Священик УГКЦ, Єпископський делегат для українців у Швейцарії, кандидат історичних наук Назарій Заторський у блозі на Zaxid.net про скандал довкола кліпу «Серце» частину якого відзняли у храмі святого Андрія:
«Я не збирався коментувати скандал навколо кліпу «Серце» Сергія Жадана і Христини Соловій, бо, як на мене, він повністю висмоктаний з пальця. Як і претензії до нього з боку великого інквізитора галицького та всея України. Але зрештою стало ясно, що відсидітися не вийде. Тому ось кілька моїх думок із цього приводу:
1) Двоє дівчат, які там цілуються, роблять це не в церкві і навіть не на її тлі. Тому вимога прибрати кліп, бо там в одному з кадрів фігурує поцілунок одностатевої пари, а в іншому – кадри з церкви, це з тої ж серії, що вимагати вигнати зі Львова всіх представників ЛГБТ, бо ж у Львові є храми, які всі оті лесбо-геї оскверняють присутністю в одному просторі. Далі буде що: вимога вигнати всіх ЛГБТ з України? З планети Земля? Вирізати-спалити-знищити їх? І хто буде наступний після ЛГБТ? При цьому чомусь нікого не турбують гуртки безхатьків, які не в кліпі, а в дійсності постійно пиячать у скверику безпосередньо перед тою-таки церквою св. Андрія. Їхня пиятика та матюки в одному просторі з храмом ані праведного гніву, ані християнського співчуття чи спроби допомогти чомусь ні в кого не викликають.
2) До зйомок у церкві жодних претензій бути не може, бо персонажі кліпу в церкві непристойно не поводяться і взагалі жодних богохульних дій, слів чи натяків не роблять. Тому претензії святих галичан і галичанок (не забуваймо про фемінітиви!) виглядають мені цілком незрозумілими. Тут, до речі, хтось звернув увагу, що сюжет кліпу нагадує кліп Лани Дель Рей, де вона теж у церкві, але ще з двома тиграми. Загадка природи в тому, що в наших кліпоборців кліп останньої жодних негативних емоцій не викликає, тільки захоплення, хоча там до храму завели тварин. Нагадую що в нас навіть із домашніми улюбленцями, тими ж песиками, до церкви не пустять, бо це, мовляв, святотатство, а Лана Дель Рей з двома тиграми знялася, і всім ок. Отакі вибіркові почуття віруючих: тут ображаються, тут ні. Nota bene: «Собаки» Жадана так тільки називаються, але до виду Canis lupus familiaris не належать, тому цілком законно перебували в церкві, на відміну від тигрів Лани.
3) Цілком інше питання – мистецька вартість кліпу. Як на мій непрофесійний смак рядового споживача, текст пісні доволі посередній (особливо рядок із торканням «жіночих животів» здивував – виглядає як проблема з добором рими), а візуальний ряд із ним не в’яжеться від слова взагалі – просто-таки ілюстрація приказки «причіпи кобилі хвіст». Таке враження, що хотіли, аби виглядало «ярко-дорого-богато». Словом, вийшов якийсь кіч. Але несмак не є ні гріхом, ні злочином (на жаль чи на щастя).
4) Впадає у вічі, що це вже черговий мистецький скандал за останні два місяці, пов’язаний зі Львовом (попередній стосувався скульптури «Впевнена»). Що створює львів’янам імідж агресивних релігійних фанатиків. Особливо боляче різонув коментар самої Христини Соловій, що «рано чи пізно я повернуся до Львова, на святу Галичину і не хочу бути спалена на публічному вогнищі». Люди, Львів уже асоціюється з центром інквізиції! Наша співгромадянка, молода дівчина, боїться вертатися до рідного міста, бо напівжартома, а напівсерйозно боїться публічної розправи. Ви такої слави хотіли для нашого міста?
5) Особливо неприємно, що всі ці львівські навколомистецькі чвари відбуваються в часі війни. Судячи з усього, вона просто стала для галичан фоном, а на передній план проступили інші речі. Бо шо там якась дріб’язкова війна на тлі наших епохальних перепалок? Так, браття-галичани? Шо скажете, сестри-галичанки?
«Я у Львові, на тлі латинської катедри Успення Пресвятої Богородиці. Вікна якої забиті дошками, барокові скульптури (роботи братів Полейовських, наскільки пригадую,) закриті захисними решітками й обкладені мішками. Бо війна.
А це Христина Соловій – львів’янка, якій не по собі від самої думки про повернення до рідного міста. Бо її зацькували та перетворили на Антихристину Содомій, так шо захищати Христину доведеться, напевно, не менш, аніж наші пам’ятки. Бо в декого своя війна, тут, на святій Галичині, проти своїх, львів’ян і львів’янок».
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Фотоколаж о. Назарія Заторського
Маркіян Рой