Представники
української громадськості, діячі культури, журналісти, експерти, представники
української інтелектуальної сфери, громадяни України надіслали відкритого листа
міністру закордонних справ України Костянтину Грищенку, у якому
розкритикували як стратегію позиціонування України у світі, так і запропоновані
символи українського народу Спритко і Гарнюня.
Автори листа
вважають, що представлений громадськості результат “насправді
не є стратегію, оскільки стратегія передбачає цілі, які мають бути
досягнуті в конкурентній ситуації, та заходи, що дадуть змогу
досягнути поставлених цілей”.
Та головний
акцент у листі зроблено на так званих спеціальних символах гарнюні і Спритку. “Виконані спеціальні
елементи — невідомо ким і на яких підставах визначені
за символи українського народу Спритко і Гарнюня — експлуатують
типово колоніальні стереотипи, іґнорують низку важливих національних ознак
і є попросту образливими для національної гідності українців,
як чоловіків, так і жінок. Акцентування уваги іноземців на тому,
що не є правдою щодо України, в глобальному світі
глобальних комунікацій до вже наявного негативного образу країни може
додати ще один негатив: країна, що вводить в оману” – зазначають
автори відкритого листа.
Вони наголошують
на тому, що винятково PR заходами неможливо змінити імідж країни,
який формується в першу чергу реальними діями та реальними фактами.
“І саме такі дії, спрямовані на позитивні зміни, мають бути
забезпечені відповідною PR підтримкою. Стратегія не може
ґрунтуватися на придуманих ідеях, які не є реальними
елементами внутрішньої політики” – підкреслюють вони.
Відтак автори
листа пропонують наступні кроки для покращення іміджу країни. Зокрема, влада
має зайнятися створенням позитивного інвестиційного клімату
та прозорої податкової системи (для притоку бізнесу та інвестицій);
розвитком новітньої інфраструктури (для забезпечення притоку туристів
до країни); забезпеченням прав людини та свободи слова (для
позиціонування України як безпечної демократичної цивілізованої держави);
стимулюванням та пропаґуванням вітчизняної культури: кіно, література,
мистецтво (для посилення культурного проникнення); створенням системи сучасної
освіти та науки (для стимулювання професійних та молодіжних обмінів).
“Тільки
реалізація названих заходів може стати підґрунтям для PR- кампанії,
імідживої кампанії, та рекламної кампанії України за кордоном. А без них така
кампанія нічого, крім шкоди, для репутації нашої країни не принесе” –
наголошують автори листа.
Під листом
поставили підписи, зокрема, письменниця Оксана Забужко, філософ Сергій Дацюк,
соціолог, Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва Ірина
Бекешкіна, Голова Громадської експертної Ради Україна-ЄС Олег Рибачук,
журналіст Наталя Лігачова, представник Громадянської мережі ОПОРА Ольга
Айвазовська, президент ГО “Форум видавців” Олександра Коваль та інші.
Львівський портал