Користуючись міським електротранспортом у Львові, ви геть не застраховані від штрафу контролера. Здавалось би, що існують правила і для пасажирів, і для контролерів. Та хто сказав, що з тих правил не може бути винятків? Навіть при оплаченому проїзді можуть виникнути спірні ситуації, які пасажиру врегулювати вкрай складно і це – непоодинокі випадки.
Так нещодавно у Львові стався гучний скандал із проїздом у електротранспорті депутатки Львівської міськради Ольги Посипанко. Працівники «Львівелектротрансу» оштрафували обраницю громади на 140 грн, мовляв жінка невчасно оплатила і завалідувала свій квиток.
Згодом депутатка прокоментувала цей інцидент. За її словами, квиток у неї був – купила його як зайшла у тролейбус. Для цього довелося перервати телефонну розмову, оскільки оплачувала послугу телефоном. Контролери спершу не виявили порушень, але при повторній перевірці таки виписали штраф, оскільки валідація квитка була здійснена буцімто із порушенням, у момент, коли вже почався контроль.
Незважаючи на закомпостований квиток, контролери висадили жінку на кінцевій зупинці та викликали поліцію. Зсилаючись на брак часу вона сплатила штраф. Після того, як у ЗМІ розгорівся скандал за її участі, вона оприлюднила скріни купівлі квитків через мобільний застосунок, серед яких також була копія про оплату послуг проїзду цієї скандальної поїздки.
«Ми вийшли на кінцевій зупинці. Контролери викликали поліцію. Поліція повідомила, що буде через 40 хв. Молодий чоловік з нашивкою поліції відмовився показувати своє посвідчення особи до того моменту, поки я не оплачу штраф. Не маючи ані фізичних сил, ані часу під стрімким натиском цих осіб та погрозами опинитись у відділку, я оплатила штраф», – зазначила Ольга Посипанко.
Де прописано правило, що валідація квитка за хвилину до початку контролю вважається недійсною? Вочевидь, закомпостований квиток ще не гарантує проїзду без «спілкування» з контролером. Звісно, що не завжди мають рацію пасажири. Чимало порушників умисно не оплачують проїзд. Частину з них штрафують, а є й такі, що залишаються невпійманими. Адже часто «зайці», в очікуванні поліції, просто накивають п’ятами.
Що робити, якщо ви заходите у переповнений транспорт, і відразу дістатися до компостера чи до QR-коду не маєте змоги? Допоки проїзд не завалідований, ви – порушник, і контролер ствердно пред’явить вам штраф.
Навіть якщо ви намагаєтесь придбати квиток у водія, але через тлум пасажирів дістатися до нього складно. То у момент здійснення контролю ви також порушник. У поміч, як варіант, можна сподіватися на отримання квитка, передаючи гроші через пасажирів. Але для цього також потрібен час, який у подібній ситуації може бути не на вашому боці. Ваш квиток може повернутися несвоєчасно, або взагалі «загубитися» у чужій кишені по дорозі до водія чи зворотно. Такі аргументи для контролерів – це не виправдання, тож готуйтеся до штрафу.
Обов’язки та права пасажирів і контролерів: що (не) можна
Згідно з чинними правилами проїзду у громадському електротранспорті Львова, пасажир повинен оплатити проїзд одразу після того, як зайшов у салон трамваю чи тролейбуса. Квиток можна придбати до початку поїздки або безпосередньо у водія. Увійшовши у салон транспорту, пасажир має негайно здійснити валідацію проїзного документа та зберігати його до кінця поїздки. Львівський портал спробував з’ясувати у «Львівелектротрансі», скільки ж часу відводиться для негайної оплати проїзду. Однак чіткого визначення встановлених меж так і не отримали.
Так само неоднозначним є обмеження часу роботи самого контролера, точніше його взагалі немає. Так, контролер може почати перевірку відразу як тільки зайшов у вагон, але як бути пасажирам, які зайшли у транспорт на тій же зупинці. Скільки часу відводиться для оплати проїзду, невідомо, і встановлених перевізником правилах це ніяк не регламентується.
