Цієї п’ятниці – 25 листопада – українських шопоголіків чекає найочікуваніша подія року: день грандіозних розпродажів «Чорна п’ятниця». Або ж, як кажуть в цілому світі, Black Friday. Адже саме в цей день світ охоплює купівельна лихоманка, і чимало українських магазинів, перейнявши досвід закордонних колег,«намалюють» знижки на більшість товарів та послуг.
Чому ця п’ятниця стала «чорною»?
Цього року в Америці «Чорна п’ятниця» відзначатиме свій півстолітній ювілей, адже перший день масового шопінгу відбувся ще у далекому 1966 році. Традиційно проводять її в четверту п’ятницю листопада – наступного дня після Дня подяки. І саме з цієї дати в США розпочинається традиційний різдвяний сезон розпродажів. Не відстають від такої традиції і європейці: отож ввечері (а то й вночі першої п’ятниці після Дня подяки) великі магазини у США та Європі відкривають свої двері, а люди вишиковуються в черги для того, аби щось придбати за дуже низькими цінами.
Для американських шопоголіків «Чорна п’ятниця» є найголовнішим днем у році. Адже в цей день продавці магазинів ставлять знижки, які можуть досягати 80-90%. Тому більшість людей займають черги перед дверима крамниць ще з вечора. Відтак під великими магазинами можуть збиратися черги з 15 тисяч людей!
Мабуть, для багатьох цікавим є те, чому ж «чорна п’ятниця» є чорною. Однією з найрозповсюдженіших версій є така, що вперше цей день назвали «чорним» у 1966 році поліцейські Філадельфії. Копи так ознаменували п’ятницю після Дня подяки тому, що на вулицях штату були величезні затори, а біля магазинів утворювалися величезні черги.
Оскільки для магазинів цей розпродаж є дуже прибутковим, вони відмовились від негативної асоціації з його назвою. Відтак значення чорного кольору продавці запозичили з бухгалтерських обліків, у яких чорним чорнилом позначають прибуток, а червоним – витрати.
Як дивно б це не звучало для нас українців, але саме в «Чорну п’ятницю» багато досвідчених шопоголіків Америки беруть відгул або спеціально йдуть у відпустку для того, щоб закупитись до новорічно-різдвяних свят.
Але мешканців США після «Чорної п’ятниці» чекає ще один день розпродажів – це кіберпонеділок. Тоді розпочинається грандіозний онлайн-розпродаж і американці починають робити покупки в мережі зі своїх комп’ютерів та гаджетів.
Криваві плями знижок
У США в «Чорну п’ятницю» ціни знижують практично на всі категорії товару: від продуктів харчування до побутової техніки. Найбільш «ласими шматочками» у цей день стають одяг, іграшки та побутова техніка, адже саме на них магазини пропонують покупцям найприємніші знижки: від 40 до 70%.
Але зрештою, попри весь ажіотаж навколо величезних знижок, «Чорна п’ятниця» має також і негативний відтінок, адже щороку через тісняви у чергах стаються нещасні випадки. У магазинах США утворюються несамовиті натовпи шопоголіків, які насмерть можуть затоптати продавця, охоронця чи будь-яку людину в черзі. Кажуть, що люди перетворюються на звірів, які готові розтерзати будь-кого, хто зазіхне на їхню омріяну недорогу річ.
У США траплялися випадки, коли покупці калічили один одного і навіть відкривали стрілянину для того, щоб вирвати один у одного товари за смішною ціною. І через це щороку жителі Америки стають жертвою цієї шаленої «Чорної п’ятниці». Тому давно існує практика страхувати життя перед походами по магазинах.
В Америці навіть є сайт blackfridaydeathcount.com , на якому з 2006 року ведуть підрахунок травмованих внаслідок шалених розпродажів. Згідно з даними цього джерела, за останні 10 років у гонитві за грандіозними знижками загинули семеро людей, ще 98 травмувалися.
