Аеропорт «Львів» у зоні турбулентності

Тетяна ОВЧАРЕНКО, Львівський портал

|

Майже 5 млрд грн – на реконструкцію державного аеропорту «Львів» ім. Данила Галицького та майже 3 млрд грн – на стадіон «Арена-Львів». Саме стільки витратила держава на будівництво цих двох інфраструктурних об’єктів у ході підготовки до футбольного чемпіонату.

Львів достойно провів Євро-2012, отримав два супердороговартісні подарунки і на додачу чимало проблем. Через надвисокі затрати на будівництво і малу завантаженість ці об’єкти ще довго залишатимуться збитковими інвестиційними проектами. І якщо менеджмент «Арени Львів» хоч якось почав заробляти на самоутримання, то аеропорт добряче лихоманить через протистояння адміністрації з трудовим колективом.  Причина – спроба усунути «смотрящого» «Сім’ї», незаконні звільнення працівників державного підприємства та фінансові махінації керівництва.

На підтвердження останнього «Львівський портал»  публікує очевидні тому докази, а також те, яким чином «смотрящі» закріплюються на державних підприємствах.
 

 

Фото з сайту ipress.ua

Те, що ставленики донецьких та «смотрящі» зайшли в львівський аеропорт надовго, стало зрозуміло ще 2011 року. На посаду гендиректора тодішній віце-прем’єр Борис Колесніков призначає Романа Гонтарєва. Разом з ним на державному підприємстві почали запроваджувати схеми з відмивання коштів на закупівлі послуг. Договори з багаторічними партнерами розривали, а укладали зі «своїми людьми», інколи навіть без тендерних процедур. Як писало видання Іpress.ua, лише на прибиранні зовнішніх та внутрішніх територій і так збитковий аеропорт у рік переплачував близько мільйона гривень (!). Щоб запобігти витоку інформації про закупівлі, Гонтарєв видає внутрішній наказ про затвердження Положення «Про комерційну таємницю та конфіденційну інформацію…».

На заміну Гонтарєву в червні 2014 року колишній екс-міністр інфраструктури Максим Бурбак призначає на посаду гендиректора аеропорту «Львів» Веселова Р.П. (колишній представник «Аеросвіту»). Його ще називають людиною Григорія Гуртового – колишнього бізнес-партнера Коломойського по збанкрутілому «Аеросвіту», а також групи бізнесменів – Б.Кауфмана та О.Грановського. Новому директору допомагає все та ж стара команда менеджерів та юристів Гонтарєва: Кузнєцов О.І., Чеглатонев В.І., Пономарьова Ю.В., Прадід С.В. та Соловій Н.О. А також один із загадкових персонажів – Нестеренко О.В., такий собі представник інституту «смотрящих» часів Януковича.

Майже одразу Веселов через проблеми зі здоров’ям іде на лікарняний і на посаду т.в.о. гендиректора призначають Кузнєцова. Саме він із вже згаданою командою продовжує «обкатувати» дієві схеми попередників.

Перше, що робить Кузнєцов на новій посаді, – узаконює перебування в аеропорту «смотрящого» Нестеренка. Бо навіть служба безпеки аеропорту достеменно не могла пояснити, хто ця людина, чому вона постійно та безперешкодно перебуває в службових приміщеннях аеропорту, віддає вказівки працівникам. З Нестеренком укладають договір про надання послуг, УВАГА!!!: на «послуги з розроблення проектів документів та надання консультаційних послуг з питань розробки заходів для забезпечення безпеки працівників підприємства та пасажирів під час проведення на території України антитерористичної операції».
 

 


«Послуги» Нестеренка сторони оцінили винагородою в 1 тис. грн
/міс. (!). Смішно, якби не звучало так цинічно.

Про те, що команда «менеджерів» вимиває гроші з підприємства та укладає сумнівні договори, працівники аеропорту заявляли через ЗМІ ще наприкінці літа минулого року. Вони звинувачували адміністрацію на чолі з т.в.о. гендиректора Кузнєцова О.І. (на даний момент – директор з аеродромного технічного забезпечення) в розкраданні і спробі довести до банкрутства державне підприємство. У зверненнях до Мінінфраструктури та прокуратури трудовий колектив просив перевірити наведені ними факти зловживань, провести аудит фінансово-господарської діяльності підприємства та відреагувати на порушення відповідно до закону.

