ОСТАННІ НОВИНИ

Як отримати водійські права без хабарів. Покрокова інструкція

Вероніка РОЙ

|

В Україні давно існує міф, що отримати посвідчення водія можна лише через хабар. Такої думки притримуються близько 90% людей, які йдуть на навчання в автошколи. Ба більше, люди й самі готові платити за посвідчення водія, аби скласти іспити «без проблем» та не витрачати зайвий час на навчання. А результат такої купівлі-продажу – ми щодня бачимо на дорогах: сотні аварій через порушення Правил дорожнього руху.

Та все ж зустрічаються і ті, хто отримують водійські права без хабарів. Тож Львівський портал покроково розповідає, як одержати водійське посвідчення самостійно та з якими викликами доведеться боротися.

Крок №1. Попри теоретичний курс – знайти хорошого інструктора з водіння

Шлях до отримання водійського посвідчення, безумовно, розпочнеться із автошколи. Там майбутньому водію доведеться пройти теоретичний курс, де його мають навчати Правил дорожнього руху, та практичні курси. Термін проходження останніх повинен становити не менше 40 годин.

Львів’янка Анастасія Чайківська, якій вдалося отримати водійське посвідчення, не заплативши хабара, каже, що перед вибором автошколи слід ознайомитися з рекомендаціями та в жодному випадку не обирати її за територіальним розміщенням. Проте найважливіший критерій при виборі школи – це інструктор з практичного водіння.

«Крок номер один – знайти класного інструктора з відгуками про те, що він має досвід підготовки учнів до самостійного складення іспиту та йти туди. Мені під час навчання довелося змінювати інструктора, оскільки, як виявилося згодом, він не давав потрібних навиків. З новим інструктором на перших заняттях я навіть не могла виїхати із майданчика», – розповідає дівчина.

Стосовно теоретичних навичок, то їх здебільшого викладають досить добре в автошколах. Крім цього підтягнути знання з водіння можна й самостійно на інформаційних ресурсах чи на сайтах з підготовкою до тестів. Проходження таких безкоштовних тестів фактично гарантує складення теоретичного іспиту у Сервісному центрі. У Facebook-спільноті «Права без хабарів», більшість учасників якої отримали водійські права без хабарів, радять скористатися такими онлайн-сервісами:

Крок №2. Не вірити у міф, що отримати водійські права можна лише, заплативши хабар

Страшні історії про те, що неможливо отримати водійські права, не заплативши, стають реальністю ще в автошколі. «Самостійно скласти іспити майже не можливо», «Ой, у нас такі вже були, потім приходили знову навчатися» – це фрази, які, мабуть, знайомі багатьом, хто спробував отримати водійське посвідчення самостійно. Анастасія Чайківська каже, що це своєрідний психологічний тиск зі сторони інструкторів.

«Коли ти кажеш інструкторам, що хочеш складати іспит без хабара, то вони часто відповідають: «ой, та у нас вже були такі, як ви. Пробували, а потім поверталися. А якщо ви не складаєте з першої спроби, то ще дорожче вийде». Мені розповідали про дівчинку, яка проїздила 40 занять з різними з різними інструкторами, і їй однаково не вдалося», – розповідає львів’янка.

Інша проблема, за словами дівчини, те, що люди досі вірять у міф, що скласти іспити для отримання посвідчення можна тільки за хабар. Хоча насправді ці кошти можна вкласти у додаткові уроки водіння у хорошого інструктора.

«На навчання я йшла з чітким усвідомленням того, що не платитиму хабар. Я із собою взяла коліжанку як групу підтримки, ще одну таку ж свідому людину як я. Проте тиск йшов зі всіх сторін. Дивина в тому, що тобі потрібно попередити свого інструктора про те, що ти хочеш складати іспит самостійно. Бо зазвичай всі розуміють, що по завершенню навчання ти разом з групою «скинешся» і все… Замість платити хабар, краще ці кошти вкласти у додаткові уроки водіння у хорошого інструктора. Якщо ви даєте хабар та отримуєте посвідчення, то який сенс вам з нього, якщо ви не вмієте кермувати. Однаково доведеться брати додаткові заняття, щоб вас інструктор навчив їздити», – зауважує Анастасія Чайківська.

«Прайс» за водійські права вже давно не є секретом. Ціна посвідчення коливається від 4,5 тисяч до 7 тисяч гривень. Відомий львівський активіст та адміністратор спільноти «Права без хабарів» Святослав Літинський каже, що практично 90% людей погоджуються давати на лапу, аби уникнути «проблем» під час складання іспитів. Фактично двоє осіб з групи в автошколі складають іспити самостійно.

«За моїми підрахунками, лише 10% осіб без хабарів у Львові отримують посвідчення водія. Якщо група складалася з 25 людей, то двоє-троє складають іспити чесно. Мені здається, якщо видавати посвідчення водія просто, без навчання та здачі іспитів, то ми б мали таку ж ситуацію із знаннями Правил дорожнього руху, що й зараз є», – розповідає активіст.

У неофіційному опитуванні, проведеному у Facebook-групі «Права без хабарів», із 134 респондентів лише один зазначив, що хабарів в його автошколі не брали. За словами Святослава Літинського, проблема полягає у тому, що між Сервісними центрами МВС та автошколах діють певні «домовленості». Він переконаний, що гроші, які школи отримують від учнів за вдалу здачу іспитів, йдуть якраз до цих Сервісних центрів.

