Цього тижня у Львові відбулася справжня революція зі зміною кінцевих зупинок для приміських маршруток: їх «виселили» на околиці міста. Невдоволенню пасажирів нема меж, адже тепер приїжджим треба додатково платити за вояж містом до місця роботи чи навчання і витрачати на це ще більше часу. Втім є і інша сторона медалі – повний хаос із приміськими маршрутками у Львові, які часто-густо створюють аварійні ситуації та затори на дорогах міста. Для чого потрібні і кому вигідні оці зміни? – дізнавався Львівський портал.
Хто «виселив» маршрутки із попередніх зупинок?
Так, начальник управління розвитку інфраструктури і дорожнього господарства Львівської ОДА Роман Кокотайло у розмові з кореспондентом Львівського порталу пролив світло на те, звідки взялося рішення про «виселення» маршруток: «Законодавством України передбачено, що приміські та міжміські маршрути загального користування, які здійснюють перевезення, повинні їздити до автостанцій або автовокзалів. У разі їх відсутності місце здійснення кінцевої зупинки погоджує орган місцевого самоврядування. Але Львівська міська рада відкликала всі погодження по Приміському вокзалі, площі Святого Теодора, вулиці Митрополита Андрея, вулиці Зерновій, тощо, які раніше були кінцевими зупинками приміських і міжміських маршрутів. Відповідно було прийнято рішення перенести їх до найближчих автостанцій: Пустомитівський і Городоцький напрямок – на АС-3, Самбірський – на АС «Західна», Сколівський, Стрийський та Миколаївський – на АС-1, Жовківський – на АС-2».
На питання про те, хто має контролювати дотримання цих змін, він відповів, що цим має займатися замовник: «На приміських і міжміських маршрутах – облдержадміністрація, а на міських – міська рада».
Водночас Роман Кокотайло звинуватив міськраду у тому, що вона не збільшила кількість міського транспорту на автостанціях, а це створює неабиякі незручності приїжджим.
«Львівська міська рада дуже сильно билася за те, щоби наші маршрутки не їздили на Приміський і інші зупинки. Вони стверджували, що готові забезпечити транспортом той пасажиропотік, який буде на автостанціях. Станом на сьогодні ми бачимо, що це не є правдою, і їм потрібно збільшувати кількість автобусів, які курсують Львовом. Відповідний лист вже скерований міському голові Львова Андрію Садовому. Надіюся, що міська рада належним чином на це відреагує», – пояснив посадовець ОДА.
Також він запевнив, що ще за тиждень до внесення змін у кожній маршрутці були попередження про них. «І вже із 3 жовтня автобуси їздять виключно до сертифікованих автостанцій», – зазначив Роман Кокотайло.
У Садового нарікають на «окупацію» міста приміськими маршрутками
Своєю чергою керівник управління транспорту Львівської міської ради Віктор Щир заявив Львівському порталу, що з приміськими маршрутками у нашому місті – повний безлад: вони їздять, як хочуть, більше того, облаштовують стихійні автостанції.
«Це має обговорюватися з містом – який приміський маршрут куди направити, і де зробити для нього кінцеву зупинку. Але цього не відбувається вже декілька років. Перевізники приміських маршрутів самі визначають собі автостанцію, кінцеві зупинки і їздять як їм заманеться. Що дає нашому місту оцей хаос з приміськими маршрутами? Результатом цього є те, що ми не можемо спланувати свій громадський транспорт відповідно до потреб мешканців нашого міста. Зараз я насамперед говорю про маршрути № 9, № 6, № 49, № 29, № 5, бо вони збиваються економічно приміськими маршрутами. Перевізник був би готовий збільшити там кількість транспорту, але та навала приміських маршрутів, які їздять, не дає нам змогу скоректувати свої міські маршрути по окремих напрямках», – розповів посадовець міськради.
Водночас у міськраді «вмили руки» від цієї ситуації і поскаржилися на те, що з ними ніхто не погоджував кінцевих зупинок для цих автобусів.
«У постанові Кабміну №176 від 18 лютого 1997 року сказано, що місцями зупинки автобусів на приміських та міжміських маршрутах визначаються автостанції, а у разі їх відсутності – місця розташування автопавільйонів, на яких розміщується інформація, що містить найменування зупинки, початкового та кінцевого пунктів маршруту і час відправлення автобусів. У нас є сертифіковані автостанції – АС «Західна», АС-5, АС-3, Стрийський автовокзал, АС-2, а для Яворівського напрямку кінцевою зупинкою визначено район Янівського цвинтаря (до тих пір, поки не побудують автостанцію)…
Згідно із законодавством, паспорти приміських маршрутів мають бути погоджені із виконавчим органом – Львівською міською радою (або з департаментом, або з управлінням транспорту, або з міським головою, або з його заступником, який відповідає за інфраструктуру міста). Цього не відбулося. Тому, яке рішення прийняла область, я (як і Ви) знаю зі ЗМІ, офіційного документу я не бачив», – прокоментував Віктор Щир.
Водночас він додав: «Хтось має нести відповідальність за приміські маршрути, які їздять по всьому місту без погодження. Іноді я дізнаюсь від перевізників, що з’явився якийсь новий приміський маршрут, який їздить до площі Петрушевича чи до ринку «Південний», не маючи взагалі ніякого відношення до міста. Це такі маршрути, як №138, №114, №111 та інші. Але з нами цього ніхто не погоджує», – пояснив Віктор Щир.
За словами головного транспортника міськради, місто повинно визначити місце для будівництва автостанцій і оголосити інвестиційний конкурс.
«Так, нині не вистачає автостанцій по Золочівському, Яворівському напрямках», – додав Віктор Щир.
Відтак Віктор Щир охарактеризував цю ситуацію, як транспортне свавілля:
«До нас надходить багато скарг мешканців через стихійну автостанцію на площі Святого Теодора. У нас там є кінцева зупинка двох міських маршрутів № 22 і № 8. Але там невелика кількість автобусів, вони приїжджають беруть людей і їдуть, у них нема «відстою». А от приміські маршрутки зробили там автостанцію. Взимку можуть прогрівати годину-півтори двигуни під вікнами мешканців, а це екологія, соціальна напруга…Тому приміські маршрути мають бути врегульовані і погоджені з містом».
За словами головного транспортника міськради, адміністративний вплив на перевізників має Укртрансбезпека. «Вони мають змогу перевірити, чи відповідає цей маршрут паспорту, чи паспорт погоджений з містом, і відповідно прийняти адміністративне рішення (накладення штрафу на перевізника)», – зазначив він.
Як пояснив посадовець, місто неодноразово зверталося до Львівської облради та облдержадміністрації:
«Ми робили вже дуже багато заяв і звернень до облради. Окрім цього, ми зверталися до голови облдержадміністрації щодо маршрутів № 217а, №184а, №114, №121, №116, №138, №287, №125, №561, №781, які мають прокладені маршрути через усе місто, але з нами ніхто цього не погоджував (хоча є постанова Кабміну, яка чітко визначає, хто повинен визначати кінцеві зупинки приміських автобусів в населеному пункті)».
Віктор Щир зазначив, що на перевізників може вплинути організатор конкурсу, тобто відповідний департамент ОДА. Втім він так і не зумів пояснити, чому місто і ОДА не вирішують спільно цю проблему.
«Я не можу відповісти, чому стосовно цього питання не ведеться співпраця. Напевно, тому що комусь із приміських перевізників вигідно їздити по місту. Вони звітують перед фіскальними службами тільки по перевезенню приміських пасажирів, а самі заїжджають в місто, збирають по 4 грн або навіть по 3 грн за проїзд (самостійно встановлюючи тариф), не маючи на це відповідного дозволу, відповідних квитків…».
«Покращення» без покращення
Неабияк розгнівані ситуацією із приміськими маршрутками пасажири.
«Щодня добираюся до Львова на роботу із Жовкви маршруткою №151. Раніше вона їхала до готелю «Львів», але тепер ми доїжджаємо лише до АС-2. І далі, щоби добратися до центру, треба пересідати на ще один автобус. Проїзд жовківською маршрукою до Львова мені обходиться у 12 грн, а тепер доводиться викладати з кишені ще 4 грн за проїзд міським транспортом. Тобто, кожного дня на ці роз’їзди я витрачаю 32 грн, а це немало… До того ж, усі маршрутки, які їдуть від автостанції до центру, жахливо заповнені, – як у консервній банці. Мешканці Жовкви вкрай обурені такою ситуацією», – розповіла у коментарі Львівському порталу пані Ольга.
«Це фото станції на С.Петлюри 3, на яку перенесли весь приміський транспорт Пустомитівського району з Приміського вокзалу (який саме і призначений для приміського транспорту). Складається враження, що ця станція, як і дорога до неї, не бачили ремонту ще з довоєнних часів. Як можна було наш весь транспорт в ХХІ столітті перенести в таке жахіття, де хіба що можна знімати фільм жахів, особливо зараз в осінньо-зимовий період? Львівський транспорт взагалі не готовий прийняти і доставити на роботу таку кількість людей (це дискомфорт і львів’янам також). Вулиця Садова, якою повинен їздити наш транспорт, взагалі не готова до експлуатації, а нас вже перенесли на цю станцію і ми їздимо по Закаулках (це такий новий вид маршруту), на яких також немає дороги, а ми ще маємо за це нести додаткові витрати. Запрошуємо того, хто це затвердив, проїхатись з нами на роботу і на собі відчути ці «ПОКРАЩЕННЯ», – написала на сторінці «Варта 1» у Facebook користувач Natalya Kovalevich.
«Оце «покращення» із зміною кінцевих зупинок відразу відчула на власній шкурі, оскільки часто їжджу зі Стрия до Львова. Маршрутки у Стрийському напрямку Львів-Сколе, Львів-Дашава раніше їздили до Приміського вокзалу, тепер їхня кінцева – на Стрийському автовокзалі. Тобто, зараз я змушена витрачати і зайві гроші, і купу часу на те, щоби добратися до центру. Кількість міських маршруток, які йдуть в центр, не збільшили, а автобуси, які їдуть з «Ашану», приїжджають на автостанцію вже заповнені. Отак і їдемо – як у консервній банці, і це якщо взагалі пощастить втиснутися у автобус. Вийшло так, що місто нібито розвантажили від цих маршруток, натомість лягло навантаження на міський громадський транспорт, збільшуючи його доходи. Було б справедливо, якби подешевшав проїзд у приміських маршрутках», – обурилася під час розмови з кореспондентом Львівського порталу студентка Оксана.
«Перетягування ковдри» проблеми не вирішить
Голова Львівського осередку «Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників» Іван Велійка розповів Львівському порталу, як вирішити проблему із приміськими маршрутками: «До цього питання має бути комплексний підхід. По-перше, мусить бути чітко сформоване транспортне забезпечення по Львову з врахуванням більшої кількості людей, яких треба буде доставляти з автостанцій до окремих районів міста Львова. По-друге, не може бути такого, щоб маршрути одного напрямку відправлялися з різних автостанцій, бо умовно кажучи, одна автостанція більш вигідна, а друга – менш. Цю проблему не можна вирішувати однобоко, а лише комплексно у тісній взаємодії між облдержадміністрацією, міськрадою та автотранспортними підприємствами, які обслуговують міські і приміські маршрути».
На його переконання, підхід з «переселенням» приміських і міжміських маршрутів до автостанцій є логічним. «Але його не можна робити відокремлено. Нині є деякі промахи, які треба виправляти», – додав Іван Велійка.
Як він зазначив, основним принципом перенесення кінцевих зупинок приміського і міжміського автомобільного транспорту мають бути рівні умови для усіх підприємств. А зараз, за його словами, їх не створено.
«Організація транспортного обслуговування – це цілісний комплекс, який не можна розривати. Є міський транспорт, замовником таких перевезень є Львівська міська рада, є приміський і міжміський, замовником виступає облдержадміністрація. Тому ці дві державні інституції не можуть працювати в цьому питанні відособлено, вони мусять працювати в комплексі», – наголосив Іван Велійка.
Фото: Варта 1, vesti.dp.uа, Alexander Shutyk. livejournal.com.
Соломія ГОЛОВІНА, Львівський портал