ОСТАННІ НОВИНИ

Ні пройти, ні проїхати: у міськраді побачили брак паркомісць при новобудах Львова

Наталя ДУЛЯБА

|

Вчора, 15 червня, під час засідання виконавчого комітету Львівської міської ради активно обговорювали питання браку паркомісць у Львові, зокрема при новозбудованих та вже заселених житлових будинках.

Міський голова Львова Андрій Садовий визнав, що сьогодні у місті виникла катастрофічна ситуація з парковками. Однією з причин цього він вважає те, що забудовники, зводячи нове житло, не передбачають достатньої кількості паркомісць для своїх мешканців. Через це люди, яким забракло місця на стоянках біля свого будинку, змушені залишати свої автівки на сусідніх вулицях.

«Якщо ми видаємо дозвільні документи на будівництво того чи іншого будинку, то на одне помешкання розрахунок має бути мінімум півтори машини. Тобто якщо будуємо будинок на 100 квартир, значить має бути забезпечено 150 паркомісць для нього. Якщо ж цього немає, то ці машини розповзаються по вулицях, вони створюють затори. Часто машини стоять під знаками, трамваї проїхати не можуть, і люди йдуть пішки. Динаміка буде ще більша, машин буде ще більше», – зазначив Андрій Садовий.

Голови районних адміністрацій Львова спеціально підрахували, скільки в середньому автомобілів мають мешканці новозведених і вже заселених житлових будинків. Відтак вони встановили, що новобуди міста забезпечують паркомісцями заледве половину своїх мешканців.

Заслухавши цифри, які озвучували голови райадміністрацій Львова, з’ясувалось, що одна з найгірших ситуацій з парковками виникла у найбільшому спальному районі – Сихові. При цьому варто зауважити, що дані райадміністрацій не можна вважати сповна репрезентативними. Так, кожен район підраховував співвідношення кількості квартир і наявність їхніх власників автомобілів до існуючої кількості паркомісць у новозбудованому будинку. Однак вибірка по кожному району була досить довільною, очевидно, вона ґрунтувалась, зважаючи на інтенсивність забудови району. Тому десь голови райадміністрацій дослідили ситуацію з двома-трьома заселеними новобудами, а десь – зі сімома.

Відтак одним із найрепрезентативніших районів із найгіршою ситуацією щодо паркомісць виявився Сихів. Тут, за даними районної адміністрації, новозбудовані житлові будинки, які вже заселені, забезпечують своїх мешканців паркомісцями лише на 31%. Наприклад, жителі будинку на 80 квартир на вул. Тернопільській, 15-Б мають 80 машин. Проте забудовник обладнав лише два місця, де їх можна припаркувати. Не краща ситуація із вул. Манастирського, 2. Тут будинок складається із 153 квартир, мешканці яких мають 92 автомобілі, проте сьогодні тут існує лише 62 паркомісця.

У будинку на вул. Малоголосківській, 8-Д, за даними Шевченківської районної адміністрації, є 429 квартир, а всі мешканці володіють 270 автівками. При цьому сьогодні тут для їхніх потреб обладнано лише 60 паркомісць. Водночас варто наголосити, що район Під Голоском та самої вулиці Малогосківської вже досить тривалий час активно забудовується, що, звісно, згодом призведе до ще більш стрімкого росту машинопотоку. І питання парковок залишатиметься актуальним як ніколи.

У Залізничному районі одна із найскладніших ситуацій із парковками при новобудах виявилась на вул. Братів Міхновських, 23. Мешканці 106 квартир мають 132 машини, але місць для паркування сьогодні є лише 60. Також жителі вул. Залізничної, 23 (75 квартир) мають у власності 53 автівки, а кількість паркомісць становить лише 28.

Так, наприклад, у будинку на вул. Коциловського, 13 (Личаківський район) є 26 квартир. Їхні власники мають 22 автомобілі, проте забудовник забезпечив лише 4 паркомісця. А в будинку на вул. Пасічній, 33 облаштовано 38 квартир, мешканці яких мають 22 автомобілі. Водночас тут створено лише 17 паркомісць.

У розрізі Франківського та Галицького районів ситуація з паркомісцями при новобудах виглядає так:

Зважаючи на таку несприятливу, м’яко кажучи, ситуацію із парковками, у мерії заговорили, аби при видачі містобудівної документації обов’язково передбачали, скільки ж паркомісць має бути для кожного будинку, враховуючи заплановану кількість квартир.

Але питання належної кількості паркомість містить законодавчі перепони. Як у свою чергу зауважив головний архітектор Львова Юліан Чаплінський, Державні будівельні норми передбачають, що забудовник повинен забезпечити лише третину майбутніх мешканців паркомісцями.

«Держава заборонила вписувати в містобудівні умови кількість паркомісць. Тобто у проекті нам можуть намалювати ту кількість паркомісць, яку ми хочемо, проте експертиза все рівно погодить ту кількість паркомісць, яку вони (забудовники, – ред.) запланували», – пояснив Юліан Чаплінський.

Також він зауважив, що кількість квартир у новозбудованих будинках жодним чином не впливає на кількість автомобілів, якими володітимуть їхні власники. На його думку, рівень завантаженості не лише новобудів, а й усього міста приватним транспортом, залежить безпосередньо від рівня достатку населення.

