Настоятель храму святих апостолів Петра і Павла, військовий капелан (УГКЦ) Степан Сус про традиції святкування Другого Святвечора та Водохреща:
«У різдвяний час християни в Україні відзначають дві Святі вечері, під час яких уся родина збирається за святковим столом. Перший Святвечір відзначається перед Різдвом Христовим і відомий ще як багата кутя, просто як Свята вечеря. Інший Святвечір християни відзначають напередодні свята Богоявлення ГНІХ або Водохреща й знаним він є у народі як Щедрий вечір, «Голодна кутя» або просто Другий Святий вечір. Під час Святої вечері усіх пригощаються кутею, що є основною стравою столу. В українській традиції є 4 визначення для цієї страви: «Багата кутя», яку готують на святий вечір перед Різдвом Христовим; «Щедра кутя», яку готували колись перед Старим Новим роком; «Голодна кутя», яку приготовляють на Другий святий вечір перед Богоявленням ГНІХ та «Чорна кутя», яку готують у деяких регіонах України під час поминання померлих.
Кажуть, що різниця між «Багатою кутею» та «Голодною кутею» полягає у тому, які страви є на столі. На перший Святвечір на столі було 12 пісних страв, а вже на другий ця кількість страв була значно меншою, від того й пішла назва самої куті «голодна кутя». Важливо пам’ятати, що саме святкування чи відзначення цих Святих вечорів відноситься до християнських та культурних традицій українського народу і часто в кожному регіоні України, ба навіть серед українців, що проживають в діаспорі, воно має різне забарвлення та особливі традиції. Головний мотив Святого вечора – це зустрітись всією родиною за святковим столом, подякувати Богові за його щедрість та дари, і звичайно, належним чином приготуватись до свята Різдва Христового та Богоявлення ГНІХ. Адже як колись, так і сьогодні, після святої вечері уся родина збиралась до церкви на богослужіння та належним чином переживала свято.
Щодо традицій на Водохреща, слід чітко відрізняти духовні справи від фітнесу. Якщо хтось йде на водойми, щоб скупатись, але не був у церкві, то звичайно такий обряд слід назвати просто фітнесом. Віруюча людина повинна усвідомлювати, що святого Богоявлення чи Водохреща починається у Божому храмі, а очищення душі та тіла – у таїнстві Сповіді та на водоймі, де була освячена вода. Заходячи в освячену воду, слід перехреститися та подумки зробити намір, задля чого я сюди прийшов і що із свого минулого я б хотів омити у цій святій воді. Адже це саме той момент, коли є нагода минуле залишити Богові і справді з чистими думками та серцем продовжити рухатись дальше у житті».
Нагадаємо, нещодавно Львівський портал опублікував матеріал, в якому йдеться про обряди та традиції другого Святвечора та Водохреща.
Вероніка Рой