«Автошколи, щоб працювати, теж змушені отримувати ліцензії у того ж Сервісного центру МВС. На жаль, вони не можуть просто її одержати. По суті, виходить, що школи є не господарюючим суб’єктом, а відділом сервісного центру. В одній із автошкіл Львова я проходив навчання, аби отримати водійське посвідчення на керування мотоциклом. Я дуже був задоволений їхніми послугами, але вони ніяк не могли отримати ліцензію без давання хабарів. Тому вони були неліцензованою школою, а просто школою, яка не забезпечує отримання посвідчення водія.

На мою думку, це ліцензування навчання має бути скасоване. Воно ніякої шкоди для держави не понесе. Лише отримаємо користь, що автошколи перестануть бути підпорядкованими сервісному центру та, ймовірно, не захочуть йти на корупційний ризик», – пояснює Святослав Літинський.

Покращити ситуацію та спинити корупційну систему мала б відеофіксація іспитів. Проте, за словами активіста, прозорості у складанні іспиті досі немає.

«Комісія, яка має пересвідчуватися, що люди чесно складають іспити, робить віддалений доступ до комп’ютера студента, рухають замість нього «мишкою», дають правильні відповіді. Таким чином людина проходить цей іспит. Цікаво, що камери, які б мали фіксувати порушення, встановили так, що монітор членів комісії не видно», –  зазначає активіст.

Крок №3. Скласти іспити у Сервісному центрі МВС

Учні автошкіл після теоретичних та практичних занять складають внутрішні іспити. Після цього потрібно зареєструвати на проходження іспитів у Сервісному центрі МВС.

Іспит у СЦ складається з двох частин: теорії і практики водіння. Теоретична частина проходить за ком’ютером, її тривалість – 20 хвилин. Теорію можна складати безліч разів, але не частіше ніж раз на 6 днів. Тести складаються із 20 запитань, при цьому можна зробити лише дві помилки.

«Теорію скласти абсолютно не важко. Усі тести, які можуть трапитися на іспиті, є у відкритому доступі. Людина має змогу з ними ознайомитися та повністю пройти. Я б взагалі наполягала, щоб це теоретичний іспит був важчий. Там всього 20 запитань і ви можете допустити лише дві помилки. Мені вдалося скласти з першої спроби, без помилок», – зазначає Анастасія Чайківська.

Стосовно практичного іспиту, то він ділиться на дві частини: вправи на майданчику і виїзд у місто. При складанні практики допускається 3 помилки.

Анастасія Чайківська зауважує, що на сьогодні для проходження іспиту з практики, що передбачає виїзд у місто, існує кілька офіційних маршрутів з сервісного центру. Вона радить заздалегідь переглянути їх та зі своїм інструктором проїхати цей маршрут.

«Я складала практику на вулиці Чмоли у Львові. Власне, звідти теж є офіційний маршрут. Хоча дуже неохоче до мене їхав сервісний центр, це коштувало мені додаткових зусиль. Але насправді просто не було офіційної причини мені відмовити. На цьому майданчику я навчалася з інструктором та їздила цим маршрутом», –  зауважує львів’янка.

Анастасія Чайківська також рекомендує складати іспит у тому ж автомобілі, що й навчалися. Для цього слід запитати в інструктора, чи ця автівка зареєстрована як навчальна. Якщо це так, то ви маєте повне право складати у цьому автомобілі.

Також перед практичним іспитом варто ознайомитися з чек-листом на сайті Сервісного центру МВС. В ньому зазначені перелік вправ та типові помилки, котрих припускаються студенти під час практичного іспиту, та шкала оцінювання.

«Там є перелік усіх помилок, які може відзначити інспектор на вашому іспиті. Потрібно з цим ознайомитися заздалегідь, щоб людина це знала та, у разі потреби, могла оскаржувати», – зазначає дівчина.

Крок №4. Відмовлятися давати хабар за водійське посвідчення

Процес складання іспитів самостійно, звісно, не буде зовсім легким. Втім Анастасія Чайківська зауважує, що екзаменатор під час практичного іспиту не намагався її «завалити». Тому скласти – цілком реально.

«Практику я склала із другого разу. Тиску зі сторони інспектора взагалі не було. Загалом трапляються випадки, коли вони тиснуть на студента. Але переважно це просто «страшні історії», які вже давно не відповідають дійсності. Звісно, інспектор не буде вам найкращим другом, він не буде за вас вболівати. Тому я відверто не уявляю, чому платити гроші, якщо людина має певні навички», – каже дівчина.

Проте були і такі випадки, коли через суд довелося доводити неправомірну поведінку інспектора під час здачі іспиту.

«Був випадок, коли людині не зарахували здачу практичної частини, оскільки вона під час іспиту сперлася в бордюр під час паркування. Їй сказали, що це аварійна ситуація і не зарахували. Але в законодавстві чітко визначено, що аварійна ситуація – це, наприклад, коли інспектору під час іспиту довелося натиснути екстрене гальмування. Цю ситуацію довелося вирішувати через суд», – розповідає Святослав Літинський.

Якщо ж у вас все ж вимагають хабар, але ви не хочете давати «на лапу», то слід про це повідомити у Державне бюро розслідувань. Також Святослав Літинський рекомендує звернутися у Facebook-групу «Права без хабарів», де наддадуть правову консультацію та необхідну інформацію, яка, ймовірно, допоможе зекономити якусь частину коштів, вбираючи правильну автошколу чи інструктора.

Як бачимо, отримати водійські права без хабарів – це абсолютно реально. Тим паче, що історій вдалого складання іспитів у чесний спосіб щороку більшає. Тож тим львів’янам, які планують найближчим часом отримати посвідчення водія, радять докласти максимум бажання та зусиль при вивченні Правил дорожнього руху, бо дорога може не пробачити помилок. А зі сумлінно здобутими знаннями та навиками не боятися, та складати іспити все ж самостійно, без хабарів…

Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *