З першого серпня розпочнеться новий відлік у житті львівських автомобілістів та пішоходів. Саме цього числа набувають чинності рішення про створення пішохідної зони у межах історичного центру та ухвала про положення про порядок переміщення транспортних засобів для забезпечення безперешкодного функціонування транспортної інфраструктури Львова.
Ці документи кардинально змінять не тільки рух автомобільного транспорту в центрі міста, але й самі умови його перебування в цій частині міста.
Центр Львова має бути пішохідним
Утворення пішохідної зони в історичному центрі передбачено «Концепцією створення впорядкованих паркувальних та пішохідних зон у центральній частині Львова». Зона охоплюватиме частину старого міста, обмеженого вулицями Підвальною, Валовою, Друкарською, Ставропігійською, Сербською, Братів Рогатинців, Староєврейською, Краківською, Вірменською, Галицькою, Руською, Гонти та Гавришкевича.
Службовий транспорт матиме право заїздити в цю частину лише у певні години, переважно увечері та зранку, аби доставити товари, необхідні торговим та відпочинковим закладам. Мешканці цих кварталів матимуть право безперешкодно заїжджати додому, але без права тривалої стоянки – за це машину забиратиме евакуатор.
Активіст руху «Дайте пройти!» Левко Стек вважає, що такий розвиток подій дасть є природним і дасть поштовх для розвитку центральної частини міста. На його переконання, звільнення вулиць і тротуарів від автомобілів дозволить жителям Львова почуватися комфортніше, а крім того, місцевий бізнес отримає новий поштовх для подальшого розвитку.
«Давайте пригадаємо той час, коли площа Ринок не була пішохідною. Ніхто з львів’ян взагалі не думав там відпочивати чи проводити вільний час. Тепер же ми взагалі не уявляємо собі життя без цього простору, який є надзвичайно красивим, і є візитівкою Львова. Так відбувається на будь-якій площі чи вулиці, яка стає пішохідною» – каже він.
На переконання Левка Стека, міські вулиці не призначені для того, щоби бути парковками і він подає приклад того, як виглядає місце у центрі Львова, що стало саме таким паркінгом – площа Катедральна.
«Що там відбувається? Жоден адекватний львів’янин не проводить там свій час , бо крім машин ти там нічого не побачиш. Там немає можливості ні сісти, ні провести якось свій час, чекаючи на знайомого. Там є паркування, хоча це одна з найгарніших площ міста і потенційно могла би бути неймовірно притягувальним магнітом для всіх» – каже він.
На думку активіста, доброю ідеєю є паркувальні зони поблизу історичного центру, однак вони не здатні повністю врятувати ситуацію через звички до хамського паркування багатьох водіїв. Саме том, каже Л.Стек, потрібні жорсткі обмежувальні заходи – спочатку боларди, які не дозволятимуть проїхати в пішохідну зону власникам автівок, що не мають відповідних дозволів.
«Якщо у нас зараз склалася така ситуація, коли цих правил немає і коли їх недотримуються, коли вони не працюють і коли працівника ДАІ можна просто послати на три букви і тобі за це нічого не буде, якщо в тебе є правильний номер телефона, то лише фізичним обмеженням можна вплинути на людей. Їм можна це пояснити лише такими методами фізичного блокування. Тому що не можна сподіватися, що одного дня в людини раптом зміниться ментальність і світогляд і вона зрозуміє, що це погано» – наголошує Л.Стек.
Водночас він переконаний, що найдієвшим методом, що обмежить в’їзд до центру, є запровадження оплати за такі дозволи.
«Треба платити за паркування в центрі міста. Це величезний привілей в усьому світі. Наприклад в Лондоні , щоби заїхати в центр міста, треба заплатити 8 євро. А в нас чомусь зробили парковку на Валовій, а декотрі обурюються, що з них вимагають гроші , хоча вони тут паркувалися «сто років» безплатно. Я сподіваюся, що так буде все більше і більше. Треба щоби кожен зрозумів – приїхати в центр міста має бути дорого, має бути незручно і ти маєш від цього потерпати. Тому що в іншому випадку у нас буде поганий громадський транспорт, не буде велоінфраструктури, ми будемо потерпати як пішоходи» – вважає активіст руху «Дайте пройти!».
