Львівські перевізники знову заявляють про необхідність збільшення тарифів на проїзд в автобусах міста. Якщо користувачам проїзних карток ЛеоКарт пропонують підняти вартість однієї поїздки із 13 до 17 грн, то готівковий тариф для пасажирів, які купують квитки у водія, не проти збільшити до 50 грн за поїздку. Про це йшлося на сьогоднішній пресконференції організованій приватними перевізниками у Львівському пресклубі.
Голова Львівської обласної організації роботодавців автомобільного транспорту «Укравтотранс-Львів» Іван Велійка повідомив, що з моменту запровадження автоматизованої системи оплати проїзду у Львові (прозорої оплати АСОП – ред.) фінансовий стан перевізників вимагає перегляду чинних тарифів, як для власників карти ЛеоКарт, так і для користувачів банківських карток та тих, хто платить в автобусах готівкою.
«Ми ініціювали звернення до Львівської міської ради, що на сьогодні назріла ситуація коли тарифи потребують перегляду в сторону збільшення… Пасажиропотік першого кварталу 2025-го у порівнянні із минулим роком значно впав. Ми фіксуємо зменшення дохідності підприємств-перевізників. Але головна причина полягає в обмеженні перевезення пільговиків у громадському транспорті для пенсіонерів, що призвело до зменшення компенсаційних виплат із міського бюджету, хоча реальна кількість пільговиків у транспорті, мабуть, зросла. Ще одна причина – введення із другої половини 2024 року права власників ЛеоКарт здійснювати безкоштовну пересадку в громадському транспорті, і кількість таких пасажирів може становити до 25%. Вони за 13 гривень їдуть двома автобусами, як студенти за ціною по 6.5 грн, але за пересадкові талони місто не компенсує різниці перевізникам», – повідомив Іван Велійка.
За його словами середній тариф перевізників у першому кварталі 2025 року в порівнянні із початком 2024 року зменшився на 3.5 грн, що суттєво вдарило по транспортних підприємствах. Вони також аргументують перегляд тарифів через зростання затрат на обслуговування великогабаритних автобусів, заправки палива, та нових зарплат водіїв.
Побоюються перевізники також й впровадження у Львові проїзного талона, вартість якого становитиме еквівалентом 60 поїздок на місяць, за ціною однієї поїздки у 13 грн. Вони припускають, що власники таких талонів будуть кататися громадським транспортом Львова в необмеженій кількості.
«Це призведе до ще більшого зменшення середньої вартості проїзду одного пасажира і становитиме менше ніж 12 гривень за поїздку. До порівняння у містах мільйонниках, що подібні до Львова, вартість проїзду у громадському транспорті становить 15-20 гривень. Тому ми ініціюємо збільшення тарифів у Львові, і відповідні розрахунки вже подано до департаменту економіки ЛМР», – заявив Іван Велійка.
Лобіст перевізників також переконує, що це вимога не лише приватних перевізників, а й комунального перевізника АТП№1, щоправда, його керівник Сергій Климчук на пресконференції не був присутній і нікого зі своїх заступників на неї не делегував.
Генеральний директор концерну «Екопастранс» Ігор Самардак також невдоволений чинними тарифами. Він також обурюється, що із впровадженням автоматизованої системи оплати проїзду перевізники виконують всі свої зобов’язання. Вони купують нові автобуси, виплачують гідні зарплати водіям, але він особисто не задоволений, як у мерії регулюють вартість проїзду і здійснюють відшкодування.
За його підрахунками лише за останній рік реальна вартість поїздки одного пасажира у місті знизилась до 12 гривень, хоча ще минулого року вона становила 16 гривень.
«Це призводить до того, що пасажири отримують не помиті автобуси зростають борги по оплаті за паливо, кредитах, ми маємо невчасно замінені шини і ряд інших заборгованостей. Але не перевізники мають ініціювати перегляд тарифу, а місто зобов’язане його постійно коригувати. Перевізники виконують зобов’язання перед містом, але не контролюють ці витрати. І якщо пасажирів щось не влаштовує в громадському транспорті, то ці питання потрібно ставити місту. Мерія має переглядати тариф щоквартально, як мінімум», – зазначив Ігор Самардак.
Він також переконаний, що саме мерія зобов’язана стежити за рентабельністю тарифів перевезень у Львові, і для справедливого коригування вартості у неї є всі дані з обліку перевезень пасажирів, що забезпечує система АСОП.
Ініціативу збільшення вартості тарифі також підтримали присутні керівники підприємств Юрій Мельник з ТОВ «Успіх БМ», Іван Клим із ТОВ «Міра і К», Степан Коран із ТОВ «Фіакр-Львів» та Віктор Чайко із ПАТ «Львівське АТП 14630». Більшість заявила, що їхні підприємства закупили нові автобуси у кредит, і з чинними тарифами вони не можуть їх погасити.
«Це міф що у Львові середній тариф найвищий в Україні і становить 25 гривень. Якщо взяти середній тариф по нашому місту, з врахуванням вартості проїзду для студентів – 6.5 грн, пільгових проїздів по 13 грн та пересадкових пасажирів по 6.5 грн то реальний тариф становить 12.5 грн. З таким тарифом і нашими кредиторськими зобов’язаннями ми потихенько котимося у прірву», – прокоментував ситуацію на його підприємстві Юрій Мельник.
Які тарифи перевізники вважають обґрунтованими?
За попередніми розрахунками Ігоря Самардака для перевізників потрібно, аби тариф зберігся на рівні 15-17 гривень, а для тих хто хоче платити готівкою мав би становити 50 гривень за поїздку.
«Як вільний консультант я б порадив підняти готівковий тариф до 50 гривень за одну поїздку (теперішній тариф 25 грн), аби такі пасажири взагалі вийшли зі системи оплати. 20 гривень впровадив би при оплаті банківською карткою (на сьогодні 15 грн), а картою ЛеоКарт по 16–17 гривень (теперішній тариф 13 грн). Місячний проїзний квиток міг би коштувати 60 поїздок по тарифу 13 грн (780 грн)», – зазначив Ігор Самардак
Як повідомляв Львівський портал, востаннє вартість проїзду у міському транспорті Львова змінювали 1 вересня 2024 року. Квиток, придбаний за готівку у водія зараз коштує 25 грн, квиток ЛеоКарт – 13 грн (6,5 грн – студентський), а квиток, оплачений карткою – 15 грн. Також місто планує запровадити місячні абонементи.
Про потребу збільшення вартості проїзду в громадському транспорті Львова перевізники почали відверто говорити із березня 2025 року.
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Омелян ШЕВЧУК