До хронології та учасників загострення конфлікту «адміністрація VS трудовий колектив» ми повернемося наприкінці матеріалу, оскільки не менш цікаво читачам буде дізнатися, хто з львівських політиків-борців з корупцією та громадських активістів надав підтримку Кузнєцову і Ко.

А зараз про факти діяльності комерсантів-гастарбайтерів. Майже одночасно з оголошенням конкурсу на нового гендиректора аеропорту «Львів», Мінінфраструктури призначає позаплановий контрольний захід – аудит відповідності та фінансовий аудит в аеропорту за період з 01.01.13 по 01.10.14. З власних джерел у ревізійній комісії «Львівському порталу» вдалось отримати документи, що підтверджують вже озвучені трудовим  колективом звинувачення.

 

«Золоте» прибирання

 

Найбільше обурення членів комісії викликала співпраця аеропорту з клінінговою компанією ТОВ «Інплейс Аеро», про що нещодавно також писали колеги з iPress. Без залучення тендерного комітету керівництво аеропорту ухвалює рішення закупити послуги із зовнішнього та внутрішнього прибирання у ТОВ «Інплейс Аеро». Сума договору по внутрішніх площах становить 174 тис.грн/міс., а прилеглої території – 180 тис.грн.  Для порівняння, ПП «Клінінг Про», яке прибирало аеропорт від початку будівництва, пропонувало надавати такі ж послуги за 150 тис.грн та 95 тис.грн відповідно. Лише на прибиранні адміністрація аеропорту без вагань вирішує переплачувати 1 млн 140 тис.грн (!)

В коментарі журналістам iPress директор «Клінінг Про» Сергій Козолуп припустив, що «свою» компанію лобіюють безпосередньо посадовці Міністерства інфраструктури.

«В процесі ведення переговорів з посадовими особами аеропорту та теперішнім генеральним директором аеропорту Ростиславом Веселовим ми отримали інформацію, що існує негласна вказівка зацікавлених осіб Міністерства інфраструктури не припиняти співпрацю з ТОВ «Інплейс Аеро» та знайти вихід, як продовжити існуючий договір з цією компанією на таких же умовах», – розповів він.

В липні 2014 року аеропорт підписав додаткову угоду щодо пролонгації Договору з ТОВ «Інплейс Аеро» ще на рік до 31.08.2015 р. за вищевказаними цінами. Підписання відбулося «заднім числом» – березень 2014 року!

Підписав цю додаткову угоду вже т.в.о. гендиректора Олексій Кузнєцов. Одним з активних учасників та організатором підписання додаткової угоди був виконавчий директор В`ячеслав Чеглатонев, який, як і Гонтарєв, є людиною регіонала  Бориса Колеснікова.

За інформацією «Львівського порталу», міністерська комісія в акті про порушення зазначила про порушення-ухиляння від проведення тендерів (фактично – не проведені) та в укладанні угоди з «Інплейс Аеро». Однак у день виходу публікації працівники аеропорту повідомили, що керівництво аеропорту створило комісію, щоб заднім числом сфальсифікувати всі порушення і узаконити пролонгацію договору на прибирання.

Поспішають… до кінця січня конкурсна комісія при Мініфраструктури має оголосити переможця – нового гендиректора аеропорту «Львів».
 

Аеропорт хотіли віддати фірмі зі статутним капіталом 1 тис. грн!

Для розуміння читачів: основними видами діяльності, а відповідно і джерелами отримання доходів аеропорту є надання послуг із забезпечення зльоту-посадки, стоянки повітряних суден, авіаційної безпеки, здійснення реєстрації та обслуговування пасажирів. Саме тому керівництво аеропорту неодноразово робило спроби ввести ту чи іншу приватну структуру з метою передачі дохідних видів діяльності та виведення обігових коштів з підприємства. Робилось це, звісно, з порушенням закону про тендерні закупівлі, послуги куплялись за завищеною вартістю, як і у випадку з клінінговою компанією «Інплейс Аеро». Класична практика вимивання коштів з державних підприємств у власні кишені.