Оплатити проїзд пасажир може, купивши паперовий квиток, або ж з допомогою безконтактних електронних сервісів, зокрема, на сайті «Львівелектротрансу», через QR-код і Приват 24, SMS, Bluetooth та додатка EasyWallet. Також це можна зробити завчасно на зупинках у пунктах продажу та терміналах самообслуговування.
Якщо не спрацював QR-код, ви звісно можете повідомити про це на «гарячу» лінію «Львівелектротрансу», та все ж повинні якнайшвидше оплатити проїзд. Доведеться пробратися до водія, аби придбати дорожчий квиток з його рук. Такі реалії оплати послуг в електротранспорті у місті, яке пишається ринком ІТ-технологій та 10 років впроваджує електронний квиток.
Стосовно роботи контролерів, які щодня працюють у львівських трамваях і тролейбусах, то у них є законне право перевіряти оплату проїзду у пасажира, а в разі відсутності проїзного квитка – оштрафувати його.
У перевізника відзначили, що такий контроль можуть здійснювати не лише контролери, а й самі водії. Завалідований проїзний документ можуть перевіряти під час руху на маршруті, під час зупинки чи безпосередньо на зупинці, при чому у всіх пасажирів або вибірково.
Недійсні, протерміновані або підроблені документи для проїзду контролер має право вилучити. У разі виникнення конфліктної ситуації, контролери можуть також користуватися нагрудною камерою. При відмові пасажира показувати квиток чи проїзний документ, або ж оплачувати штраф контролер може висадити порушника на найближчій зупинці, аби викликати поліцію. Зустрічі із правоохоронцями можна уникнути сплативши штраф.
Оштрафувати пасажира можуть, якщо:
- він не має закомпостованого паперового квитка або квитка, придбаного за допомогою одного з електронних сервісів;
- він відмовляється показувати проїзний документ або документ, який засвідчує безоплатне чи пільгове перевезення;
- він не має документа, який підтверджує пільговий проїзд (студентського, учнівського, пенсійного посвідчення, посвідчення про інвалідність, посвідчення учасника бойових дій і т.д.);
- він не оплатив перевезення багажу, об’єм якого перевищує розміри 60х40х20 см;
- він має право на пільговий проїзд, але перевозить багаж , що перевищує встановлені параметри для ручної поклажі.
На сьогодні штраф за безквитковий проїзд в електротранспорті Львова складає 140 грн. Після його сплати порушнику видають на руки квитанцію.
Водночас контролер зобов’язаний мати при собі посвідчення, а також картку-жетон, яку повинен пред’являти під час перевірки. На вимогу пасажира він також має показати своє посвідчення, повідомити своє місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства. Інакше це є порушенням з його боку.
Скільки безквиткових пасажирів цьогоріч оштрафували контролери «Львівелектротрансу» – також невідомо. На підприємстві досі підсумовують дані за перший квартал 2021 року. Щоправда, бригадир групи контролерів відділу контролю ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Фок повідомляв у ЗМІ, що ситуацій із порушниками виникає близько 500 щотижня. Штрафують різних пасажирів, і більшість сплачує штраф без заперечень.
Останнім часом все частіше серед порушників виявляють досить відомих львів’ян. Кількома днями раніше від випадку з Ольгою Посипанко контролери спіймали на безквитковому проїзді відому мовознавицю, політичну та громадську діячку Ірину Фаріон.
І тут відзначимо, що контролери не встановлюють особу порушника та не мають права розголошувати її імені, хіба що на те є згода або ж порушник сам про це повідомив.
П.С.
Безперечно, система контролю потребує вдосконалення. Аби полегшити оплату проїзду у місті, можна б було впровадити електронний квиток, додати сканування QR-коду на зупинці. Утім, алгоритми таких «ноу-хау» наразі виношуються в уяві. Мало того, у Львові досі немає чіткого механізму роботи контролерів, так само як і правил проїзду для пасажирів.
На жаль, без чітких правил проїзду та контролю львів’яни приречені на спірні ситуації, де часом складно розібратися, хто ж насправді винен. Тож які б не існували технології, якщо у львівському електротранспорті ви не маєте паперового квитка, то найкраще відразу прямуйте на передні двері, аби придбати його з рук водія.
Фото Zaxid.Net, також інших відкритих джерел
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook
Юлія Осим