ОСТАННІ НОВИНИ

Львів – у лідерах міст України за забрудненням повітря

Андрій Котенський

|

Повітря, яким дихають жителі великих міст України, небезпечне для життя. Цілому букету захворювань сприяють рекордні викиди промислових підприємств, велика кількість старих автомобілів та будівництва. Найгірший стан справ з повітрям у Дніпрі, Маріуполі та Миколаєві. Серед найзабрудненіших міст також опинилася Одеса, Київ та Львів, пише журнал НВ.

 

Якість повітря в українських містах, залишає бажати кращого, в один голос говорять екологи та медики. Це підтверджує глобальна система Airvisual, яка збирає дані з супутника та датчиків по всьому світу: Україна за підсумками 2018-го за середньорічною концентрацією мікропилу в повітрі зайняла 49-те місце в антирейтингу. Однак деякі українські міста мають забруднення трохи менше, ніж в Делі чи Кабулі, і в рази більше, ніж, наприклад, в Осло або Гельсінкі.

Реклама партнерів

Небезпечний внесок до повітря наших міст роблять хімічні викиди і шкідливі сполуки. За даними Укргідрометцентру, у першому півріччі 2019-го найгірша ситуація у країні була у промислових центрах — Дніпрі та Маріуполі. Тут найбільше отруюють повітря підприємства-забруднювачі, рейтинг яких щорічно складає Міністерство енергетики та захисту навколишнього середовища.

Хто найбільше забруднює повітря в Україні. ТОП-10:

  1. Маріупольський МК ім. Ілліча, Донецька обл., м. Маріуполь — 226,6 тис. т.
  2. АрселорМіттал Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг — 208,2 тис. т.
  3. Бурштинська ТЕЦ (ДТЕК Західенерго), Івано-Франківська обл., м. Бурштин — 182,9 тис. т.
  4. Курахівська ТЕС (ДТЕК Східенерго), Донецька обл., м. Курахове — 139,1 тис. т.
  5. ДТЕК Павлоградвугілля, Дніпропетровська обл., м. Павлоград — 121,2 тис. т.
  6. Вуглегірська ТЕС (Центренерго), Донецька обл., м. Світлодарськ — 100 тис. т.
  7. Дніпровський меткомбінат, Дніпропетровська обл., м. Кам’янське — 99 тис. т.
  8. Запорізька ТЕС (ДТЕК Дніпроенерго), Запорізька обл., м. Енергодар — 98,1 тис. т.
  9. МК Азовсталь, Донецька обл., м. Маріуполь — 88,8 тис. т.
  10. Ладижинська ТЕС (ДТЕК Західенерго), Вінницька обл., м. Ладижин — 72,3 тис. т.

За індексом забруднення повітря антирейтинг великих міст України очолюють Дніпро, Маріуполь та Миколаїв. У лідерах міст із забрудненим повітрям також Одеса, Київ та Львів, якість повітря яких страждає здебільшого через надмірну загазованість від авто.

Цей повітряний коктейль викидів катастрофічно позначається на здоров’ї українців, впевнені лікарі.

«Погана якість повітря може призвести до цілої низки захворювань органів дихання: бронхіти, бронхіальна астма, хронічна обструктивна хвороба легенів, — пояснює терапевт клініки Intosana Андрій Артеменко. — Також це посилює ішемічні хвороби серця та артеріальну гіпертензію». З тих самих причин українці схильні до синдрому хронічної втоми, а також онкології. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно у світі через забруднене повітря помирає 7 млн людей.

У світовій гонці за чистим повітрям Україні, на жаль, також похвалитися нічим. За версією глобальної бази даних Numbeo, до списку із 288 найбільш забруднених міст планети потрапили чотири українські міста — Дніпро (40-ве місце), Київ (108-ме), Харків (140-ве) та Львів (154-те). А все тому, що іноземні туристи низько оцінили якість тутешнього повітря, перш за все через високу загазованість.

Фахівці вважають таку оцінку справедливою і наголошують: українські міста заповнені великою кількістю старих автомобілів з двигунами, що нещадно отруйними атмосферу. Саме вони зараз особливо популярні у небагатих автолюбителів: обсяг продажів уживаних машин цього року зріс в чотири з половиною рази. І хоча в значною мірою такому стрибку сприяла легалізація «євроблях», завезених протягом майже трьох років, тенденція очевидна, наголошують фахівці.

Екоактивістів така динаміка жахає. «Євробляхи», які не допускаються на дороги навіть у Польщі через те, що вони не проходять сертифікацію Євро-5 і Євро-6, завозять в Україну, а вони коптять більше. Підвищений рівень вуглекислого та чадного газів у повітрі, за словами лікарів, призводить до хронічної слабкості, сонливості та головного болю.

Як вже повідомляв Львівський портал, покращити ситуацію із якістю повітря можна не лише новими стандартами. Якщо взяти такі міста, як Львів, де немає великих підприємств, а близько 90% забруднення повітря становлять автомобільні вихлопи, дієвим засобом стане розвантаження міста від засилля приватного транспорту, а для цього необхідно заохотити городян пересідати на громадський транспорт.

На важливості фахової транспортної стратегії міста, його мобільності і пріоритеті для пішоходів та громадського транспорту наголошує автор закону про електронний квиток, перший заступник з питань транспорту (2014-2019 років) Ігор Васюник. Він пропонує надати громадському транспорту пріоритет в русі по всьому Львову, ввести обіцяний 8 років тому електронний квиток, а також впровадити безкоштовний громадський транспорт.

До прикладу столиця Естонії – Таллінн, посідає 24 місце у світі за індексом чистоти повітря глобальної бази даних Numbeo та випереджає Львів на 111 позицій! Досягти такого рівня чистого повітря Талліну допомогло зокрема й введення безкоштовного і якісного громадського транспорту (яке впровадили 6 років тому – ред.). Сьогодні таллінці масово пересіли з власних авто на громадський транспорт, чим розвантажили вулиці міста, і відповідно – зменшили кількість вихлопів у повітря.

За прикладом Талліна уже понад 100 міст у світі повністю або частково впровадили безкоштовний громадський транспорт і отримують від цього не лише екологічний, а й економічний зиск. Зараз над впровадженням безкоштовного громадського транспорту активно працюють у Люксембурзі, Франції, Німеччині та Польщі.

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.


Загрузка...