Найбільш трагічні «Чорні п’ятниці» в США
Жодна «Чорна п’ятниця» в США не проходить без нещасних випадків. Ось, наприклад, декілька історій про день тотальних розпродажів, які найбільше сколихнули мережу:
Найбільше смертей у «Чорну п’ятницю» було у 2012 році. Саме тоді в штаті Каліфорнія в магазині двоє чоловік не змогли розділити між собою дитячу іграшку. Кожен хотів придбати її для своєї дитини. Між чоловіками зав’язалась бійка, в ході якої один з чоловіків відкрив стрілянину. В результаті обидва загинули.
Також у 2012 році в тому ж самому штаті в магазині Walmart жінка хотіла першою отримати ігрову приставку. Тому вона,прикриваючись двома дітьми, розпорошувала перцевий аерозоль, щоб не допустити інших покупців всередину. Через жінку постраждало майже 200 покупців.
Ще одна жахлива ситуація сталася у 2011 році у Західній Вірджинії. Там,«очманілі» низькими цінами покупці у натовпі штовхнули вагітну жінку. Вона впала на підлогу, а люди,навіть не звертаючи на неї увагу, просто переступали. Жінка опинилася в лікарні та втратила дитину.
Ось уже кілька років «Чорна п’ятниця» вкоріняється в Україні, як невід’ємна традиція. Як це колись було з Днем Валентина, Хелловіном та іншими «заморськими» тематичними святкуваннями. Випадків травм чи смертей у «Чорну п’ятницю» на просторах Неньки, на щастя, не було. В нашій країні день розпродажів у торгових центрах проходять досить мирно. Мабуть, це пов’язано з тим, що «Чорна п’ятниця» немає ще такої популярності серед українців.
Ukrainian Style
Попри це в Україні «Чорна п’ятниця»починає стрімко приживатись. Тішить те, що проходить вона досить не агресивно. Можливо, це пов’язано з тим, що попри величезну кількість прихильників цього дня, є й чимало критиків серед так званих «старовірів». Також день розпродажів викликає суперечки через необґрунтовані вимоги до працівників, у тому числі вимога працювати під загрозою звільнення, довгі зміни; ризики для здоров’я та безпеки через брак персоналу для управління натовпом; продаж «похідних» продуктів, виготовлених лише для продажу у «Чорну п’ятницю» з гіршими характеристиками.
Слід зазначити, що знижки в Україні не завжди дозволяють купити річ дешевше. Оскільки в нас «Чорна п’ятниця» – це можливість для магазинів позбутися від залишків товарів зі старих колекцій. І, як би прикро це не звучало, але справжня знижка на товари становить в середньому всього десь 5%. І насправді деякі речі в магазин дешевшають, але є товар, ціна на який не змінюється, а інколи навіть може зростати. Проте таблички з написом знижки затьмарюють голови українських шопоголіків. А продавці магазинів за декілька днів можуть «вбити» трьох зайців одразу: залучити великий потік покупців, забезпечити швидкий рух товару і отримати хороший прибуток.
Але попри все цього року «Чорна п’ятниця» в Україні пройде з неабияким розмахом. Рекламні блоки на радіо та телебаченні, оголошення в інтернеті та на паперових носіях –практично усе нагадує, що ото-от і настане цей довгоочікуваний день! Тривати період розпродажів і знижок в українських торгових центрах і інтернет-магазинах буде з 23:59 четверга 24 листопада – до 23:59 неділі – 27 листопада 2016. Тож цьогоріч жителі Києва, Харкова, Дніпра, Одеси, Львова, Миколаєва, Запоріжжя, Вінниці, Луцька, Тернополя, Рівного та інших міст України зможуть сповна відчути на собі віяння Заходу і побігати містом у пошуках «шаленої халяви».
Фото: tut.by, ictv.ua, uturmall.com, forbes.com, telegraph.co.uk
Відео: RSVLTS
Вероніка РОЙ, Львівський портал