Львівська обласна рада ухвалила звернення до Президента України, Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України щодо відновлення фінансування компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з Державного бюджету України. Відповідне звернення депутати прийняли під час сесійного засідання
Власне постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах» визначено механізм надання зазначених пільг.
Як наголошують депутати, за попередніми розрахунками, потреба Львівської області в коштах для забезпечення пільгового проїзду громадян становить 820 млн грн, а відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 №197 (без урахування пенсіонерів за віком) – понад 415 млн гривень. Водночас зазначається, що у місцевих бюджетах Львівщини на 2018 рік передбачено видатки на надання компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі 100 млн грн (з них 77 млн грн – у місті Львові), що зовсім не відповідає існуючій потребі.
«Положення вказаної вище постанови призводять до обмеження пільг особам, які, відповідно до пункту 7 частини першої статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», мають право на безплатний проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, а також залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських і міжміських маршрутів незалежно від відстані та місця проживання. Розмір щомісячної готівкової виплати, розрахований відповідно до пункту 4 постанови КМУ, не відображає реальних витрат на проїзд.
Як відомо, крім компенсації за проїзд пільгових категорій громадян, зазначених у постанові, місцеві бюджети, згідно з нормами чинного законодавства повинні також відшкодовувати кошти за проїзд громадян, які досягли пенсійного віку. Не всі територіальні громади спроможні вишукати такий фінансовий ресурс. Тож цілком імовірно, що якась частина пенсіонерів у депресивному регіоні не буде мати можливості скористатися пільгами на проїзд у громадському транспорті», – мовиться у зверненні.
Таким чином, як наголошують депутати, вказаною постановою порушуються норми статті 22 Конституції України, яка передбачає, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод; статті 24 Конституції України, згідно з якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; а також статті 142 Конституції України, яка передбачає, що витрати органів місцевого самоврядування, які виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
На їхнє переконання, набрання чинності постанови призведе до великого навантаження на місцеві бюджети, чим знівелюється економічний ефект від фінансової децентралізації, а також може збільшити соціальну напругу серед мешканців Львівщини.
З огляду на те, що монетизація пільг на перевезення розбалансовує місцеві бюджети та не враховує інтереси всіх пільгових категорій громадян, Львівська обласна рада просить відновити фінансування компенсацій за пільговий проїзд окремих категорій громадян за рахунок субвенції з Державного бюджету, та при уточненні показників Державного бюджету України на 2018 рік передбачити для Львівської області субвенцію на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі, не меншій ніж 300 млн гривень. Як альтернативний варіант до вирішення даної проблеми, депутати пропонують скасувати постанову Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 197 «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах» або привести її у відповідність до норм Конституції України, Законів України та інших нормативно-правових актів. Доцільно, на нашу думку, на державному рівні прийняти рішення щодо нормативного регулювання пільгових категорій населення та переглянути чинні закони і підзаконні акти, зокрема: скоротити кількість пільгових категорій, враховувати реальний дохід громадян, а не лише соціальний статус при наданні пільг, запровадити можливість на місцевому рівні приймати рішення щодо пільгових категорій, зокрема визначати для них обмежувальні умови.
Додамо, що у області під монетизацію на проїзд у маршрутках підпадає 301 тисяча пільговиків.
Як повідомляв Львівський портал, монетизація пільг на проїзд усіма видами транспорту загального користування на міських та приміських маршрутах не є обов’язковою для всіх областей. Таке рішення прийматиме самостійно кожен орган місцевого самоврядування.
Все, що потрібно знати про монетизацію пільг на Львівщині, а також чи запровадять її таки в області та у Львові, читайте тут.
Соломія Головіна