ОСТАННІ НОВИНИ

Звільнити Львів від самовільних парковок: місія (не)можлива?

Наталя ДУЛЯБА

|

Життя львівських водіїв більше ніколи не буде таким, як раніше. Період хаотичних і халявних парковок на тротуарах, пішохідних переходах, газонах та будь-якому іншому місці, де водієві зручно, офіційно завершився. Від сьогодні, 27 вересня, в Україні набирає чинності закон №5364 «Про реформування сфери паркування транспортних засобів».

Верховна Рада запровадила нові правила зупинки, стоянки та парковки, на порушників яких чекають багато сюрпризів: фото- і -відеофіксація, інспектори з паркування, які зможуть штрафувати водіїв без їхньої присутності. Львівський портал взявся з’ясувати, коли саме у Львові запрацюють такі інспектори, яким чином вони виписуватимуть штрафи, евакуйовуватимуть автівки та як каратимуть водіїв на «євробляхах».

Як було, і як стане тепер?

Проблема з паркуванням у Львові виникла не учора, однак сьогодні вона досягла свого апогею. У місті, яке розбудовується з шаленою швидкістю, стрімко зростає й кількість машин, які водії не поспішають ставити у спеціально відведених місцях. Аби зекономити і гроші, і час на пошуки, вони залишають свої машини абиде й абияк, ігноруючи потреби пішоходів та громадський транспорт. Відтак у Львові масовими стали стихійні паркувальні зони, для користувачів яких неписані будь-які правила. Якщо спочатку це створювало дискомфорт для пішоходів, то тепер суцільні ряди запаркованих автівок вздовж вузьких вуличок нерідко перешкоджають руху громадського транспорту.

Раніше за безпекою дорожнього руху стежили безпосередньо патрульні, які мали обов’язково дочекатись на місці порушення горе-водія, перевірити всі документи і лише тоді складати постанову. Також штрафувати порушників можуть в автоматичному режимі, тобто сам факт порушення фіксує камера, яка встановлена у громадських місцях та на дорогах. У такому випадку з людини спочатку стягують штрафні бали, яких вистачає на три порушення, а потім – штраф у грошовій формі.

Як розповів начальник патрульної поліції Львівщини Роман Пилипенко, порушення правил паркування є найпоширенішим серед водіїв у центрі Львова. При цьому жоден із них не визнає своєї провини, оскільки зупинився на кілька хвилин через те, що «дуже треба».

«Спілкуючись із нашими водіями, які порушують правила паркування, у 99% випадків вони заявляють, що роблять це через виняткову ситуацію. І жоден із них не визнає своєї провини. Тому завдяки цьому закону ми відходимо від практики, коли водій підходить до автомобіля, розказує патрульному, що то не він паркувався, і усуває правопорушення. Більше того, порушення правил паркування є найпоширенішим серед водіїв у центральній частині міста. Тому я сподіваюсь, що цей закон також зменшить кількість заторів і, відповідно, проїзд центром більше не буде настільки ускладнений, як це є зараз», – зазначив Роман Пилипенко.

Відтепер новий закон вводить ще один режим притягнення зловмисників до адміністративної відповідальності – фотозйомка та відеозапис. При цьому порушення правил зупинки, стоянки та паркування фіксуватимуть спеціальні інспектори з паркування, які прийдуть на підмогу патрульній поліції. І тут більше не буде списання жодних балів, штрафи виписуватимуть відразу та навіть у відсутності самого водія.

«Закон №5364 поширюється і на патрульних, і на інспекторів з паркування. Що цей закон дає поліції? Нам розв’язують руки щодо евакуації транспортних засобів, які запарковані з порушенням правил дорожнього руху. Відповідно, якщо раніше евакуйовувати ми могли лише ті автомобілі, які суттєво перешкоджають руху, то сьогодні цей спектр є значно ширший. Також цей закон дає виконавчим органам влади інструмент для більш дієвого наведення порядку на дорогах», – наголосив Роман Пилипенко.

Паркувальні інспектори є посадовими особами міської ради, тож відбір на цю посаду проводитиметься виключно за конкурсом. У Львові їх спочатку буде 20 осіб, і працюватимуть вони щодня з 09:00 до 18:00 год. Для того, аби оперативно фіксувати правопорушення та виписувати штрафи, вони матимуть при собі планшети і мобільні принтери для того, щоб відразу на місці роздруковувати постанови.

«Спочатку ми планували ввести в штат 30 інспекторів з паркування для того, щоб на кожен район міста було по 5-6 осіб. Наразі затверджено 20. Основна їхня зосередженість буде на центральній частині Львова. Вони стежитимуть за оплатою на платних парковках і за неправильно залишеними автомобілями. Також для них будуть розроблені маршрути, місця їхньої дислокації», – зазначив начальник управління безпеки міста Юрій Діль.