Одну з найбільших таких афер трудовому колективу таки вдалось зупинити. Керівництво намагалося передати аеропорт в оренду на 10 років фірмі ТзОВ «Transtar» зі статутним капіталом 1 тис. грн (!). Фактично невідомій до цього фірмі (м. Львів, тракт Глинянський) пропонувалось передати права наземного обслуговування та адміністрування всього аеропорту: від обслуговування рейсів, пасажирів до взаємодії з контролюючими органами та інстанціями і бронювання готелів та трансферів для екіпажів. У листі від 1 вересня 2014 року директор  «Transtar» зі статутним капіталом в тисячу гривень (ще раз наголошуємо) стверджує, що має необхідні ресурси та підготовлений персонал для обслуговування львівського летовища. 


 

 

Фактично все, на чому при умові ефективного менеджменту може заробляти аеропорт, намагалися віддати приватній структурі-«пустишці». Більше того, працівники аеропорту розповіли, що така передача призвела б до того, що було б ліквідовано ряд служб, а близько двохсот працівників аеропорту залишилися б  без роботи.

Цю тему також піднімало видання IPress, у коментарі якому працівники стверджували: спроба передати аеропорт у приватні руки відбувалася за ініціативи виконавчого директора аеропорту Чеглатонева В.І., а також начальника юридичного управління Пономарьової Ю.В. і вже згадуваного «смотрящого» – Нестеренка О.В. Оборудку пробували провести під керівництвом того ж таки Кузнєцова через закритий конкурс. Завдяки спротиву працівників конкурс так і не відбувся.

Після того як трудовий колектив і цього разу «виніс сміття з хати» про непрозорі дії керівництва, на підприємстві почались масові звільнення неугодних працівників. Безпідставно писались догани, попередження, деяких заносили в чорні списки. Якщо когось не вдавалося звільнити, Кузнєцов постійно проводив реорганізацію структури підприємства. Після чого невдоволених переводили на інші посади. «Закрити рота» намагались і Профспілці, і Раді трудового колективу, які представляють інтереси понад 800 працівників аеропорту. Для цього Кузнєцов видає два внутрішні розпорядження про заборону  проводити збори працівників на території підприємства, як в робочий час, під час обіду, так і після зміни.
 

Показати «збитковість», щоб віддати у приватні руки

Твердження про те, що аеропорт доводять до банкрутства, щоб потім приватизувати – вже давно помилкове. Набагато вигідніше показати його «збитковість», «неспроможність» держави утримувати підприємство, щоб потім віддати в управління приватній фірмі. В такій схемі є одна суттєва перевага для наближених до старої влади бізнес-структур: держава вкладає в підприємство величезний фінансовий ресурс для його розвитку і продовжує вкладати (бо воно ж державне), а «свої» приватні структури починають просто заробляти вже на готовому. Поставити ефективних топ-менеджерів, щоб заробляла держава, корумпованим чиновникам в міністерствах не вигідно.

Те ж саме з львівським аеропортом. Підтвердженням цьому є ще один договір, отриманий «Львівським порталом» після аудиту на підприємстві. Ще 3.10.2013 року екс-керівник аеропорту Гонтарєв укладає договір з ТзОВ «Стімулус» (фактична і юридична адреса м. Харків) на поставку і встановлення меблів для бізнес-залів та офісів авіакомпаній в аеропорту «Львів».
 

Вартість угоди – трохи більше 1 млн 386 тис. грн. Проте пройшов рік, а повністю укомплектовані бізнес та VIP-зали з навченим персоналом досі не працюють. Чому?

За словами працівників аеропорту, комерсанти в особі Кузнєцова та Ко знову шукали можливість віддати зали в оренду наближеній до них приватній структурі. З таким проханням вже зверталась до адміністрації згадувана вище фірма-«пустишка» ТзОВ «Transtar». І не дивно – ставки дуже високі. В рік бізнес та VIP-зали можуть приносити аеропорту прибуток з шістьма нулями. До прикладу, в старому терміналі аеропорту «Львів» перебування у бізнес чи VIP-залі коштувало приблизно 450 грн/особа. І навіть при тому навантажені та кількості пасажирів львівське летовище заробляло щонайменше мільйон гривень чистого прибутку в рік. Якщо врахувати можливості та перспективи нового терміналу – прибутки можуть бути в рази більші. Такі дії керівництва важко назвати поганим менеджментом – це свідоме заподіяння збитків аеропорту «Львів».


Аеропорт без літаків

Про те, що аеропорт «доводять до ручки», стало зрозуміло 27 грудня 2014 р. Міжнародні та українські авіакомпанії почали скасовувати рейси в Міжнародний аеропорт «Львів». Причина – відключення посадкової системи (спеціальних радіотехнічних засобів – Ред.), що дозволяють сідати літакам при поганій видимості. 

«Справа в тому, що в державному аеропорту «Львів» ( в який до Євро-2012 вгаратали 5 млрд бюджетних коштів) ДОСІ (!) не введено в експлуатацію злітно-посадкову смугу, – написав на своїй сторінці у Facebook народний депутат Ігор Васюник.А через те, що ЗПС не здано в експлуатацію, на ній відключили посадкові системи РМС типу СП-200. Простою мовою – на аеродромі відключили маяки, які дозволяли літакам сідати при вертикальній видимості до 60 метрів, горизонтальній – до 600 м. Після її відключення і погіршенні погодних умов літаки зможуть сідати лише при вертикальній видимості не менше 150-180 м, горизонтальній – не менше 1500 м. Відповідно, не введена в експлуатацію ЗПС → відключення посадкової системи → при погіршенні погодних умов – відміна рейсів. Тому літаки або будуть змушені сідати на запасні аеродроми, або просто відмовлятимуться летіти в аеропорт «Львів».

Про те, що аеропорт зіткнеться з цією проблемою, його працівники  говорили ще влітку. Досвідчені авіаційники добре знали – наближається зимовій період, для якого часто характерна  погана видимість. І якщо систему відімкнуть – аеропорт нестиме чималі збитки. Про це знали всі на підприємстві, тільки не Кузнєцов і Ко. В них були більш важливіші справи: укладення сумнівних договорів і боротьба з незадоволеними працівниками. 
 

        
Невдалий самопіар: в грудневому Віснику летовища керівництво звітує про повну готовність до зими. Через кілька днів авіакомпанії почали скасовувати рейси в аеропорт «Львів»

Систему вдалося увімкнути лише за місяць. За цей час авіакомпанії скасували близько 14 рейсів. За обслуговування одного літака в аеропорту підприємство заробляє приблизно 30 тис. грн. Цього разу халатність та безвідповідальність коштувала львівському летовищу майже півмільйона гривень!

На посаді т.в.о. гендиректора Кузнєцов пробув не повні п’ять місяців. Однак досі продовжує працювати в аеропорту на посаді директора з аеродромного технічного забезпечення разом з Чеглатоневим, Пономарьовою, Прадідом та Соловій. Їхні підписи стоять під багатьма сумнівними фінансовими договорами, що увійшли до акту перевірки міністерського аудиту.

Ми навели найбільш красномовні факти, що свідчать про неефективне управління та корупційну діяльність керівництва львівського аеропорту. Комісія, яка проводила аудит, повинна дати висновки та передати справу в прокуратуру.


Учасники, співучасники і просто народні депутати

Не менш важливо було б розповісти, чому «смотрящі» почували себе безкарними вже при новій, здавалося б, владі. І за чиїми політичними квотами, під чиїм захистом ті ж шахраї продовжують паразитувати на державних підприємствах.

