ОСТАННІ НОВИНИ

Study & play: де у Львові виховують маленьких лідерів

Соломія ГРИГОР'ЄВА, Львівський портал

|

Батьки завжди бажають для свого малюка найкращого, а особливо в такій сфері як його освіта в дошкільному віці. Не даремно ж говорять, що діти до трьох років найбільш піддатливі для навчання. Тому прогавити цей вік не хоче жодна любляча матуся чи батько. Але ж кому довірити своє чадо? Варіантів безліч: державні садочки, приватні репетитори чи школи розвитку.

2

В останній роки в Україні все частіше обговорюють методику навчання Марії Монтессорі, відкриваються відповідні школи. У Львові на сьогодні діє лише одна така школа. Львівський портал вирішив допомогти батькам та розповісти про цю найпопулярнішу в світі методику навчання діток. Допомогли нам в цьому педагоги Львівської школи Монтессорі.

4

«Методику розробила Марія Монтессорі ще 100 років тому. На той час це був значний прогрес не лише через саму методику, але й через те, що Марія Монтессорі була жінкою. 100 років тому бути жінкою-математиком, людиною, яка вела чисельні соціологічні та педагогічні дослідження, спостереження в дитячій фізіології – це велетенський прорив.

В часи Марії Монтессорі вважалось за норму одягати на дитину спеціальні пристрої, щоб вона правильно тримала голівку чи ходила. Батьки настільки контролювали розвиток дитини, що малюкам взагалі не давали вибору щось робити самостійно. Але Марія Монтессорі розуміла, що, до прикладу, на тварину ніхто не чіпляє спеціального обладнання і вона нормально живе, ходить, має свої інстинкти…То для чого так робити з людьми, які є повноцінними особистостями і можуть бути вчителями самі для себе», – розповіла педагог Львівської школи Монтессорі Ольга Зубчевська.

1

Цікавий факт №1. За системою Монтессорі вчилося чимало відомих постатей: Білл Клінтон, творці пошукової системи Google Ларрі Пейдж і Сергій Брін, Габріель Гарсія Маркес, тощо. Останньою новиною для світу стало те, що принц Вільям та герцогиня Кейт віддали свого синочка Джорда до цієї школи. А ще школа Монтессорі мала відомих педагогів:  Тетяна Сухотина – Толстая ( улюблена дочка Льва Толстого) і принцеса Діана.

«Марія Монтессорі зрозуміла найважливішу істину – педагог не повинен силоміць нав’язувати дитині освіту, він має бути садівником, має спостерігати за тим, як росте дитина і створювати найкращі умови для її розвитку. Основна місія педагога по системі Монтессорі – навчитися чути дитину, чути про її потреби, дати правильну відповідь на її запитання і допомогти їй самій зробити відкриття.

Як правило, в звичайних школах чи садках діти приходять на урок і педагог просто читає лекцію. Проте, якщо дитині дати доступний, якісний матеріал, який вона може освоїти сама, і тільки трішки її підштовхнути, вона здатна усвідомити і вивчити набагато більше. Якщо дитина сама починає робити висновки, то це принесе більше користі, ніж якщо їй цей висновок скаже хтось інший», – продовжує Зубчевська.

DSC_0530

В школі Монтессорі середовище повністю облаштоване для дітей. Висота всіх меблі (столів, стільців та полиць) розроблена для дитини. Основна ідея такого інтер’єру – дитина самостійно може дістати потрібний їй предмет. Всі матеріали доступні для дитини: вона може взяти будь-що і в будь-який зручний для неї час.

В школі фактично немає місць створених виключно для педагога.

Цікавий факт №2. У США закінчення школи Монтессорі є важливим додатковим фактором при прийнятті на роботу. А в деяких країнах ця методика є частиною державної програми навчання.

В школі Монтессорі кожен малюк має час для навчання і для відпочинку. Окрім того, дитина може займатися так, як їй зручно: сидячи за столом чи лежачи на килимку.

«Коли малеча приходить в цей клас вона самостійно придумує, що вона сама для себе хоче зробити сьогодні. Якщо порівняти зі звичайним садочком чи школою, то там педагог сам говорить, що вони будуть робити сьогодні. А можливо, хтось в цей час хоче співати чи хоче досліджувати геологію. Тому в звичайному садочку діти втрачають шанс зробити те, що може їх справді розвивати», – вважає Ольга Зубчевська.

DSC_0558

DSC_0539

Класи Монтессорі поділені на пять розвиваючих зон:

Перша зона – це «зона практичного життя». Це всі ті речі, які дитина повинна навчитися робити в побуті, щоб бути самостійною і незалежною. Миття горнятка, зав’язування шнурівок, одягання, подрібнення, різання – це все те, чого малята можуть навчитися в цій зоні вже і зараз.

Друга зона – сенсорна. Вона дуже важлива саме для наймолодших. Там діти досліджують світ, задіюючи свої органи чуття: дотику, нюху, слуху, зору та смаку. В цій зоні є шумові циліндри, шорсткі предмети, речі, що дозволяють визначати розмір, фактуру.

Третя зона – математична. Марія Монтессорі, яка була математиком, не вважала цей предмет нудним. Для неї математика була цілим творчим світом. І математична зона в школі Монтессорі справді дуже багата. Вона включає в себе і геометрію, і математичні ігри, і високі алгебраїчні матерії. Всі предмети в цій зоні є навчальними та ігровими водночас.

Четверта зона – це «зона космічного виховання». Включає в себе все: починаючи від історії і закінчуючи геологією. Тут є карти, глобуси, каміння різних порід, тощо.

П’яна зона – мовна. Ця зона допомагає дитині за допомогою гри та творчості освоювати мову, частини мови, спілкування.

3

Цікавий факт №3. До того як в Італії національну валюту замінили на євро, портрет Марії Монтессорі прикрашав грошову купюру в тисячу лір. Таку славу Марія Монтессорі отримала завдяки своїй авторській системі навчання та розвитку. Цікаво також, що Марія, будучи авторкою 25 книг про виховання дитини, в юності пручалася намірам своїх батьків зробити з неї вчительку.

«Ми велику увагу приділяємо компетентності педагогів. Основними вимогами до педагогів школи є професіоналізм, обізнаність, спокійний характер та гарний настрій. Навіть зовнішній вигляд педагога має чимале значення. Не даремно Марія Монтессорі вважала, що «вчителька має бути красивою та носити квіти у волоссі», – розповідає директор Львівської школи Монтессорі Христина Гординська.

DSC_0583

«Вчителі Монтессорі є своєрідними навігаторами. Якщо дитина чогось навчається, не знає як щось зробити чи яка повинна бути наступна логічна дія, тоді вчитель підходить і допомагає. Також в педагогіці Монтессорі відсутнє порівняння. Тут ніколи вчитель не буде порівнювати одного учня з іншим. Такого немає, тому що кожна дитина індивідуальна і порівнювати її з кимось іншим не варто. Варто також наголосити, що в класі Монтессорі немає очевидної похвали. Ми не будемо говорити: «Як ти гарно виглядаєш», «Який ти молодець», тощо. Ми хвалимо тільки за результат: «Ти прекрасно впорався з цим завданням», «Твоя робота була швидкою», «Ти дуже добре подумав». Ми завжди вказуємо за що саме похвалили дитину. Це робиться для того, щоб дитина змалечку розуміла, що в суспільстві потрібно щось зробити перш ніж отримати похвалу», – розповідає Ольга Зубчевська.

За системою Монтессорі викладач – це не лише сам педагог, який знає, як працювати з матеріалом. Викладачем також є середовище, яке має бути правильно організованим, щоб дитина могла чогось навчитися. А також сама дитина є викладачем, коли вона вже чогось навчилась і може розповісти це іншій дитині.

Цікавий факт №4. Школа Монтессорі, яка розташована в Індії, занесена до Книги рекордів Гіннеса як найчисленніша. Там навчається більше 22 тисяч дітей.

DSC_0603

Однією з найбільших переваг методики Монтессорі є те, що за нею можуть навчатися дітки з особливими потребами. Ця система навчання дає їм змогу соціалізуватись. Для кваліфікованих педагогів школи Монтессорі це звична практика працювати з дітьми з особливими потребами.

Найважливіше, що мають знати батьки, що цікавляться педагогікою Монтессорі: ця методика допомагає стимулювати дитину до самовиховання, самонавчання та саморозвитку. В школі Монтессорі дітей готують до дорослого життя.

Довідка:

Центр розвитку дитини «Львівська школа Монтессорі» заснований восени 2012-го року. Ініціатори проекту: група львівських педагогів, сім’я львівських архітекторів – Марія та Марко Савицькі, а також відомий політик та засновник Благодійного фонду «Гуманітарні ініціативи» Ігор Васюник.

Це перший заклад у Львові, де педагоги у навчально-виховному процесі використовують методику Марії Монтессорі. Заняття  підготовлені та структуровані відповідно до віку та можливостей дітей, а тому відбуваються у різний час та мають різну тривалість. На сьогодні школа пропонує  індивідуальні, групові, творчі, розвиваючі, надихаючі заняття для діток віком до 6 років. Є заняття по 2 та по  4 години  в день.

«Львівська школа Монтессорі» знаходиться за адресою вул. Квітки-Основ’яненка, 9. Телефони Центру Розвитку: +380322450462,  +380988730697.

Фото: Соломія Григор’єва; соціальні мережі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *