ОСТАННІ НОВИНИ

Е-квиток від А до Я: які зміни чекають на Львів у 2022 році

Наталя ДУЛЯБА

|

На засіданні 13 серпня виконавчий комітет Львівської міської ради офіційно запровадив автоматизовану систему оплати проїзду (АСОП) у громадському транспорті всієї громади, тобто е-квиток, і встановив нові правила проїзду.

Львівський портал розповідає, що ж зміниться у громадських перевезеннях у Львові, як саме працюватиме е-квиток, що нового передбачили для контролерів, а найголовніше – що потрібно зробити, щоб отримати власну картку для проїзду.

Запрацювати електронний квиток у всьому громадському транспорті Львова має у середині січня 2022 року. З цього часу оплата проїзду відбуватиметься через катку «ЛеоКарт» – пластикову картку, яку зчитуватимуть встановлені у салонах валідатори. Саме ця картка й буде персоналізованим або неперсоналізованим носієм е-квитка, з якого зніматимуться гроші за кожну поїздку.

«Ми планували, що львів’яни зможуть пробувати користуватись системою електронного квитка наприкінці серпня – на початку вересня. Зараз є певні затримки, але я думаю, що у вересні на цей етап ми все ж таки вийдемо. Із вірогідністю у 95% я гадаю, що е-квиток «поїде» у Львові 13 січня 2022 року. Жодних підстав думати, що цього не відбудеться, наразі нема. Всі валідатори встановлюються згідно з графіком, система [АСОП] розгортається», – відзначив керівник проєкту із впровадження е-квитка Роман Лев.

Карток «ЛеоКарт» буде три типи:

Загальна – картка, призначена для регулярного застосування, її потрібно періодично поповнювати. Ця картка не містить жодних особистих даних про пасажира, однак для її використання потрібно авторизуватись через окремий сайт, який наразі ще розробляють. Купити загальну картку можна буде без будь-яких документів у мережі роздрібної торгівлі, яку теж поки напрацьовують.

Персоналізована – міститиме ваше фото, ім’я, прізвище та інші особисті дані. Такі картки видаватимуть усім пільговим категоріям населення, а також тим, хто сам виявить таке бажання і подасть необхідні документи. Всі персональні дані будуть захищені у системі АСОП;

Туристична – призначена для короткострокових поїздок туристів у необмеженій кількості. Проте такі картки матимуть різний термін дії (наприклад, на день, на два чи тиждень).

Як отримати свій «ЛеоКарт»?

Туристичну картку можна купити у спеціальних автоматах, які встановлять на залізничному вокзалі, в аеропорту і на автовокзалах.

Якщо туристична карта матиме визначену ціну за конкретний період використання, то загальна – це картка, яку ви поповнюєте, щоб нею розраховуватись за проїзд у громадському транспорті. Поповнювати картку можна буде через окремий сайт або за допомогою офіційного мобільного додатку. В обох випадках завжди буде видно залишок коштів.

Більше того, встановивши і авторизувавши загальну картку через мобільний застосунок, пластиковий еквівалент носити з собою буде не обов’язково, адже ваш «ЛеоКарт» збереться у телефоні.

Якщо ж ви все-таки вирішили користуватись пластиковою загальною карткою для проїзду і не завантажувати на смартфон додаток, то її поповнювати і перевіряти залишок коштів теж потрібно буде робити в особистому кабінеті на вищезгаданому сайті.

«ЛеоКарт», який надає право пільгового проїзду, можна безкоштовно отримати, лише якщо попередньо подати необхідні документи через ЦНАП, Центр обслуговування е-квитка (вул. Горбачевського, 10), особистий кабінет мешканця, Центр надання допомоги учасникам бойових дій (вул. Пекарська, 41) та інші пункти прийому.

Всі заявки обов’язково пройдуть верифікацію, після чого розпочнеться виготовлення персональної пільгової картки. Коли вона буде готова і де її забрати, вас повідомлять. Із переліком категорій населення, які мають право на пільговий проїзд, можна ознайомитися за цим посиланням.

Оформлення і видачу пільгових карток для проїзду учнів та студентів збираються проводити безпосередньо через освітні заклади на основі їхніх баз даних. Для студентів також розглядають можливість оформлення «ЛеоКарт» через мобільний додаток.

Так виглядають автомати для купівлі туристичних карток

Зайшов я у трамвай. Що далі?

Зайшовши у громадський транспорт, пасажир відразу має оплатити проїзд. У затверджених мерією правилах визначено, що це потрібно зробити, не чекаючи наступної зупинки, тобто відразу, як зайшли. Для цього підставляєте свою картку до встановленого у салоні валідатора, успішну оплату він підтверджує звуковим і світловим сигналами.

Водночас із запуском е-квитка у Львові проїзд можна буде оплатити й через QR-код Приват24 та готівкою, купивши разовий квиток у водія. Так, у кожного водія буде власний пристрій, який роздруковуватиме білет. При цьому з ним більше нічого не доведеться робити, такий квиток буде автоматично завалідованим для поточної поїздки.