Коли конфлікт між групою Кузнєцова та трудовим колективом вилився у незаконні звільнення останніх, працівники звернулися з офіційними листами та усно до народних депутатів, депутатів Львівської обласної ради, представників прокуратури та управління МВС Львівщини, а також транспортної міліції та інспекції з питань праці з проханням прийти на збори трудового колективу та розібратись в ситуації. За словами працівників, за весь час на збори Профспілкового комітету та Ради трудового колективу прийшли лише народні депутати Ігор Васюник (заступник голови транспортного комітету у ВРУ) та Микола Кадикало (голова підкомітету з питань авіаційного транспорту), а також депутат Львівської обласної ради Олесь Старовойт і представник інспекції з питань праці. Обласні управління прокуратури та МВС – проігнорували.

Збори трудового колективу 2.10.2014 та 18.12.2014 через провокації ледве не завершились зіткненнями. 2 жовтня представники громадської організації «Розвиток громади» та формування «Афганська сотня» в особі активіста Ігоря Коцюруби чомусь саме в цей день, і саме під аеропортом збирались «люструвати» народних депутатів, котрі були запрошені на збори. 18 грудня ситуація повторилась. Тільки цього разу голова «Розвитку громади» Болюбаш А.Б. знаходився на закритій території аеропорту і знову провокував працівників та запрошених. За твердженням Болюбаша, нардепи підбурюють трудовий колектив проти керівництва аеропорту.

Згодом стає зрозуміло, що народні «люстратори» прибули в аеропорт чи то на прохання, чи просто за інформацією, але точно на захист т.в.о. гендиректора Кузнєцова. Підтвердженням цього став договір про співпрацю між ГО «Розвиток громади» та аеропортом. Аеропорт є режимним об’єктом, тому Кузнєцов (як і у випадку зі «смотрящим» Нестеренком) спробував узаконити доступ невідомих молодиків на територію підприємства. На думку трудового колективу, керівництво уклало договір з типовими «тітушками» для посилення тиску на працівників.

 

Молодики в куртках «Розвитку громади» чекають під прохідною аеропорту

«…Саме представники ГО «Розвиток громади» 02.10.2014 р. пробували спровокувати силовий конфлікт на профспілковій конференції нашого підприємства. На цій конференції  працівники аеропорту одноголосно висловили недовіру т.в.о. гендиректора Кузнєцову О.І. та наближеним до нього чотирьом керівникам управлінь. Провокації відбувалися в «кращих» традиціях початку подій на Майдані: молодики спортивної зовнішності в кросівках, а в народі – «тітушки»… Жодного разу ні представників ГО «Розвиток громади», ні представників «Афганської сотні» трудовий колектив на свої збори офіційно не запрошував!», – йдеться в заяві трудового колективу аеропорту «Львів», розповсюдженій у ЗМІ.

Повернемося до угоди. В ній зазначено, що аеропорт в особі т.в.о. гендиректора Кузнєцова О.І. та ГО «Розвиток громади» в особі її голови  Болюбаша А.Р. «усвідомлюють необхідність об’єднання зусиль щодо сприяння підвищенню суспільної, культурологічної активності суспільства, що має велике державне значення, та налагодження взаємовигідного співробітництва…».

 

Але справжній шок у трудового колективу викликав пункт 5 «Умови співробітництва», з якого випливає, що державне підприємство аеропорт «Львів» є членом громадської організації «Розвиток громади» і працівники аеропорту – державного підприємства мають збиратися на вимогу цієї ГО!  
 

           
«Абсурдність угоди та юридична нікчемність керівництва аеропорту (в тому числі начальника юридичного відділу аеропорту Пономарьової Ю.В., а також Болюбаша А.Р. з посвідченням адвоката) є очевидною. Підписання даної угоди між аеропортом «Львів» та ГО «Розвиток громади» розцінюємо як спробу «узаконити» знаходження представників останньої на території режимного об’єкту з метою тиску на працівників. Для нас ці люди – не більше ніж «тітушки», які, прикриваючись голослівними заявами про «захист» колективу аеропорту та ідеями Майдану, так і не змогли поясними працівникам аеропорту, чому вони щоразу зривають збори Профкому та Ради трудового колективу. Натомість, за заявою ГО «Розвиток громади», працівників аеропорту викликають на допити в правоохоронні органи», – наголошують у своїй заяві аеропортівці.
 


