Національна служба здоров’я України нагадує, що сімейні лікарі – не цілодобовий сервіс і мають визначені робочі години та вихідні. Відтак підготувала рекомендації, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації пацієнту з лікарем на засадах взаємоповаги.
«Медична реформа запустила процес змін і сьогодні в центрі системи охорони здоров’я перебуває пацієнт. Але не можна реалізовувати власні права, нехтуючи правами інших. Деякі пацієнти телефонують своєму сімейному лікарю, терапевту або педіатру на мобільний у вочевидь неробочі години. Але на відміну від невідкладної допомоги, послуги, які надають лікарі та лікарки первинної ланки, не відносяться до екстрених», – наголошує НСЗУ.
У службі наголошують, що не варто забувати про те, що «ваш лікар або лікарка: є людиною, а не цілодобовим сервісом; має визначені робочі години та вихідні; має право обирати спосіб зв’язку з пацієнтом та вирішувати, коли відповідати на дзвінки та повідомлення; може призначити час і дату прийому пацієнту; має право вирішувати, чи є реальна потреба у виклику додому чи можна проконсультувати дистанційно».
Зазначається, що під час боротьби з коронавірусною інфекцією значно зросла роль та потреба українців в сімейному лікареві, адже при симптомах COVID-19 потрібно телефонувати до свого лікаря, щоб він оцінив стан пацієнта, викликав мобільну бригаду для проведення тестування. Більше того, під час домашнього лікування з підтвердженим COVID також необхідно тримати зв’язок з сімейним лікарем, щоб контролювати самопочуття. При цьому, нікуди не поділись хронічні хвороби та потреба в отриманні електронного рецепту на «Доступні ліки» чи електронного направлення на певні обстеження чи консультації до вузьких спеціалістів. Нікуди не поділась потреба у вакцинації, раптові захворювання, які потребують допомоги сімейного лікаря.
За інформацією НСЗУ, нині своїх лікарів обрали 30 млн 610 тисяч українців. В середньому на одного сімейного лікаря, терапевта, педіатра припадає 1300 пацієнтів.
«Гроші йдуть за кожним пацієнтом до закладу, в якому пацієнт обрав собі лікаря. Але це не означає, що лікар працює зі своїми пацієнтами в режимі нон-стоп. Потрібно, щоб за пацієнтами також йшли до закладів первинки й турбота про свого лікаря», – мовиться у повідомленні служби.
Отож, НСЗУ опублікувала кілька порад, які допоможуть побудувати довготривалі комунікації з вашим лікарем на засадах взаємоповаги:
- Якщо лікар надав свій номер мобільного, поцікавтесь, в які часи зручно дзвонити або писати та з якими питаннями.
- Перед тим як дзвонити лікареві, подивіться на годинник. В ідеалі час дзвінків має збігатися з часом роботи вашої амбулаторії.
- Заздалегідь продумайте всі питання перш, ніж набирати номер лікаря. Адже нерідкі випадки, коли пацієнт згадує про найважливіше після завершення розмови і передзвонює знову.
- Починайте розмову або текстове повідомлення з нагадування, хто ви. Адже лікар не здатен пам’ятати всіх пацієнтів, та відразу переходьте до суті питання.
- Не відправляйте аудіо, відео-повідомлень, якщо ви не узгодили такий формат заздалегідь.
- Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це або дзвінок на 103, або самостійне відвідування лікарні, яка надає медичну допомогу цілодобово. Вас приймуть без електронного направлення у разі, якщо випадок не може чекати.
- У вихідні, святкові та неробочі дні у вашій амбулаторії працює черговий кабінет та реєстратура. Завжди можна звернутись туди перш, ніж турбувати свого лікаря дзвінком у його вихідний.
- Не плутайте сімейного лікаря з психологом. Поважайте право вашого лікаря на відпочинок і не турбуйте його з метою «поговорити».
Раніше Львівський портал повідомляв, що у Львові сімейні лікарі нарікають на те, що під час пандемії їхні телефони не змовкають «ні зранку, ні ввечері, ні в будні, ні у вихідні і навіть іноді вночі».
Дізнавайтеся першими найважливіші і найцікавіші новини Львова – підписуйтеся на наш Telegram-канал та на сторінку у Facebook.
Соломія Головіна