсяг збитків цілком може становити 5-7%», – вважає директор консалтингового центру RetailSolutionsLLC Арт Вартанян.
Для порівняння: в радянський час неофіційна норма «усушки та утруски» не перевищувала 0,03% від обороту магазина.
В той же час в Європі, за даними BestofSecurity, відсоток втрат через крадіжки в середньому становить 1,44% від обороту, тобто вище, ніж в Україні. І це притому, що на забезпечення своєї безпеки підприємства торгівлі в ЄС витрачають близько 0,3% від річного обороту, з яких 60% іде на утримання служби безпеки та майже 40% – на технічні засоби і протикражні пристрої.
В Україні витрати на службу безпеки укупі з технікою рідко перевищують 0,8-0,12%. «Можливо, причина «кращих» показників злодійства в ЄС у тому, що там зазвичай крадуть на знак протесту проти суспільства споживання або укладаючи парі. А значить, така крадіжка, зазвичай, добре спланована. В Україні ж люди найчастіше крадуть через бідність і роблять це незграбно та спонтанно. Причому більшість шахраїв не вважають себе злодіями – не дозволять собі взяти чужу річ у гостях, не витягнуть гаманець з відкритої сумки в транспорті», – відзначає видання.
При цьому поширена думка про те, що злодійство це крапля в морі для супермаркетів, є невірною. Крадіжка оплачується іншими споживачами, оскільки всі втрати ритейлери закладають в націнку. За словами керуючого супермаркетом однієї зі столичних мереж Артема Коринського, це близько 0,5% від обороту, все, що перевищує цей відсоток, компенсується персоналом.
Торгові мережі провідних країн світу через нечесних клієнтів втрачають за рік в три рази менше, ніж через персонал. Однак українські експерти запевняють, що у нас ситуація інша.
«Основний відсоток крадіжок лягає на персонал фірми, який безпосередньо працює з товаром: вантажників, продавців, фасувальників, водіїв тощо. Покупець краде не більш ніж 15% від загального обсягу втрат від розкрадань. Найбільший рівень злодійства – у супермаркетах та магазинах з великою плинністю кадрів», – зазначає керівник центру підготовки та навчання Асоціації підприємств безпеки Віктор Литвиненко.
Товари, які виносять з магазинів найчастіше |
% |
Товари для гоління |
3,7 |
Модні аксесуари до одягу |
3,6 |
Сир |
3,1 |
Верхній одяг |
2,9 |
М’ясо |
2,8 |
Парфумерія |
2,8 |