Незважаючи на те, що закон №5364 входить в дію сьогодні, 27 вересня, нові інспектори з паркування у Львові почнуть працювати не раніше, ніж у середині жовтня, оскільки міськрада ще не встигла провести відповідний конкурс. Відтак штрафувати водіїв-порушників інспектори зараз ще не зможуть.

«Інспекторами з паркування мають бути люди з юридичною освітою. Це потрібно для того, щоб їм було легше оперувати мовою законодавства, щоб вони могли легко пояснити всі нюанси порушникам. Зараз розпочинаємо процес відбору кандидатів на цю посаду, також ми будемо їх навчати. Інспектори з паркування матимуть право винести постанову про притягнення порушника до адміністративної відповідальності навіть без його присутності. Тобто неважливо, чи є особа на місці, чи її немає, все одно накладається штраф. Це збільшить надходження до бюджету міста, адже сьогодні у нас є 80% неоплачених платежів за платні парковки», – пояснив працівник управління безпеки міста Богдан Мільяр.

В обов’язках нових інспекторів – не лише контроль і виписка штрафів за неправильне паркування. Вони також працюватимуть безпосередньо на території платних паркмайданчиків та стежитимуть, чи водії оплатили вартість стоянки. Якщо ж шофер оплатив вартість, наприклад, однієї години стоянки, а сам залишив своє авто на півдня, то його також чекатиме штраф.

Яким чином інспектори з паркування фіксуватимуть порушення й виписуватимуть штрафи?

Нові інспектори матимуть при собі планшети, за допомогою яких робитимуть фото- та -відеофіксацію порушення паркування. Зробивши щонайменше дві світлини, вони завантажують їх у спеціальну програму, на місці роздруковують постанову про адмінпорушення і залишають її на лобовому склі машини. У протоколі не буде жодних імен, натомість є номер машини, умови порушення та обов’язково лінк на сайт, де водій зможе ознайомитись із фото та відео в момент порушення, із копією постанови. Після цього інспектор з паркування звертається у МВС, де отримує персональні дані та складає адмінпротокол.

Постанову протягом трьох днів із дати її складання водій має отримати рекомендованим листом. Якщо ж порушнику вона не надходить за вказаною у реєстрі транспортних засобів адресою, то днем її отримання є день повернення поштового відправлення з позначкою про невручення.

 Нові штрафи: хто оплачуватиме, скільки і як?

Згідно з новим законом, штраф для порушників правил зупинки, стоянки і паркування сягає 20-кратної вартості однієї години стоянки на парковці. Якщо година у платній зоні в центрі Львова становить 15-20 гривень, то максимальний штраф, який чекає на водія, становитиме 400 гривень.

Втім закон також передбачає певний бонус для сумлінних порушників. Якщо оплату здійснити протягом перших 10 днів, то водій отримує таку собі «знижку» у вигляді 50%. Натомість якщо штраф не оплатити протягом 30 днів, то на нього накладається 100% пеня. І тоді цю суму в обов’язковому порядку стягне виконавча служба.

Водночас саме завдяки цим штрафам у міській раді планують збільшити надходження до бюджету. За приблизними підрахунками, за місяць від таких платежів скарбниця Львова наповнюватиметься на 800 тисяч гривень. Натомість за рік ця сума сягне більше 9,5 мільйонів гривень.

Для того, щоб інспектори могли безперешкодно та оперативно штрафувати порушників-паркувальників, каратимуть власників машин. Так, штраф виписуватимуть на ім’я власника авто, навіть якщо воно перебуває у користуванні іншої людини.

Вочевидь порушення може вчинити й особа, яка має довіреність на користування машиною, а не безпосередньо її власник. У таких випадках за останнім зберігається право зворотної вимоги до особи, яка керувала транспортним засобом.

«Якщо власник продав свій транспортний засіб за дорученням або за техпаспортом, відповідно, він ним більше не володіє. Але у реєстрі він все одно зазначається як власник. Тому для того, щоб уникнути адміністративної відповідальності за чуже порушення правил паркування, він може звернутися у сервісний центр МВС і написати заяву з проханням внести відомості до реєстру про теперішнього користувача. Якщо він цього не зробить, штраф буде покладений на нього», – підкреслив Богдан Мільяр.

