Проблема з транспортом у Львові, мабуть, одна з найбільш злободенних. Місто потерпає від кілометрових заторів, «забитих» вщент маршруток, застарілих тролейбусів і, головне, – величезної кількості мешканців, для яких ранкове добирання на роботу/навчання – це щось на кшталт 9 кіл пекла Данте. Тому запуск трамвая на Сихів несе у собі неймовірно позитивну місію – допомогти сихівчанам в одвічному питанні добирання у центр і додому. І все б чудового, якби кожен з етапів реалізації цього проекту не супроводжувався якимись скандалами, інтригами, розслідуваннями.
Комусь трамвай на Сихів – це суто політика (великий район=великий електорат), комусь – марна витрата коштів, хтось обурюється, чому обрано саме цей район, а дехто сподівається, що з 17 листопада врешті «заживе».
Отож, Львівський портал підготував найголовніші цифри, пов’язані із цим грандіозним проектом:
1966 р. – саме тоді почав стрімко розбудовуватися тепер один з найбільших мікрорайонів Львова – Сихів, і в Генеральному плані уже передбачалося будівництво колії туди. План забудови території району від 1978 року також передбачав прокладання рейок. Втім, коли мікрорайон почали масово заселяти люди, у бюджеті не знайшли кошти на реалізацію проекту «трамвай на Сихів».
1978-1979 рр. – було розроблено технічний проект першої черги проекту «Львівський підземний трамвай», який передбачав створення підземного електротранспорту у Львові. І на Сихові також. У 1980-х роках розпочалася реалізація проекту. Втім у 90-х роках проект заморозили, і до нього не повертатимуться.
2007 р. – саме тоді було розроблено сучасний проект «Трамвай на Сихів», і з бюджету виділили 300 тисяч гривень – це перша сума, яку «заклали» під сихівські колії.
12 млн 200 тис. грн. – було виділено із міського бюджету Львова у 2008 році на прокладання перших 320 метрів трамвайної колії. Втім тоді не все склалось як гадалось, і генеральний підрядник ТзОВ «Західна інженерна компанія» заявив, що під час виконання робіт було виявлено невідомі проектові комунікацій, і тому обсяг робіт першої черги скоротили до 180 м.
1,2 млн грн – саме ця сума коштів була виділена з міського бюджету Львова в 2008 році у повітря. Так, у 2009 році журналісти газети «Ратуша» виявили, що прокладено було 160 м колії (замість 180 м), а фіктивні 20 метрів обійшлись міському бюджету у 1,2 мільйони.
27,35 млн євро – вартість сучасного проекту «Трамвай на Сихів». Ці кошти міський голова Андрій Садовий зі своєю командою протягом 2010-2014рр. всіма правдами-неправдами виборював у європейців та українського уряду. З них 12 млн євро кредиту місто взяло у Європейського банку реконструкції та розвитку під гарантію уряду. Спочатку у 2013 році Кабмін схвалив кредитування у розмірі 6 млн євро від ЄБРР (під 5,5% річних), а потім – ще додатково 6 млн ЄБРР виділив у 2015 році на будівництво колектора на вулиці Стуса (про це згодом). Також 5 мільйонів євро місто отримало від німецького уряду у вигляді екологічного гранту (все-таки трамвай – це еко-транспорт, який береже наші легені від шкідливих випарів і т.д.). 8,850 млн. євро було виділено з міського бюджету Львова на цей проект. Окрім того, 1,5 млн було ще виділено від ЄС у якості технічної допомоги.
2014 р. – саме у липні цього року обіцянки міської влади почали більш-менш нагадувати не казку, а реальність. Зі сторони Сихова почали прокладати колію (тендер виграла ТзОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл»).
8 місяців – стільки часу мали тривати роботи з реалізації проекту «Трамвай на Сихів» спочатку. Але, як бачимо, пройшло більше двох років, перш ніж це сталося.
1,6 м – діаметр підступного каналізаційного колектора на вулиці Стуса, який попсував усі плани ідеальній операції «Сихівський трамвай». Його глибина – 13 метрів. Виявилося, що колектор був настільки старий, що геть не підходив для подальшого функціонування. Тим більше, що навряд чи він би витримав усі ремонтні роботи, пов’язані із укладанням колії. Про це стало відомо навесні 2015 року, хоча у 2013 році міська комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій разом з «Львівводоканалом» обстежила колектор та засвідчила що, понад 1 км трубопроводу перебуває у незадовільному стані та потребує термінової заміни. Отож у грудні 2015 року місто знову ж таки взяло кредит у ЄБРР (5,5% річних з терміном їх виплати до 2022 року) у розмірі 6 млн євро на новий колектор, який будують підземним способом, щоб не затягнути роботи на тривалі роки. Втім, будівництво колії на Сихів все одно уповільнилось…
11,5 км – довжина довгоочікуваної колії на Сихів, рейки постачала австрійська компанія, хоча раніше йшла мова і про пропозицію Росії надавати рейки Львову.
6,907 млн євро – вартість семи нових низькопідлогових трамваїв від ПАТ «Концерн «Електрон», які їздитимуть з площі Соборної на Сихів. Їх закуплено у співфінансуванні — за рахунок кредитних коштів Європейського банку реконструкції і розвитку, субвенції з державного бюджету та місцевого внеску. Кажуть, що один вагон може вмістити 150 пасажирів.
13 – саме така кількість трамваїв буде курсувати між Сиховом і центром міста. Як вже зазначалось, сім з них – це нові трамваї «Електрон», решта – це відреконструйовані трамваї «Татра». Орієнтовна вартість реконструкції одного старого трамвая – 500 тис. грн.
25 хвилин – саме за стільки часу сихівський трамвай долатиме 11,5 км свого маршруту. Трамваї з кінцевих зупинок відправлятимуться кожних 5-6 хвилин. Перший трамвай виїжджатиме на маршрут о 6:11 год, останній курсуватиме до 00:05 год. У мерії навіть почали говорити, що планують зробити трамвай на Сихів цілодобовим. Та чи буде це справедливо у відношенні до мешканців інших районів, де проходять маршрути решти трамваїв – питання відкрите.
9 – саме стільки років львів’янам обіцяли трамвай на Сихів. Спочатку роботи мали тривати протягом 2008-2009 років – навіть почали прокладати колію (про це вже йшлося), потім через нестачу фінансування проект заморозили до 2011 року. Згодом дуже довго шукали кошти на реалізацію проекту, у стінах Ратуші тривали суперечки, уряд вимагав міську раду Львова погасити попередні кредити, перш ніж взяти новий і т.д. Врешті у 2014 році європейські кошти посипалися і почалось будівництво колії, яке мало завершитися у 2015 році. Але за злісним збігом каналізаційних обставин обіцянка мера запустити трамвай через 8 місяців після старту проекту не справдилась. Згодом з’явилася нова, оголошена міською владою, дата запуску трамвая – весна 2016 року. Та і ця обіцянка не справдилась – відкриття колії знову перенесли, тепер на осінь 2016 року.
2, 4 років – стільки часу прокладалася колія на Сихів (мається на увазі та частина проекту, що реалізовувалася з 2014 року).
24 – кількість зупинок, які звели поряд із трамвайною колією. 18 з цих зупинок будуть облаштовані для людей із особливими потребами.
150 тисяч – приблизно стільки людей живе на Сихові. Не факт, що всі вони кинуть машини (хто має) і перейдуть на електротранспорт. Втім, якщо хоча б частина мешканців щодня користуватиметься трамваєм, тролейбусом, то маршрутки у напрямку центру у часи «пік» мали би частково розвантажитись.
Отож, довгообіцяний трамвай на Сихів обіцяють запустити уже 17 листопада. Чи виникнуть нові неочікувані повороти під час його маршруту? Чи 150 тисяч сихівчан не будуть, як решта львів’ян, переживати такі моменти як «трамвай зійшов з рейок», «трамвай зупинився посеред вулиці», «трамвай задимівся» тощо? Чи будуватимуть колію до Рясне чи, скажімо, на Левандівку?..
Довідка:
Будівництво трамвайної колії на Сихів передбачено Генеральним планом Львова. Згідно проекту буде прокладено 11,5 км колії в обидва боки по вул. Стуса вздовж пр. Червоної Калини до ринку «Санта-Барбара». Тендер на виконання робіт виграла компанія «ONUR» (Туреччина). Технічний нагляд за ремонтними роботами здійснює французька компанія «Еджіс Інтернешнл».
Катерина РОДАК, Львівський портал