Привіт, евакуатори
Однак ще більшим сюрпризом для водіїв Львова стане повернення евакуаторів на міські дороги. Щоправда, у положенні, що його нову редакцію затвердила Львівська міська рада, йдеться про чітко визначений перелік місць та умов, що дозволятимуть евакуювати машини.
Як вказано в ухвалі, переміщення транспортних засобів здійснюватимуть у пішохідній зоні, що обмежена вул. Підвальною, просп. Свободи, вул. Валовою, Друкарською, Ставропігійською, Сербською, Братів Рогатинців, Староєврейською, Краківською, Вірменською, Галицькою, Руською, Гонти, Гавришкевича, а також на пл. Міцкевича, Галицькій, Торговій, вул. Підвальній, Винниченка, пл. Митній, вул. Личаківській; також на прилеглих територіях аеропорту, автовокзалу на Стрийській, стадіону «Арена-Львів» та Головного залізничного вокзалу.
Водночас автомобіль переміщатимуть тільки тоді, коли він спричиняє чи може спричинити виникнення надзвичайних ситуацій на вулицях міста; перешкоджає дорожньому руху автотранспорту, міського пасажирського транспорту та припаркований не у спеціально відведених місцях.
Крім того, йдеться про випадки, коли авто стоїть над люком пожежного гідранта (у безпосередній близькості, яка не дає можливості встановлення пожежної колонки), а також під час надзвичайних ситуацій, що становлять загрозу для довкілля, життя.
Після позовів від прокуратури міська рада внесла зміни до цього документа і тепер рішення про те, що машину слід забрати, прийматиме не комунальник, а працівник ДАІ. Саме він викликає евакуатор, а вже працівники комунального підприємства «Львівелектротранс» здійснюють переміщення машини на майданчик по вулиці Горооцькій, 185.
Водії, з якими поспілкувався ваш кореспондент, не у захваті від такої новації. Не називаючи імен, вони вказують на те, що повернення евакуаторів дасть можливість залученим у цей процес службам повернутися до банального заробляння грошей на автомобілістах, котрі не мають відповідних зв’язків чи посади.
«Ми тішилися з того, що прокуратура подала в суд і евакуатори заборонили, бо це був «бєспрєдєл» комунальників і ще якихось бізнесменів, які «кошмарили» водіїв за нібито неправильно припарковані автомобілі. Тепер до цього процесу залучили ДАІ і ніхто не може гарантувати, що вони всі разом не візьмуться за старе» – каже пан Андрій, водій зі стажем у понад 20 років.
За його словами, добрим є те, що чітко визначено перелік вулиць, де працюватимуть евакуатори , тому можна їх обминати, а відтак уникнути й непотрібних проблем. З іншого боку, каже автомобіліст, перелік підстав для евакуації автомобілів у певних пунктах є трохи загальним, що відчиняє дверцята для «фантазій» причетним службам.
Що ж стосується пішохідної зони, то водії вважають, що це перенесе проблему з паркуванням на вулиці, прилеглі до цієї зони і там воно стане ще більше проблемним. Таку думку висловив водій таксі Ігор.
«Місто мало би думати і про автомобілістів – створити великі підземні паркінги в межах ближнього центру, щоби люди могли без проблем приїхати до центру і вирішити свої проблеми. А взагалі то, найкращим способом розвантажити центр Львова було би забрати звідси численні органи влади – міську раду, обласну, правоохоронців. І це відразу би позначилося на кількості транспорту в центрі» – сказав він.
Фото – Львівський портал
Тарас Базюк, «Львівський портал»