У грудні 2011 року у Львові стартував міжнародний проект «Підземне місто: розвиток та популяризація транскордонного туристичного маршруту підземними трасами Львова, Жешува та Любліна», який триватиме 20 місяців. Про це повідомляє прес-служба Львівської міської ради.
Проект реалізується в рамках технічної допомоги Європейського Союзу, зокрема, грант для реалізації проекту надається за рахунок коштів Європейського Інструменту Сусідства і Партнерства в межах Програми Транскордонного Співробітництва Польща – Білорусь – Україна 2007-2013.
«Міська рада виграла грант від Європейського Союзу у розмірі майже півмільйона євро. З них 90% фінансує Єврокомісія, а 10% – партнери проекту. Це Львів, Люблін та Жешув. За таких хороших фінансових умов ми маємо можливість розпочати наш проект. Тривалість його велика – майже 2 роки. І найважливішими є три частини. Перша – дослідження. Нарешті будемо мати нагоду провести усі необхідні дослідження в наших архівах з усіма історичними матеріалами. Ми будемо мати можливість провести дослідження в натурі, спустившись у ті чи інші об’єкти під землю. І можна буде зробити і археологічні дослідження. Другий блок – змістовий. Це є формування концепції, розповіді, формування експозиції підземель. І третій блок – дуже практичний. Це є проектування. Ми вкінці цієї роботи плануємо отримати проектно-кошторисну документацію на реалізацію цього підземного туристичного маршруту», – розповів заступник міського голови з гуманітарних питань Василь Косів.
Метою проекту є збереження та доступність для огляду унікальних львівських підземель шляхом створення туристичного маршруту та його експозиційного наповнення. Проект також передбачає популяризацію підземних туристичних трас Львова, Любліна та Жешува.
«Ідея не є нова. Ми бачили такі приклади у наших партнерських містах у Польщі, в інших європейських містах, коли надзвичайно великою популярністю користуються підземні туристичні траси. Під землею можна показати інші речі, ніж над землею, переважно це архітектурні елементи старшого періоду, ніж те, що є над землею, і додаткові експозиційні площі допомагають розташувати там різні цікаві речі. Але, окрім того, що є в інших містах, ми добре знаємо, якою популярністю користуються туристичні екскурсії підземеллями львівськими», – зазначив В. Косів.
Однак, як уточнив чиновник, зараз екскурсії підземеллями є роздрібненими і для того, щоб побути у різних об’єктах, туристам треба підніматися на поверхню.
«Це підняття на поверхню завжди трішки згладжує емоції. Суть наших туристичних маршрутів є у їхній неперервності. Людина, маючи змогу опуститися під землю в одному місці, може походити там і пробути 30 хв., чи 40хв. – як у яких містах це організовано», – зазначив він.
Як зазначила начальник управління охорони історичного середовища ЛМР Лілія Онищенко, поки невідомо, як розвиватиметься туристичний маршрут Львова.
«Тут слово за проектантами. Проектанти мають сказати, де можна, які підвальні приміщення можна між собою об’єднати, щоб цей туристичний маршрут був безперервний. Але львівські підземелля варті того, щоб вони були заекспоновані», – зазначила Ліля Онищенко.
Як додала Лілія Онищенко, у проекті буде задіяно сім експертів, а всі проектні роботи будуть виконуватися на тендерній основі.