    
На фото: голова Львівської облради, свободівець Петро Колодій, активіст Ігор Коцюруба (посередині) та представники ГО «Розвиток громади».
 

На фото: голова ГО «Розвиток громади» Болюбаш А.Р.

Фото вище нещодавно викликали гостре обговорення серед політиків та активістів у соцмережі Facebook, в групі «Львівська політика». Зокрема учасники стверджували, що «Розвиток громади» фінансується екс-народним депутатом від ВО «Свобода» Ігорем Кривецьким. Таку ж думку все частіше можна почути в кулуарах Львівської обласної ради.

Несподівано на підтримку колишнього т.в.о. гендиректора Кузнєцова і Ко виступили львівські народні депутати Дмитро Добродомов, Андрій Антонищак, Олег Мусій та Богдан Матківський.  26 січня ввечері «Львівський портал»  отримав копію документа. Колективне звернення нардепів на ім’я Голови ВРУ Володимира Гройсмана побудоване на зверненні голови «Розвитку громади» Болюбаша, керівника громадського формування Коцюруби І.І. та т.в.о. гендиректора аеропорту Кузнєцова О.І., які просять захистити від незаконного звільнення Кузнєцова  і Ко. Окрім того, четвірка народних депутатів звинувачують своїх же колег – Васюника та Кадикала, у підбурюванні трудового колективу. Далі Добродомов, Антонищак, Мусій та Матківський одноголосно заявили свою підтримку чинному управлінському складу ДП МА «Львів» ім. Данила Галицького. Зокрема, всіх фігурантів цього розслідування – Кузнєцова, Прадіда, Пономарьову, Чеглатонева – нардепи називають «компетентними спеціалістами». Вони стверджують, що аеропорт під час управління згаданих керівників досяг неабиякого розвитку, а в час зовнішніх загроз (наводять приклад Криму) здатний захистити інтереси Львівщини. Сподіваємося, нардепи не мали на увазі «смотрящого» Нестеренка, якого аеропорт офіційно запросив за тисячу гривень надавати консультації з питань АТО?

Звернення нардепів на підтримку групи осіб – потенційних фігурантів кримінальних справ, виглядає як групове політичне харакірі на початку такої омріяної, для декого, кар’єри парламентаря. Чому Добродомов, Антонищак, Мусій та Матківський вирішують підтримати осіб, чиї імена вже півроку пов’язують у пресі з сумнівними фінансовими операціями з підтвердженням документів? Чому спираються виключно на думку ГО «Розвиток громади» та ГФ «Афганська сотня»? Але жодного разу, як стверджують працівники аеропорту, не звернулися за інформацією до них. Співпраця «Розвитку громади» та Кузнєцова підтверджена нікчемним за суттю та юридично неграмотним договором і викликала неабиякий резонанс серед громадськості Львова. Чому опубліковані документи навіть не викликали підозри у досвідченого журналіста-борця з корупцією Дмитра Добродомова? Зараз він є Секретарем Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції. Важко тепер уявити, як професійно там перевіряють інформацію про корупцію з якою так важко борються українці.

До цього Добродомов, Антонищак, Мусій та Матківський не проявляли інтерес до проблем львівського аеропорту. Принаймні в пресі, на їхніх активних публічних сторінках у соцмережах відсутня будь-яка позиція  щодо цього питання. Єдиний з чотирьох Дмитро Добродомов 20 січня опублікував у себе на сторінці у Facebook зверненням трудового колективу аеропорту за підписом голови Профкому до прем’єра Яценюка та міністра Пивоварського та погодився (!?) з вимогою відкрито та неупереджено провести конкурс на обрання нового гендиректора аеропорту.

Оскільки події навколо аеропорту розвиваються дуже динамічно, а позиція нардепів Добродомова, Антонищака, Мусія та Матківського викликає чимало запитань, «Львівський портал» публікує їхнє звернення повністю. На розсуд читачам.



У продовженні розслідування «Львівський портал» опублікує інші документи та інформацію про плачевні наслідки діяльності ставлеників друзів «Сім’ї» в державному міжнародному аеропорту «Львів».

Продовження розслідування читайте тут

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *