Питання про підняття тарифів на проїзд в міському транспорті перевізники лобіюють ще з весни минулого року і врешті воно досягає свого апогею. Координаційний комітет перевізників висунув ультиматум виконкому Львівської міської ради, аби до 15 лютого 2013 року було погоджено новий тариф. Загострює проблему вартості проїзду здорове бажання пасажирів не платити дорожче. Львівська міська влада теж не вбачає у цьому ніякої потреби, про що неодноразово робила публічні заяви. Але перевізники стоять на своєму — мусимо їздити дорожче…
Із березня маршрутки у Львові подорожчають до трьох гривень?
Із першого березня проїзд у львівських маршрутках подорожчає щонайменше до трьох гривень. Про це в коментарі «Львівському порталу» повідомив голова Львівського обласного осередку «Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників» Іван Велійка. Водночас представник перевізників зазначив, що для повного задоволення потреб перевізників ця сума мала б сягнути восьми гривень.
Він вказав на той факт, що зараз транспортні підприємства “опинилися фактично на межі виживання”. А пасажирський авторанспорт може зупинитися будь-якої миті, якщо підприємство не отримає можливості купувати паливно-мастильні матеріали та запчастини.
«Кредиторська заборгованість перед постачальниками паливно-мастильних матеріалів, автошин та запчастин коливається на кожному підприємстві по-різному – від мільйона до трьох мільйонів гривень. Фактично сьогодні в будь-який момент кредитор може припинити постачання», – сказав він.
Представник перевізників зазначив, що під час нещодавньої конференції повноважних представників трудових колективів та профспілкових організацій автотранспортних підприємств Львова, було прийняті конкретні рішення, згідно з якими до 15 лютого виконком ЛМР має затвердити новий тариф на проїзд у розмірі щонайменше три гривні.
«Рішення конференції – конкретні. Перше, це звернення з вимогою до виконкому Львівської міської ради, аби до 15 лютого 2013 року погодити тариф у розмірі трьох гривень. Друге – вирішення проблеми компенсації за перевезення пільгових категорій пасажирів. Третє – залучення міською владою правоохоронців до виявлення власників фальшивих посвідчень (пільговиків – авт.) та центрів, які їх продукують. Тому що число власників фальшивих посвідчень росте з кожним днем», – говорить І. Велійка.
Окрім того, він переконує, що вимоги міської ради до перевізників тягнуть за собою додаткові видатки. «Якщо говорити і виходити з тих документів, які на сьогоднішній день сформовані замовником – встановлення систем GPS, впровадження електронного квитка, щорічна 20% заміна автопарку на нові низькопідлогові автобуси – то ми хотіли б, щоби тариф був 8 грн. А розрахунки, які на сьогоднішній день подано (на затвердження виконкому – авт.), виходять з того парку, який є у транспортних підприємств зараз. Без урахування кредитних грошей, які необхідно залучати для закупівлі нового транспорту… і складають від 3 – 3,5 грн. Ми ці розрахунки подали і вимагаємо, щоб мінімальний тариф від трьох гривень був затверджений», – наголошує Велійка.
Варто також зазначити, що під час конференції було створено координаційний комітет, до котрого увійшли представники усіх автотранспортних підприємств, а також голови профспілкових організацій. Відтак, новий комітет прийматиме рішення, котрі будуть необхідні при нереагуванні громади міста на потреби перевізників і виклики ринку, про які перевізники говорять сьогодні.
«Від початку переговорного процесу із владою ми прогнозуємо, що з першого березня автобуси мали би поїхати за новим тарифом», – резюмував Іван Велійка.
Бути чи не бути новому тарифу?
Натомість представники міської влади заявляють, що чинний тариф у дві гривні є економічно обґрунтованим і змінювати його не треба.
На думку депутата міської ради Львова, члена комісії з питань інженерного господарства, транспорту і зв’язку Юрія Кужелюка ультиматум перевізників нічим не закінчиться, якщо міська влада збереже витримку.
«Я думаю, що цей ультиматум нічим не закінчиться, якщо міська рада буде мати витримку. Ми говоримо про підвищення дуже давно і чуємо лише, що перевізники працюють собі в збиток, тобто, це означає, що протягом 20 років якийсь добрий дядько фінансує пасажирські автоперевезення і перевізники є нашими благодійниками», – коментує чиновник.
Подорожчання можливе лише за умови реального підвищення сервісу перевезень, вважає Ю. Кужелюк.
«От коли перевізники перестануть порушувати рух по маршрутах, коли будуть їздити згідно з графіком, який вони ж і погоджували, а ми бачимо довкола порушення графіку, особливо уранці та увечері. Коли водії будуть вдягнені у форму, перестануть курити в салонах, коли автобуси будуть чисті, коли не буде музики, а водії не будуть хамити. От тоді й можна буде говорити про підняття ціни. Тобто спочатку стільці, а потім гроші, а не навпаки», – говорить він.
Не до вподоби ініціатива перевізників й пасажирам, котрі вважають, що прибутки таксомоторників реально тінізовано, а новий тариф необґрунтований.
«Якби у нас діяв електронний квиток, то питання про доцільність подорожчання не виникало б. Хто зна, які реальні прибутки отримують «маршрутники» від забитих людьми автобусів? Це ж ніхто не фіксує. А вірити їм на слово, що вони бідують – це себе ж обдурювати», – переконаний студент Юрій.
Не схвалює можливого підвищення вартості проїзду й вихователька садочку пані Марія.
«Щодня добираюсь на роботу громадським транспортом. Іноді, коли довго немає мого автобуса, змушена робити додаткові пересадки. Якби ж я отримувала зарплатню як пан Азаров по 30 тисяч, то не мала б нічого проти, а з того, що я зараз заробляю, будь-яке подорожчання негативно б’є по моєму гаманцеві», – сказала освітянка.
Як довго чиновники зможуть втримувати вартість проїзду у маршрутках на сьогоднішньому рівні – невідомо. Зрозуміло лише одне, перевізники налаштовані стояти на своєму рішуче.
Варто нагадати, що попереднє збільшення вартості проїзду у маршрутках Львова відбулось 1 лютого 2011 року. Тоді виконавчий комітет Львівської міської ради затвердив новий тариф на проїзд у розмірі 2 грн, незважаючи на вимогу перевізників збільшити ціну до 2,5 грн. Водночас, перевізників було зобов’язано видавати пасажирам квитки.
Тодішній керівник департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради Наталія Павлюк запевняла, що видачу квитків у маршрутках беруть під контроль, готують положення про контрольний відділ. А мешканців закликали вимагати квитки від водіїв, бо в маршрутках з’являться контролери. Однак добрий задум так і не зрушив з місця.
Фото: Львівський портал
Андрій Котенський, Львівський портал