В Україні сьогодні, 1 вересня, набули чинності закони № 421- VII від 4 липня 2013 р. “Про утилізацію транспортних засобів”. Законами передбачено , що платниками податку з утилізації знятих з експлуатації ТЗ є особи , які здійснюють ввезення на митну територію України транспортні засоби та кузови у митному режимі імпорту і виробництво (виготовлення ) транспортних засобів на митній території України ; набувають транспортні засоби в осіб , що не є платниками цього податку. Про це пише РБК-Україна.
Відповідно до закону 422- VII , базова ставка збору для легкових автомобілів складе 5,5 тис. грн , а для вантажних автомобілів , автобусів та спецтехніки – 38 тис. грн. Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від спеціального коефіцієнта . Для нових легкових автомобілів значення коефіцієнта становить 86-550 % від базової ставки ( 4,73-30,2 тис. грн ) залежно від об`єму двигуна , а для машин старше трьох років – 530-3501 % ( 29,1-192 , 5 тис. грн). Для нових вантажних автомобілів , автобусів та спецтехніки коефіцієнт складе 50-290 % ( 19-110,2 тис. грн) , а для старих – 88-1180 % ( 33,4-448,4 тис. грн).
Як випливає з тексту документа, вітчизняні виробники автомобілів , що мають повний цикл виробництва , зможуть проводити утилізацію самостійно. Збір , сплачений ними , буде направлятися на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати організацію утилізаційних потужностей . Таких підприємств в Україні зараз лише два: “Укравто” і “Богдан”.
Також закон передбачає створення при Міністерстві екології та природних ресурсів фонду охорони навколишнього середовища , куди і буде зараховуватися 70 % надходжень від податку. Плануються надходження до бюджету на рівні 2 – 2,5 млрд грн.
Із введенням норм про утилізацію авто в Україні не все так гладко. У ЄС заявляли , що набуття чинності закону про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів вплине на двосторонні економічні відносини . У ЄС заявляли , що введення утилізаційного збору на автомобілі принесе більше шкоди експортерам автомобілів з Євросоюзу , ніж з інших країн , оскільки ЄС становить більшу частку в українському імпорті автомобілів.
Слід зазначити , що Україна раніше приєдналася до позову СОТ проти Росії , яка ввела утилізаційний збір . Проте пізніше Україна і сама ввела подібний податок , що викликало обурення в ЄС. У Євросоюзі заявили , що утилізаційний закон у його нинішньому вигляді викличе заходи , ЄС буде скаржитися на Україну в СОТ точно так само , як він це робить щодо Росії.
Незважаючи на це , Україна збирається приєднатися до консультацій , ініційованим Європейським Союзом у рамках СОТ з питання дії утилізаційного збору на автомобілі в Росії .