Однак слід зауважити, що паперовий разовий квиток, придбаний у водія, не дає можливості пересадки і традиційно його вартість буде більшою.

Система для друку разових паперових квитків у водія

Якщо на вашій картці закінчились гроші або їх є недостатньо для оплати проїзду і, відповідно, ви не змогли завалідувати свій е-квиток, тоді не пізніше наступної зупинки ви зобов’язані купити у водія разовий білет готівкою або ж вийти з салону.

Якщо зламався трамвай чи сталась ДТП, я маю купувати новий квиток?

Якщо громадський транспорт вийшов із ладу під час роботи на маршруті і не може продовжувати рух, то при пересадці на інший трамвай\тролейбус чи автобус знову оплачувати проїзд не потрібно.

Загалом придбаний через «ЛеоКарт» квиток дозволяє пересісти з одного на інший вид громадського транспорту протягом 40 хвилин із моменту валідації квитка.

Все, що треба знати про контроль

Із введенням е-квитка контролери з громадського транспорту нікуди не зникнуть. Вони навпаки отримають бонус – змогу блокувати у салоні валідатори. Таким чином ніхто з пасажирів уже не зможе похапцем оплатити проїзд, щоб встигнути до перевірки.

Те, що у конкретній маршрутці чи трамваї проходить контроль, щоразу буде видно у системі АСОП. Зайшовши у салон, контролер зчитуватиме ваш «ЛеоКарт» власним валідатором, який покаже всю інформацію про останню оплату проїзду, а також ваші дані, якщо у вас персоналізована картка.

Якщо ж пасажир їхав зайцем, не оплатив перевезення багажу чи проїзд дітей від 7 років, то він має сплатити штраф (140 грн). Однак тепер його потрібно буде оплатити відразу – для цього контролер видаватиме спеціальний штрафний квиток, який на місці й потрібно буде завалідувати. Для оплати штрафного квитка не потрібно мати документи, що підтверджують особу.

Якщо пасажир відмовляється пред’являти свою картку для контролю, будь-яким чином намагається уникнути сплати штрафу, то це трактують як злісну непокору і викликають поліцію. За таке порушення законодавство передбачає 51 грн штрафу або до двох місяців виправних робіт із відрахуванням 20% заробітку.

Якщо контролер виявив, що власник передав свою пільгову картку комусь іншому, то її обов’язково анулюють, а така особа втратить свій привілей на проїзд у громадському транспорті.

Зауважимо, що під час контролю має здійснюватися відеофіксація, а контролер перед перевіркою повинен пред’являти своє посвідчення.

Чи можна отримати пільгову картку, не маючи львівської прописки?

Право на повністю безкоштовний або пільговий проїзд у громадському транспорті Львова із введенням е-квитка матимуть люди, які зареєстровані у всіх населених пунктах Львівської громади і які пройдуть верифікацію. Тобто їхнє право на пільгу обов’язково перевірять.

Проїзд пільговиків згідно з законодавством покриває місцева влада зі своїх бюджетів, тобто Львів із власної кишені мав би платити перевізникам за те, що вони возять цю категорію пасажирів-«чужинців». Наразі у мерії цього робити не планують, тому документи на виготовлення персональних карток «ЛеоКарт» не від жителів Львівської громади не приймають.

Можливо, Львівська міськрада погодиться на те, аби кошти за проїзд у Львові повертала влада того населеного пункту, де зареєстрований такий пасажир. Проте для цього потрібно прийняти окремі рішення та владнати низку нюансів.

Варто зазначити, що з введенням електронного квитка у Львові мерія більше не буде виплачувати на пряму компенсації перевізникам за пільгові перевезення. Гроші з міського бюджету будуть перераховувати оператору системи АСОП, ЛКП «Львівавтодор», а він своєю чергою далі їх розподілятиме між перевізниками залежно від кілометражу.

Це теж буде серйозною зміною у фінансуванні автотранспортних компаній, адже досі такі виплати здійснювали на основі сумнівної кількості самих перевізників, яких ніколи не могли остаточно порахувати.

Чи будуть обмеження на проїзд для пільговиків?

Пасажир із пільговою карткою може їздити у громадському транспорті скільки йому заманеться. Проте при необхідності система АСОП дозволяє ввести ліміт.

Тимчасово обмежити кількість поїздок пільговикам у Львові зможуть лише після прийняття відповідного рішення у мерії. При цьому таке ймовірне обмеження можуть застосувати виключно до пенсіонерів за віком. Тоді ця категорія зможе їздити у громадському транспорті зі своєю карткою певну кількість разів у межах визначеного періоду.

Якщо користувач використав свої безкоштовні поїздки, то додаткові він може оплатити самостійно.

P.S. у Львові діє гаряча лінія електронного квитка: 0-800-303-007. Зателефонувавши за цим номером, можна отримати відповіді на запитання, які вас цікавлять. Оператори приймають дзвінки з понеділка по четвер з 09:00 до 18:00, а у п’ятницю – з 09:00 до 16:45.

Фото: Facebook ЛеоКарт, з мережі Інтернет

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.