Нові зміни торкнуться також і водіїв «євроблях». Інспектори з паркування матимуть доступ не лише до реєстру МВС, а й Держприкордонслужби. Якщо автомобіль на іноземній реєстрації в Україну ввіз громадянин України, то штраф за порушення правил зупинки, стоянки і парковки надсилатимуть за його місцем реєстрації, оскільки прикордонники будуть зобов’язані надавати відомості про таку особу.

Коли ж транспортний засіб ввіз іноземець, то постанову про адміністративне правопорушення вручатимуть йому прикордонники при виїзді з України. Якщо він відмовиться сплатити штраф, то йому заборонять подальший в’їзд у державу допоки він його не закриє.

Варто зазначити, що закон №5364 передбачає також і покарання для тих інспекторів, які захочуть нажитися на водіях. Якщо новий інспектор візьме від порушника гроші як запізнілу плату за паркування чи як оплату самого штрафу, то і його чекатиме покарання. У такому випадку мінімальне покарання для інспектора становитиме 850 гривень, а при повторному такому порушенні – 1700 гривень.

У яких випадках авто будуть евакуйовувати?

Окрім штрафування, інспектори з паркування зможуть приймати рішення про евакуацію автівки, якщо вона «суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху».

Евакуйовувати машину будуть, якщо вона:

  • поставлена на проїзній частині у два і більше рядів;
  • розміщена на залізничних переїздах, трамвайних коліях, на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, у тунелях;
  • розташована на виділеній смузі для руху громадського маршрутного транспорту;
  • розташована на велодоріжці;
  • перешкоджає руху або роботі снігоприбирального та іншого технологічного комунального транспорту;
  • блокує проїзд по двох або більше смугах руху;
  • своїм розташуванням робить неможливим рух інших транспортних засобів або створює перешкоду для руху пішоходів, у тому числі осіб з інвалідністю на спеціальних засобах пересування та пішоходів із дитячими візками.

При евакуюванні неправильно запаркованого автомобіля інспектор зобов’язаний повідомляти про це Нацполіцію Львівщини та саму особу, на яку зареєстрований транспортний засіб (через мобільний зв’язок та електронну пошту, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів). Також інформацію про тимчасове затримання машини мають розміщати і на сайті міської ради.

В середньому протягом доби за неправильне паркування у Львові патрульні евакуйовують від 4 до 6 машин. Тепер їхня кількість може значно зрости, проте все залежить від кількості евакуаторів. Сьогодні у місті працюють 4 такі машини, у планах мерії – купівля ще чотирьох. Однак і цієї кількості є замало для того, щоб впоратись із тією кількістю автівок, які блокують рух громадського транспорту. До прикладу, у Києві зараз функціонують 75 евакуаторів, для Львова, за словами Юрія Діля, потрібно хоча б 12.

«За вісім місяців цього року ми маємо близько 1020 евакуйованих автомобілів на штрафмайданчик. Це є ті машини, що суттєво перешкоджають руху. За нашими підрахунками, для Львова потрібно не менше 12 евакуаторів, які би працювали одночасно. Адже саме від кількості евакуаторів залежатиме кількість евакуйованих автомобілів за неправильне паркування», – додав Юрій Діль.

Однак самостійно евакуйовувати неправильно запарковані машини інспектори спочатку не зможуть. Для цього їм потрібно буде викликати на місце патрульних.

«При евакуації патрульна поліція керується Постановою Кабінету міністрів №1102, яка регулює сам порядок евакуації та тарифи на зберігання транспортного засобу. Такий порядок, зокрема акт огляду транспортного засобу, також має бути і для інспекторів з паркування. Його ще й має затвердити Кабмін. Проте станом на сьогодні цей порядок не є розроблений і не затверджений. Львівська міська рада вже розробила такий проект постанови, його скерували в Кабмін. Тому наразі інспектор з паркування не зможе без участі патрульних евакуювати машину порушника», – зауважив Богдан Мільяр.

Як бачимо, впровадження закону №5364 у Львові не проходить без нюансів. Втім він уже заклав фундамент у боротьбі зі стихійним паркуванням, яке нерідко робить будні львів’ян, пішоходів й інших водіїв нестерпними. Проте аби повністю вирішити проблему тотальної запаркованості міста, введення одних штрафів для водіїв-порушників є замало. Такі санкції – лише вершина айсбергу, а проблему слід вирішувати комплексно, включно зі створенням достатньої кількості паркомісць не лише у центрі міста, а й у спальних районах. Про це та більше Львівський портал обов’язково напише в одній зі своїх наступних статей.

Врегулювання стоянок абияк і абиде у Львові постало вже давно, а початок вирішення цієї дилеми було лише питанням часу. Інша справа, що воно буде затяжним і, безперечно, болісним для львівських водіїв.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *