На юридичному факультеті Львівського національного університету ім. І. Франка відбувся круглий стіл, на якому обговорили проект нового Статуту міста Львова. Про це повідомляє Інформаційний портал депутатів ЛМР.
У круглому столі взяли участь: секретар Львівської міської ради Анатолій Забарило, начальник Головного територіального управління юстиції у Львівській області Ярослав Жукровський,начальник управління «Секретаріат ради» ЛМР Юрій Лукашевський, викладачі та аспіранти юридичного факультету, члени робочої групи з розробки Статуту, депутати ЛМР.
У вступному слові секретар Львівської міської ради Анатолій Забарило наголосив, що Статут – надзвичайно важливий документ для міста, відтак потрібно грунтовно підійти до його опрацювання.
«Львову потрібен якісний Статут, тому ми готові докласти максимум зусиль для цього, проводити консультації і хотіли б почути думки наукової спільноти. Важливо, щоб цей процес був не заполітизований і місто отримало якісний документ».
Як повідомив у ході обговорення Юрій Лукашевський, відповідно до ухвали ЛМР №351 від 31.03.2016р. було утворено робочу групу з підготовки нової редакції Статуту територіальної громади міста Львова. До складу робочої групи увійшли депутати Львівської міської ради, посадові особи виконавчих органів ради, громадські діячі, представники наукових та експертних середовищ. З часу утворення робоча група провела 14 засідань.
«Ми напрацювали структуру Статуту, який складається із 10 розділів та додатки. Найбільше уваги приділили двом розділам: “форми безпосереднього здійснення самоврядування територіальної громади” та “права і обов’язки” її членів. Було бажання максимально розширити ці можливості для мешканців нашого міста.
Якщо говорити про вплив громадськості на функціонування міста, то робочою групою напрацьовано і описано такі інструменти, як: консультативне опитування, місцевий референдум, загальні збори громадян, громадські слухання, громадський бюджет, місцеві ініціативи та інші.
У 2016 році на розгляд Львівської міської ради було винесено кілька тимчасових положень, які би мали регулювати нові форми участі громадян в місцевому самоврядуванні. Це було Положення про громадські слухання, про консультативно-дорадчі органи. Це зроблено для того, щоб на момент прийняття Статуту ми мали не лише теорію, а й практичний досвід. Це було правильно, адже вже зараз ми маємо певні речі, які потрібно коригувати.
Серед основних новел Статуту: відкритість органів та посадових осіб місцевого самоврядування, високий вплив громадськості на функціонування міста через громадський бюджет, е-петиції, місцеві ініціативи, громадські слухання. Також визначено поняття громадського простору та принципи його формування, етичні аспекти поведінки депутатів ЛМР, передбачено права членів територіальної громади у соціально-економічній, освітньо-культурній та інших сферах».
Олена Бориславська, викладач кафедри конституційного права ЛНУ ім. Франка та член робочої групи, наголосила, що проект Статуту – це компромісний варіант, який, в першу чергу, має відповідати законодавству і враховувати думки членів робочої групи.
«Я б наголосила на кількох проблемах, які досі ще не є вирішеними. Перша проблема – визначення територіальної громади. На сьогодні наше законодавство не дає чіткого визначення, що таке територіальна громада і хто може бути її членом. Наша робоча група дискутувала з цього приводу. Ми прийшли до висновку, що членами територіальної громади ми вважатимемо всіх жителів, об’єднаних постійним проживанням в місті Львові, незалежно від їхнього громадянства. Адже громадяни, які постійно проживають у Львові, платять податки, отримують певні права в соціально-економічній, культурній сферах, але вони не мають права брати участь в управлінні.
Друге питання пов’язане із визначенням самої територіальної громади, оскільки це базова річ. Що розуміти під постійним проживанням у межах міста Львова? Наше законодавство також тут відповіді не дає і можуть бути різні підходи. Чинне законодавство передбачає, що має бути утворений реєстр територіальних громад, але на практиці таких реєстрів немає. У нас досі є невирішеним питанням із громадами Брюхович, Винник і Рудно. Вони мають статус самостійних територіальних громад і обирають свої органи місцевого самоврядування. Але межі міста Львова включають в себе ці населені пункти. Виглядає на те, що в короткостроковій перспективі ці питання вирішені на загальнодержавному рівні не будуть, і нам потрібно займати якусь позицію».
Як зазначив начальник Головного територіального управління юстиції у Львівській області ЯрославЖукровський, розробка нового Статуту міста Львова – це, безумовно, позитивний процес, проте низку питань потрібно узгодити із законодавством.
«Цей проект – це велика і потужна робота, це гідний проект, з яким можна йти до громади і приймати на сесії ЛМР. Разом з тим, є ряд моментів, які треба узгодити, зокрема, це стосується ухвал міської ради. У 2010 році управління юстиції відмовило в реєстрації Статуту, у правовому висновку йшлося про форму прийняття рішення Львівською міською радою, а саме – ухвали, а не рішення».
У підсумку члени робочого столу висловили пропозиції: удосконалити преамбулу Статуту та історичну довідку про Львів, зазначити стратегічні напрями розвитку міста, у повному обсязі забезпечити права членів територіальної громади, вилучити декларативні норми, окремо вказати питання фінансування містом комунальних закладів освіти, наукових конференцій, стипендій та інше.
Нагадаємо, Громадські слухання щодо нового Статуту Львова завершились, так і не розпочавшись.
Катерина Родак