«У всіх підручниках з урбаністики західних університетів пишеться, що кількість квартир не має жодної прямої пропорції до кількості паркомісць. Ця цифра залежить лише від середньої зарплати. Якщо середня зарплата у Львові становитиме 500 доларів, то на квартиру може бути і по три машини. Тобто якщо економічний стан зростатиме, кількість автомобілів буде збільшуватися. І тому в Європі це зрозуміли й ввели обмеження: зробили платні паркомісця на всіх вулицях, бо це є спільна власність міста. І ціль, наприклад, Відня, Амстердаму й інших міст – це зниження користування автомобілями як основним видом траспорту до 20%, це є ціллю всіх інтегрованих концепцій розвитку європейських міст», – зауважив Чаплінський.

Водночас Юліан Чаплінський наголосив, що розвинені міста Європи зустрілись із проблемою завантаженості приватними автомобілями ще у 1980-х роках. Аби її вирішити, там витратили мільярди євро на будівництво транспортних розв’язок, які виявились неефективними, і їх згодом розібрали. Тому в Європі просто стали створювати несприятливі умови для приватного транспорту (високий податок на купівлю машин, дороговизна в утриманні у обслуговуванні, введення суцільних платних парковок), натомість у містах почали активно розбудовувати велоінфтраструктуру та мережу громадського транспорту, щоб мешканці відмовлялися від приватного транспорту.

Відтак ідею розвитку інфраструктури приватного автомобільного транспорту, в тому числі й збільшення паркомісць при новозбудованих житлових будинках, головний архітектор Львова вважає хибною.

«Я оперую не своїми примхами, а досвідом, який ми вивчаємо не тільки самотужки, а й досвідом, який є офіційною програмою співпраці Львова з містами-партнерами (зокрема зі Штутгартом, Німеччина, – ред.), Концепцією інтегрованого розвитку. Ми нібито підписали угоду щодо співпраці, задекларували, що йдемо таким же шляхом. Натомість створення автомобільної інфраструктури приведе до колапсу, бо затори створюють не трамваї, а автомобілі… Люди (в розвинених європейських містах, – ред.) масово пересідають на велосипеди та на громадський транспорт. Я насправді не бачу змісту продовжувати таку співпрацю з німецьким урядом, якщо на конференціях ми декларуємо, що йдемо тим же шляхом, шляхом розвитку сталої мобільності за європейським зразком. А зараз говоримо про те, що всі повинні купити паркомісце», – заявив Юліан Чаплінський.

З такими заявами головного архітектора міста не погодився Андрій Садовий, який вважає, що транспортні реалії Європейського Союзу для України, й для Львова зокрема, сьогодні є нереальними.

«Якби ми жили в Європейському Союзі, я би підписався під кожним словом (Чаплінського, – ред). А ми живемо в державі, де відсутнє верховенство права, де вся документація і законодавство, яке приймається стосовно врегулювання містобудівельної діяльності, приймається в інтересах забудівельника, а не мешканця, громадянина. Забудівельник має заробити прибуток і кинути все напризволяще. А ми сьогодні пожинаємо плоди. На превеликий жаль, ми перебуваємо на віддалі 40 років від Польщі, якщо ж говорити про Німеччину, то, думаю, десь років сто. Якщо ми будемо рухатися такими темпами, як це є зараз, ця віддаль лише збільшиться.

Враховуючи інформацію, яка озвучена, треба приймати відповідні рішення, бо сьогоднішні Державні будівельні норми не враховують реальний стан. Нам треба виходити на відповідне рішення виконавчого комітету, яке би чітко давало дороговказ щодо співвідношення: будинок, який будують, – кількість квартир – кількість паркомісць, які мають бути забезпечені для мешканців цього будинку», – резюмував Андрій Садовий.

Відтак мер наголосив, що у Львові необхідно навести лад із парковками при житлових будинках, які зводитимуть у місті. Відповідне рішення збираються прийняти на виконавчому комітеті Львівської міської ради орієнтовно наприкінці червня – у липні.

З одного боку ідея звільнити центр Львова від ущент запаркованих вулиць, яку, до речі, зараз і збираються втілити у життя, є дуже доречною. Інша справа – питання катастрофічного браку паркомісць не лише при новобудах у всіх районах міста, а й при старих панельних будинках. І якщо для вирішення останньої проблеми можна зводити паркінги чи принаймні збільшити кількість відкритих майданчиків для авто, то з новобудами ситуація значно складніша.

По-перше, як законним чином змусити забудовника забезпечити своїх майбутніх мешканців достатньою кількістю паркомісць? А по-друге, чи готові будуть самі жителі купувати їх? Адже, звісно, що при купівлі квартири за паркомісце доводиться платити додатково чималі гроші, відтак людям просто вигідніше припаркувати свій автомобіль абиде посеред вулиці, при чому безкоштовно.

Тож яким чином системно вирішити проблему з парковками у районах, у міськраді Львова наразі не знають. А навіть коли спосіб таки знайдеться, то чи не перетвориться він на чергове декларативне рішення, яке не матиме юридичних важелів впливу на самих забудовників?

Фото: ua.news, azernews.az, varlamov.ru.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *